Införseltillstånd gasdrivet gevär

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Seditqui
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jun 12, 2016 5:10 pm

Införseltillstånd gasdrivet gevär

Inlägg av Seditqui »

Hej!

Har haft en hel del krångel med ett gevär jag beställt från Redwolf: http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/a ... on_Tan.htm

Den 31a mars fick jag ett meddelande från UPS om att geväret var stoppat av tullverket för att inspekteras.

Efter många samtal fram och tillbaka till UPS och Tullverket fick jag för två veckor sedan höra från Tullverket att vapnet släppts igenom direkt, och att jag behövde kontakta UPS. Jag fick sedan kontakta Redwolf för att dem skulle starta en utredning med UPS för att hitta paketet.

Förra veckan fick jag ett brev från tullverket där dem hävdar att geväret har beslagtagits och kräver införseltillstånd från Polismyndigheten. Enligt brevet inkom godset 2016-03-31, och beskedet skickades 2016-06-02. :?

Tänkte höra mer er som troligtvis kan bättre innan jag börjar ringa runt. Vad jag förstått så ska gasgevär inte längre kräva något tillstånd: https://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?t=10531

Är det något jag missat? Några förslag på hur jag ska gå vidare? Tack! :)

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Införseltillstånd gasdrivet gevär

Inlägg av NonEx »

Dom har nog inte uppdaterat sig på vad som hänt. Det behövs inget tillstånd för det vapnet.

Du hänvisar dom hit;

http://www.tullverket.se/innehallao/v/v ... 08708.html

(Startsida / Innehåll A-Ö / Vapen och farliga föremål / Regler för övriga vapen och farliga föremål)

Till detta stycket;
Luft- och kolsyrevapen
Med luft- och kolsyrevapen menas så kallade effektbegränsade vapen. Det är vapen som drivs med till exempel gas, kolsyra, luft, fjäder eller annat jämförbart drivmedel.

Du kan ta med dig ett luft- eller kolsyrevapen till Sverige utan tillstånd om

du är över 18 år
vapnet har en effektbegränsningen som innebär att projektilen som skjuts ut har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule fyra meter från vapnets mynning
anslagsenergin är max 3 joule fyra meter från vapnets mynning för ett hel- eller halvautomatiskt vapen

projektilen (färgampullen) har en minsta diameter om 16 mm (gäller paintballvapen).
Och sedan till detta;

Vapenförordningen, 1996:70, 1 Kap, §2, Första stycket
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... fs-1996-70
2 § Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen ska anses ha sådan
begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning
har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule.

Ett helautomatiskt kolsyre-, luft- eller fjädervapen ska
anses ha sådan begränsad effekt om en projektil från vapnet
fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är
mindre än 3 joule.


Trots det som föreskrivs i första eller andra stycket ska ett
kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för att med
färg markera träffar på deltagare i stridsspel (paintballvapen) anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om vapnet är konstruerat för att
laddas med färgampuller med en minsta diameter om 16 mm.

Det som föreskrivs i första-tredje styckena ska också gälla
för ett vapen med ett annat liknande utskjutningsmedel.

Ett harpunvapen ska anses ha en sådan begränsad effekt som
avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om harpunen är avsedd att
drivas ut med endast en gummikabel och avståndet mellan
vapnets framkant och uttag för harpunens upphakning i vapnets
stomme inte är längre än 50 centimeter. Förordning (2014:1361).

Och även här;

Vapenlagen, 1996:67, 2 Kap, §1
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-1996-67/
Tillståndsplikt

1 § Tillstånd krävs för att

a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller
översyn, eller

d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år om vapnet
har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga
skjutvapen (effektbegränsade vapen) och vapnet är
1. ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen eller ett vapen med
ett annat liknande utskjutningsmedel och är avsett för
målskjutning, eller

2. ett harpunvapen.

Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet
enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.

Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av
tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om
krigsmateriel. Lag (2014:895).

Du skulle också kunna be RedWolf om ett intyg på att vapnet skjuter under 4 Joule, 4 meter ifrån mynningen.

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Införseltillstånd gasdrivet gevär

Inlägg av JonathanRL »

sedan höra från Tullverket att vapnet släppts igenom direkt, och att jag behövde kontakta UPS
Om du har detta skriftligt så skadar det inte att ha med den delen. Har gjort det till en poäng att all kontakt med myndigheter och bolag ska vara skriftlig av den anledningen. Saker går ofta mycket fortare när man kan påpeka ett tidigare annorlunda ställningstagande.

Se också till att kräva en garanti att ditt paket inte skickas på destruering vilket kan vara en risk beroende på vem du talar med. De kommer inte ge en sådan men det är heller inte poängen. Poängen är att se till att de vet att du fortfarande bryr dig.

Var också MYCKET NOGA med att dokumentera vapnets skick när det kommer fram. Minsta repa eller känsla att det inte är 100% nytt skall rapporteras.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Galenpanna
Inlägg: 1
Blev medlem: ons maj 30, 2012 5:47 pm

Re: Införseltillstånd gasdrivet gevär

Inlägg av Galenpanna »

Vore intressant att höra hur och om detta löste sig. Går själv i tankarna att importera en eller några GBBR, nu när det blivit lagligt med gasvapen.
Men blir ju lite tveksam om man ska behöva tampas med tullverket ändå.

Seditqui
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jun 12, 2016 5:10 pm

Re: Införseltillstånd gasdrivet gevär

Inlägg av Seditqui »

Lite sent svar men tack för hjälpen!

Behövde inte göra något speciellt, efter kontakt med tullverket släppte de igenom vapnet. Märktes att de inte riktigt visste reglerna själva. Ett plus var att leverantören skickade ett nytt vapen när det gamla fastnade i tullen, så i slutet fick jag två :D

Har köpt flertalet gbbr från Polen och där har jag aldrig haft problem. Verkar varit enbart pga att det kom från utanför EU.

Skriv svar