Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum

Hur upplever du Rats i helhet

Vet ej
28
31%
Helt Fruktansvärda!
16
18%
Dåliga
10
11%
Bra
25
28%
Super bra bästa som finns!
11
12%
 
Antal röster: 90

Användarvisningsbild
Captain Kirk
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 09, 2015 9:54 am

Re: Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Inlägg av Captain Kirk »

Blir trött på att läsa dessa inlägg som enbart skapar konflikter och bråk. Vad hoppas ni uppnå? Vill ni att det ska bli färre airsoft-spelare i Stockholm? För det är nog det som händer om Rats lägger ner. Sånt här skitsnack sabbar inte bara för arrangörer som faktiskt lägger ner mycket tid och energi för att vi alla ska kunna ha kul utan för ALLA som spelar airsoft i Sverige.

Med det sagt vill jag också säga att jag har spelat på rats ett flertal gånger i sommar och känner ingen där pga jag är relativt ny inom airsoft. Ser problem precis som alla andra. Dock har allt strul och tråkigheter hittills enbart berott på andra spelare. Jag skulle nog snarare säga att jag blivit uppmuntrad och peppad av arrangörer när det gått dåligt eller när jag gjort fel och alltid kunnat prata med dessa och få ett gott skratt. Men det kan ju ha med min inställning och otroligt charmiga utseende, vad vet jag?

//Captain Kirk
Bombaclaan

Demonic
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 24, 2013 8:07 pm

Re: Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Inlägg av Demonic »

Rats började väldigt småskaligt, 2013 var jag där första gången och spelade.
På en stor dag var vi runt 20 som spelade; om vi var 30 var det riktigt många!

Jag tycker att det generellt har blivit något sämre, men det beror nog till största delen på att det är väldigt mycket lättare att arra för 30 pers än för närmare 80.

Jag har generellt jävligt kul när jag kommer ut (dåligt med spel för mig iår tyvärr) men det finns alltid saker man kan förbättra.
Chroningstiden är knepig, men kan förbättras med hjälp av färdiggjorda listor av stamgäster samt de som skrivit upp sig via facebook.

Kan ibland förstå att det för någon som inte spelat mycket där att det kan verka som att det från vissa GMs eller RMs hålls en hård ton, men de är jävligt trevliga allihopa.

Att trim-reglerna är egna beror till viss del på att det är många nybörjare som kommer ut, och att då ge dem en extra meter är ingen dum idé.

Mvh,
Jesper SB
Ps. Jag är inte med i föreningen RATS, men har god kontakt med arrangörerna och GM. DS

DrakenbergLive
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 06, 2014 10:13 pm

Re: Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Inlägg av DrakenbergLive »

Tycker rats är grymt, visst, trist med andra regler kring chroning, men de skriver ut sina regler klart och tydligt. Sen är det klart att ett excelark hade vart king, så att man bara behövde regga sig en gång, och sen endast chrona, har sagt det till flera gms, och de har kollat på något i den stilen.

Kört där mycket i år, och tycker arrangörerna är trevlig mot mig, då jag är trevlig mot dem. Common sense, vet att de flesta inte besitter det.

Tycker för övrigt det är SKITTRÅKIGT att folk har reggat konton endast för att klaga på rats, känns nästan som att det skulle vara någon från en konkurrent, för en vuxen person hade tagit det på plats, och inte grinat på nätet såhär.

Ursäkta hårt språk, men blir less på sånt här barnsligt beteende, spec när det skadar ett redan limiterat community! Det sista vi behöver är väl att slåss på olika fronter!

Man får ju inte glömma RATS gör detta på sin fritid, och utan profit med tanke på antalet timmar/personal/hyra & Materiell de ligger ute med!

Vad gör du för andra, obetalt, en Söndag, på din fritid?

Tänkte väl det...
Mest sprungna mil när det ropas game vinner!

faither
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:25 pm

Re: Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Inlägg av faither »

Tänkte inte yttra mig igen, men det känns verkligen som att dessa 2 endast var ute för att sabotera/bojkotta och då misslyckades något otroligt, härligt att se att fler tycker som mig här :)

viqs
Inlägg: 222
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:29 pm

Re: Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Inlägg av viqs »

Bara det faktum att man MÅSTE CHRONA gas och hpa med 0.40 eller 0.43 på grund av joulecreep (som de uppenbarligen inte har en susning om vad det de facto är) säger rätt mycket om arrangörerna. :lol:
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

YankeeMike
Inlägg: 4
Blev medlem: ons maj 14, 2014 12:30 pm

Re: Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Inlägg av YankeeMike »

Hej, jag heter Jeff och är ordförande i RATS. Jag har hängt med sedan i början. Jag vill börja med att tacka för alla vänliga kommentarer och konstruktiva kritiken här i tråden. Det finns även lite mer luddig kritik, om ni kunde vara mer konkreta och konstruktiva så skulle jag vara tacksam, jag kan inte annars bemöta den. Passa på och ge feedback! Nu har ni chansen. Jag försöker mig på att svara på de frågor som dykt upp:

Angående dåligt bemötande – Självklart så skall man kunna komma till RATS och bli bra bemött av arrangörerna jag ber naturligtvis om ursäkt till dem som anser sig dåligt bemötta av oss. Vi kommer att ta upp detta på nästa medlemsmöte. Jag har dock svårt att bemöta argument som att vi är allmänt dryga, jag håller inte med om det och utifrån de personer jag frågat så verkar inte det vara den allmänna uppfattningen. Jag tycker däremot att be folk att hålla käften är fel bemötande från oss, även ifall folk står och pratar vid en genomgång så kan man be dem att vara tysta istället. Jag vet att jag gjort det vid ett par tillfällen. Vad gäller träffduk så har vi stundtals stora problem med att folk inte tar med sig eller använder träffduk. Därför så trycker vi hårt på detta vid våra genomgångar. En sak vi provat är att vi har bett folk att visa upp sina träffdukar vid genomgångar. Om folk tar illa vid sig av det kan jag bara beklaga.

Angående punktmarkering av spelare och att lägga sig i konflikter på banan – Poängen med att ha Gamemasters/domare på banan är att inte bara assistera spelet utan även övervaka spelarnas beteende och efterlevnad av reglerna. Det innebär att man faktiskt lägger sig i vid tjafs. Jag skulle tycka att det vore urdåligt av GM att bara titta på när banan egna regler bryts eller när spelare visar på olämpligt beteende. Vilket förtroende inger det att bara titta på? Faller inte hela grejen med att ha regler då? Vi tycker det och därför så reserverar vi oss rätten att lägga oss i och till och med avvisa folk från banan och kanske till och med banna personen från att återvända. Något vi faktiskt gjort 2 dagar innan denna tråd dök upp. Vad gäller punktmarkering så är det så att ofta får man ett klagomål mot en spelare som inte tar träff. Eftersom 90% av dessa påstående ofta inte stämmer så stör vi inte spelare utan håller oss bara i närheten av spelaren och observerar. Jag vet inte hur många gånger jag hört klagomål och punktmarkerat en spelare för att se hur kulorna faller till marken 1 m framför spelaren. Jag feedbackar tillbaks och sedan är saken ur värden.

Angående croning – Jag tänkte öppna upp en egen tråg kring croning på RATS under Arrangörer. Detta är ett hett ämne som förtjänar en egen tråd tycker jag. Det enda jag säger här är att även vi har många diskussioner kring detta och till skillnad mot många andra så har vi valt att ha obligatorisk croning av alla vapen vilket naturligtvis skapar logistik när det är många deltagare.

Angående regelboken – Vi har använt VSAF regler som stomme för våra. Vi har tagit bort saker som vapenträff och lagt till lite saker vi tycker är bra. Men det skiljer inte mycket mellan oss och VSAF. Tanken var att vi skulle få upp en hemsida där regler, kartor och bilder fanns men det rann ut i sanden då det är mycket annat som behöver fixas på banan.

Angående kontant betalning – Vi har sedan start jagat ett bankkonto, men bankerna är inte intresserade av att ha små föreningar som kunder. De flesta har inte ens svarat på vår anmälan. Nordea svarade att de kunde tänka sig oss som kund för 2000 kr/år. Det har också runnit ut i sanden. Men vi provar igen i vinter.

Angående deltagarlistor – Det finns mycket idéer men även detta har blivit liggande i brist på tid. Anledningen till att vi tar födelsedata är främst en koll av ålder, visst kan vi ta legitimation men det är krångligare. Sedan så vill vi ha lite deltagarstatistik både för oss men även till SWEROK i förlängningen. Det är även till för att underlätta att få kontakt med folk vid händelser som olyckor och incidenter. Vad vi INTE använder det till är att söka bidrag hos SWEROK. Dels så är det fult att söka bidrag så, dels så är det ett hästjobb att knacka in de uppgifterna varje vecka även ifall vi frågat folk om lov.

Allmänt om RATS – Vi har hållit på sedan 2013 och arrangerar ungefär 25 söndagspel per säsong. Vi är 13 personer som rullar runt på ett schema för att bemanna dessa spel samt fixa på banan där emellan. Det kan faktiskt vara riktigt intensivt ibland. Inte ett lätt jobb men det är kul! Särskilt som vi får mycket positiva signaler från spelarna. Vi har ett stadigt ökande antal deltagare och förra årets medel låg på 43 deltagare per spel. Men det skiljer ju sig enormt ena helgen har vi 80 personer andra 20, det beror på väder och vilka andra arrangemang som finns. Rekordet var i våras när det kom lite fler än 120 stycken deltagare. Vi har även haft många spel med över 80 spelare i år så medlet kommer att öka i år som alla andra år.

GeneralButtNaked
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 03, 2016 9:25 pm

Re: Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Inlägg av GeneralButtNaked »

Har lirat en par gånger hos er nu och har egentligen bara ett klagomål och det är väntetiderna, det är för långa raster mellan spelen. Jag skulle uppskatta om ni erbjöd mer speltid till de som inte vill ha så långa raster, mitt gäng brukar till exempel käka under den första rasten som är runt 12 och skulle gärna vilja lira under eran lunchrast.

Crawler
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 09, 2016 2:37 pm

Re: Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Inlägg av Crawler »

Nu har jag fått mina svar,

Sammanfattning: dem flesta är mest nöjda med hamburgarna, vilket är super bra,

Många av er i tråden klagar på:
chronigen.
vissa arr som är dryga och otrevliga.
Att spelen inte blir riktigt bra.

Lösning?
Varför måste man chrona? Kan man inte ta ansvar själv? Och göra flygande chronigar på banan? Dem flesta vet om sin m/s,,, vi lirar ju för att ha kul och dem flesta tar ansvar jävligt bra

Ja det finns några arr som är sjukt otrevliga som leker Gud och går runt och sprider dålig känsla, dem får man ju ta ett snack med och ge en varning och be dem bli bättre, annars så kommer dem bara att fortsätta dra ner rats banan tyvär, det är rats största problem, en av dem vet jag heter Fredrik, han e sjukt osoft. Så FReDRiK bli snäll och glad för fan!

Lite mer koll från arr när det är genomgång, jag har upplevt att många gånger så missar arr ganska många viktiga punkter i spelgenomgången, lite mer förberedda Kankse skulle vara nått,

Sen att det inte finns vatten på banan är för mig rätt ogenomtänkt, :/ bara fylla 2st 25l funkar hemma och ställa inne i huset? Kostar inget för er i rats och ni skulle få så mycket tillbaka


Mvh
Crawler-Sthlm

faither
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:25 pm

Re: Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Inlägg av faither »

Personligen upplever jag att RATS genomgångar är några av dom bättre jag varit med om, UTOM när folk står och snackar i backrunden, det är då dom brukar ryta till, de kollar ju till och med om man har träffduk med dig, jag undviker att spela på banor som inte Chronar då det ALLTID finns någon som skjuter innanför sitt säk. Och som någon annan sa här, det är många nybörjare i cirkulation på RATS, skulle inte vilja ha någon av dem skjutandes utan att veta sitt säk.

Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Re: Rats Södetälje(Sthlm), Bra eller Dåliga?

Inlägg av Vander »

Ärligt talat, och åter igen har jag ingen personlig erfarenhet av RATS, så är det mycket bättre att du får lida genom chroning, gearkontroll och genomgång än att någon nybörjare eller smitare kommer undan utan.

Det krävs bara en person som säger sig ha god koll på sin slagkraft för att orsaka skada; en person som inte har träffduk för att slösa andras tid; en person som sjabblar till det med reglerna för att sätta dålig stämning på hela dagens spel.

Det är väl bara som när man flyger. Du står ut med säkerhetskontroller, vandrande och säkerhetsgenomgång för att sedan nå din destination.

Skriv svar