Paketleveranser med PostNord

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Oiric
Inlägg: 119
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:13 am
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008
Ort: Stockholm

Paketleveranser med PostNord

Inlägg av Oiric »

Hej alla glada (och ledsna)!

Jag har i dagarna väntat på ett paket som skall levereras av PostNord från AirsoftPro i Tjeckien.
Jag fick denna morgon ett mail från AirsoftPro om att mitt paket inte kunde leveras under gårdagen eftersom jag inte var hemma. Detta gör mig inget egentligen då det är vad jag förväntar mig av alla speditörer som agerar här. Dock påpekades det att de var rädda att mitt paket skulle skickas tillbaka till butiken. JAg blev tipsad om att ringa PostNord för att boka om frakten osv.

Sagt och gjort, jag ringde till PostNord för att reda ut hur jag skulle göra för att mottaga mitt paket. Jag blev då informerad om att PostNords logistikdel (de som hanterar utkörning av paket) inte har möjlighet att komma in i portar med portkod, till skillnad från brevutdelarna som faktiskt har denna möjlighet. Denna del var för mig en nyhet men misstänker att flera av er där ute känner till detta.
Jag blev också informerad om att man kan ange sin portkod direkt i adress-rutan. Till exempel på detta vis: Storgatan 13 pk 1234
På detta vis kommer de in i porten och även om det inte går att lämna paketet så kan de lämna en AVI för att berätta att man kan hämta sitt paket hos utlämningsstället.

Ingen aning om hur många som känner till detta men eftersom det var nytt för mig så tänkte jag slänga upp det som ett litet tips här på forumet. Det kanske kan gynna någon annan inför nästa leverans som tas över av PostNord när det kommer till Sverige.


Happy hunting!

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Paketleveranser med PostNord

Inlägg av Wiggen »

Det här med paket från utlandet är en speciell grej, att tänka på är att beroende på vilket land försändelsen kommer ifrån och vad den är skickad med för tjänst (Rek, DPD, Postpaket osv) helt bestämmer vad som händer och hur den hanteras i Sverige. Utan att veta vilken tjänst det skickas med kan man inte mer än sitta och gissa.

De tjänster som körs ut utan föravisering är som följer:
DPD
Import EPG (Ett postpaket från dessa länder)
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Garderob
Inlägg: 33
Blev medlem: mån jun 18, 2012 2:53 pm

Re: Paketleveranser med PostNord

Inlägg av Garderob »

Säker på att det är Postnord?

Här hos mig har dom både nyckel till porten/kod samt huvud nyckel till våra brevlådor.

LiquidSnake
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:25 pm

Re: Paketleveranser med PostNord

Inlägg av LiquidSnake »

Garderob:
Tror du tänker på brevbärare, och inte på PostNords logistik chaufförer.
Brevbärare har både portkoden samt nyckel till fastighetsboxen, men det saknar personalen på logistik.

Fast det vore smidigt om "PostNord Logistics and care" hade samma möjligheter som brevbärare har. =)


Side note :
Paket kräver oftast kvittens, vilket inte brevprodukter behöver.

thomasellemo
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jun 20, 2016 4:53 pm

Inlägg av thomasellemo »

.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Paketleveranser med PostNord

Inlägg av Twist »

Tråd rensad på OT. Synpunkter på forumets regler och policys är välkomna, och även tankar och idéer kring forumets framtid och utveckling. Vi har till och med en hel del av forumet avsedd för detta, "Om AirsoftSverige".
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar