Import posten

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
xealot
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:57 am

Import posten

Inlägg av xealot »

Tjena!

Gammal airsoftare som funderar på att återuppta spelandet här,
Sist jag beställde ett vapen var 2010 ungefär när posten introducerade nya regler som förbjöd frakt av vapen och då fick jag således min AKS-74 returnerad tillbaka till HK.

Hur är det idag? Kommer vapen som beställs med vanlig airmail från HK fortfarande att skickas tillbaka eller går det att få hem airsoftbössor utan express frakt idag?
Dela gärna med er med era erfarenheter.

Jag och Nielsen har diskuterat det här lite och han hävdar att det kanske är lättare att få igenom vapen idag eftersom det tidigare var tullen och inte posten som skickade tillbaka paketet och det kan bero på att tulltjänstemannen var osäker när el var lagligt men inte gas men idag är båda drivmedlen lagliga.

Så om ni har erfarenheter skriv dem gärna här!

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Import posten

Inlägg av NonEx »

Jag beställer allt som jag kan med vanlig frakt ifrån Asien för jag har tröttnat på UPS/FedEx, mer strul och förseningar än vad det är värt.

Hur som, har beställt jag vet inte hur många saker / paket (GBB/CO2 vapen, tillbehör, gear osv.) ifrån olika butiker och länder i Asien senaste året och allt har gått med Posten när det kommer hit.

Det värsta som har hänt är att de skickar hem ett brev och vill ha personnummer och underlag för paketet i form av orderbekräftelse osv.

Så jag har inte råkat ut för att Posten stoppat några av mina paket.

Det gäller även riktiga delar och tillbehör som jag köpt, typ från Brownells USA osv.

Så, med tanke på att de skickar ett brev till mig som säger "Din försändelse innehåller vapen/vapendelar och vi behöver därför ditt personnummer".

Och sen skickar dom paketet vidare när de får uppgifterna de vill.

Så, baserat på det kan jag inte se att de stoppar några paket med vapen/vapendelar i :o

Men som sagt, bara min egna erfarenhet. Har man otur så hugger dom på något/någon.

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Import posten

Inlägg av Stag »

Samma här, jag beställer utomlands ifrån med jämna mellanrum, och har inte stött på patrul på länge. Har aldrig fått något paket stoppat, och tullen har heller inte tjafsat.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

NG14
Inlägg: 23
Blev medlem: lör mar 12, 2016 6:39 pm

Re: Import posten

Inlägg av NG14 »

Beställer enbart prylar från Polen då det är bra priser och större utbud än här i lilla Sverige. Går alltid med GLS och sedan Schenker, har inte stött på patrull med dom iallafall. Men då kollar väl inte dom sina paket heller på samma sätt som utlandspost kollas i tullen?

JPLARSSON
Inlägg: 99
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:44 pm

Re: Import posten

Inlägg av JPLARSSON »

Necro post incoming!

Har haft en TM 416 i tullen sedan 31/8 och ingenting verkar ha skett i processen.
Förstår att dom gärna tar tid på sig, men hur lång brukar det ta om jag frågar er med erfarenhet?


Dom gör en ju duktigt nervig. :mrgreen:

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Import posten

Inlägg av Wiggen »

Max 5 arbetsdagar om den inte har status "stoppats i tullen", då skickas brev ut angående att de behöver ha in kvitto på köpet för att kunna bestämma tullkostnad. Saknar du brevet eller det har inte stoppats i tullen, kontakta PostNord kundservice för att se om tullen missat att skicka iväg den.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

JPLARSSON
Inlägg: 99
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:44 pm

Re: Import posten

Inlägg av JPLARSSON »

Good shit! Tack för tipset

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Import posten

Inlägg av Elestro »

Min TM Scar-L (Bilden) höll tullen i över 3 veckor. Blev också nervig.
Jag ringde posten varje dag och trackade dem tills dem budade hem bössan. (06:30, cykelbud med otrevligt tighta cykelbyxor)

Ett tips är att inte nämna vad ditt paket innehåller, posten blir hemskt bajsnödiga över airsoft-vapen.
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Import posten

Inlägg av Wiggen »

Bajsnödigheten är på grund av att airsoftbössor i 99% av fallen bryter mot tjänstevillkoren för tjänsten den skickas med (DPD eller postpaket). I Postnords ögon är effektbegränsade vapen samma som vapen och Värde är enda tjänsten man får skicka vapen med.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Skriv svar