Airsoftbanor i Sverige

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Zajjko
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jan 23, 2017 10:00 am

Re: Airsoft banor i Sverige

Inlägg av Zajjko »

Obs! Jag lämnar helt öppet för vardera banägare att revidera mina uttalanden om pris och ytor då jag uttalar mig efter bästa hågkomst och vetskap!

Jag har spelat på alla banor (Vad jag vet!) i Skåne förutom Dalby-banan. Utöver de som nämnts finns det även speciella events som arrangeras i diverse skogar/områden.

MAIA (Malmö Airsofts inomhus CQB-bana utanför Svedala) Har jag spelat på två gånger. Ena gången hyrde vi banan själva ett gäng på tio och andra gången var ett av deras Torsdagsspel med 30-ish deltagare. Ska jag vara helt ärlig känner jag att banan är bättre anpassad för lite färre spelare, <20 stycken ungefär. Då ska det dock sägas att jag bara spelat på nedanvåningen då ovanvåningen varit under renovering.
Det är en bra, snabb bana med lagom med skrymslen i sitt annars ganska raka "team mot team" utförande.

Hippie City i Kågeröd (Cannibal Hippies utomhus CQB-bana) har jag spelat på tre gånger och tycker mycket bra om. Det finns lite rum för förbättring och planering men har hört att de nu under 2017 kommer lägga krut på att förbättra nuvarande byggnader och eventuellt bygga en lite större fortifikation. Redan idag är det en CQB-bana med lite mer rörelseutrymme, vilket jag verkligen uppskattar. Man tappar inte smygandet runt hörn eftersom man kan göra anfall mot de många småbyggnader som finns runt på banan men har fortfarande möjligheten till öppna eldstrider över lite längre avstånd, vilket jag annars saknar på inomhus CQB. Prisvärd bana på, jag har för mig, 150 kr/person för heldags spel.

Skåfor Towers (Inomhus CQB-bana i Vinslöv) spelade jag mitt första spel på helgen som gick. Mycket välplanerad CQB-bana med gångar såväl som lite mer öppna ytor. Att som standard ha två våningar knutna med tre trappor, varav två är lite större, är också ett stort plus som ger mycket till spelet. Vi var 13 spelare på banan och hade tjänat på att vara några fler, men vi märkte att hålla sig till ena våningen blev för tight när man körde FFA. Troligtvis hade det gått bättre på vårt antal att hålla sig till ena våningen om man körde lagspel, men resterande spel spelades på båda våningarna.
Tillgång till toalett i relativ närhet till banan är ett extremt plus : D
Också mycket prisvärd bana på 1500kr per heldag spel oavsett antal spelare, vad jag förstått!

Jag kan inte tala för ytor på de olika banorna då jag ärligt talat inte vet annat än MAIA som jag tror är 1400 kvm på två våningar, men 3000 kvm låter som ytor man kan lägga lite big games på. Något du har planer på? : D

Jag vet inte hur banutbudet är i resten av Sverige men jag kan väl tycka att det vore skönt att slippa köra 1-1,30 h för att nå en bana (Ja MAIA ligger närmre tätbebyggelse men är lite för dyr att hyra. Deras torsdagsspel däremot känns prisvärt på 100 kr för 4 h spel!)

Fubar
Inlägg: 157
Blev medlem: lör jun 29, 2013 12:26 pm

Re: Airsoft banor i Sverige

Inlägg av Fubar »

nidhugg skrev:Nja så vitt jag vet har MAS 2 banor. En ute i dalby, sedan har de 1 innebana i Svedala. Har spelat på båda och dom funkar. Cannibal i Landskrona vet jag, han dock aldrig spela på dem tyvärr. Och har heller inte hunnit testa city men hade varit skoj. Men då är frågan vad letar folk efter gällande banor. Banor som är statiska med hur de är utformade eller dynamiska, att man kan ändra bana allt efter som utan större jobb?

Ja, jag svarade bara på innebanor.
Utebanor, har vi hur många som helst.
Varav, Nyvångbanan är min favorit.
Nyvång hade under förra året diskussioner om att skaffa en inomhusbana också. Vet ej vad det resulterade i.

Om vi pratar om inomhusbanor, så hade jag velat ha de lite dynamiska. Men det kan också vara en nackdel, man kanske bygger om/ flyttar unt lite snabbt och då kanske man skapar en flaskhals som inte fanns tidigare.
“War is young men dying and old men talking"
---------------------------------------------------------------------------------------
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... ilit=fubar

nidhugg
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:06 pm

Re: Airsoftbanor i Sverige

Inlägg av nidhugg »

Ja jag har ju förhoppningar att öppna en bana. Men det är ett jäkla projekt. Vill ju såklart ha en dynamisk bana som möjligt. Kommer ihåg när man spelade mycket på MAIA och när optimus spelade. Det var både roligt och drygt, man lärde sig lite hur man skulle föra sig på banan men samtidigt tråkigt då de visste alla vinklar och småsaker som gjorde omöjligt att spela med tyvärr. Hade man då kunna göra den så som jag tänkt mig, kommer detta att göra att det nästan omöjligt att lära sig banan, eller iallafall stora delar av den.
MAIA banan är bäst för 16 spelare. Och då är det precis som man kan spela ok på banan. Banan är väldigt liten om man kolla på själva innehållet. Nu är jag kanske lite större än andra plus har man väst och massa annat skit på sig så fastnar jag i allt..klumpighet spelar roll också då.hahaha
Men annars så för min egen del, så tröttnar man rätt snabbt på MAIA. Men nu har man fått blodad tand igen på banan.

Men jag kan hålla med om att det är lite dyrt på MAIA om man kollar på vad man får och hur innehållet är där, och nu ska de öka priset till 400:- till uthyrning av utrustning och ett highcap. Känns lite fjuttigt, men sen o andra sidan skjuter man inte auto där längre vilket är rätt skönt.


Yogg du är fan en galen dude. Men vi i TAG har haft mycket skoj med dig och resten av hippies genom åren. Er kan man lära sig mycket av! Fast nu känns det lite fjuttigt med en innebana på 3000m2 jämfört med er kommande enorma bana haha

Skriv svar