Fräsa ut vapenkropp i stål

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
KingPanda
Inlägg: 97
Blev medlem: tor okt 18, 2012 7:57 am

Fräsa ut vapenkropp i stål

Inlägg av KingPanda »

Hej !

Jag har funderat på om, och var man kan få delar till sin airsoft utfräst i stål, med exakt mått.

Till exempel funderar jag på om det är möjligt att få en vapenkropp i stål, det finns ju 3d skrivare som borde kunna kopiera mått o sånt, om jag inte har helt fel för mig ?
Det svåra blir väl att få det exakt, med skruvhål och liknande.

Det kostar säkert en hel del, men är intresserad om det finns firmor som håller på med sånt ?

BlåMes
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 27, 2012 9:49 pm

Re: Fräsa ut vapenkropp i stål

Inlägg av BlåMes »

Alla verkstadsföretag kan göra det.
Frågan är hur mycket du är villig att betala för det är ganska många tempon för att få till alla sidor och radier osv.
Vi kan låtsasräkna lite (jobbar på mekanisk verkstad).
Säg en M4 kropp både upper och lower.
3h utvändigt för upper.
Kanske 1.5h utvändigt för lower.
Invändigt 3h per del för båda.

10.5 h totalt i ren körtid.
Sen tillkommer uppriggning, programering, beredning och diverse mätning och test.
Timkostnad för en fräsmaskin kan ligga på mellan 700-1200/h beroende på maskin och verkstad.

Räkna med en 15-20.000:- för att få det gjort ordentligt.
"Jag är soldat, inte rökdykare"
BlåMes om HPA

KingPanda
Inlägg: 97
Blev medlem: tor okt 18, 2012 7:57 am

Re: Fräsa ut vapenkropp i stål

Inlägg av KingPanda »

Aha ok ! Kul att det iaf finns möjlighet för det...
Det var dyrt, men inget som förvånar.
Funderar på att fräsa ut en echo1 m240 vapenkropp, för att ge den lite mer tyngd och hållbarhet.
Men det får nog funderas på ett tag till !

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Fräsa ut vapenkropp i stål

Inlägg av Thinker »

Det är mycket jobb som är fast oavsett om man ska ha en eller tiotusen, då man som Blåmes skrev man måste göra programmet, testning, riggning osv osv. Är det sedan flera olika maskiner/operationer ökar detta. När man sedan väl fått en som är som den ska, utan fel eller liknande är det rätt lätt få exempelvis fräsmaskinen gör många, och därmed sänka priset per styck då man kan splittrar upp första delen. Göra en av något tar alltid massa tid, och tid är pengar generellt sett.

...det är heller inte kul om man senare i bearbetning gör något fel och måste börja om, vilket är anledningen till att jag alltid gör 3-4st om jag ska ha 1st i slutet och vad det nu är jag bygger ska gå genom exempelvis laserskärning, bockning, svetsning, gängning osv. Skillnaden i tid och kostnad är liten mellan 1st och 4st. Att jag sedan är rätt noggrann tenderar leda till jag alltid har 3 till 4 av det jag bygger i slutet men hellre det.
This space intentionally left blank

KingPanda
Inlägg: 97
Blev medlem: tor okt 18, 2012 7:57 am

Re: Fräsa ut vapenkropp i stål

Inlägg av KingPanda »

Okej Thinker, förstår att det är jättemycket jobb och inget man gör i en handvändning när jag läser era förklaringar.
Jättebra svar för övrigt.
Om man nu skulle vilja genomföra detta, kan jag då ta kontakt med firman du jobbar på Thinker? i o med att det är relativt nära där jag själv bor.

PerceptIon
Inlägg: 115
Blev medlem: tis jun 12, 2012 5:04 pm

Re: Fräsa ut vapenkropp i stål

Inlägg av PerceptIon »

Tips: Om du vill ha din M240 lite mera solid så passar ganska många RS-delar rakt av eller med lätt modifikation. Eller ja, lätt modifikation jämfört med att göra allt nytt från scratch :D
Se t.ex. tråden för GPMGn jag byggde åt en lagkamrat av en E1 M240: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 2&start=25

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Fräsa ut vapenkropp i stål

Inlägg av Thinker »

KingPanda, det blir svårt då vi inte tillverkar saker åt andra, utan jag jobbar på företagets interna plåtavdelning med att sköta & programmera presslinjer, HAAS multiop maskin, robotceller mm och hand körnings jobb och har innan jobbat med kantpressningen, nibblingen mm där också. Det är mycket praktiskt för hemarbete med bra tillgång till maskiner. :)

Även om jag hade kunnat hjälpa dig så har jag inte tid med projekt åt andra än närmaste, har åt helsike för många projekt som det är åt mig själv.
This space intentionally left blank

Skriv svar