Langning på knivnet

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Droopfy »

Faktum är att det är just till detta som vi kan ha lite hjälp av media, så som uppdrag granskning/ kalla fakta mfl.
Hade utköpet rört snus, cigg, alkohol eller andra åldersbegränsade varor är dom ju inte sena att sätta åt ett lass handlare.
Jag tycker handlarna ska ta ett visst ansvar. Är det uppenbart, så som beskrivs i tidigare inlägg, att minderåriga kommer använda vapnen på egen hand till annat än målskjutning under uppseende av vuxen. Så borde man som butiksansvarig avråda eller vägra ett köp.
I samtliga fall med minderåriga som är inne och kollar på vapen kunde man informera om lagstiftning och regler.

Hurvida en granskning av butikernas uppförande i nationell media skulle vara sporten till godo/ondo spekulerar jag inte i. Tycker det är viktigare att föräldrar är rädda om och tar ansvar för sina barn. Kanske behöver okunniga föräldrar en hjälp på traven.

Tror många ger efter för ungars tjatande men skulle lättare säga nej om dom visste det var olagligt.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

massiive
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:07 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av massiive »

tycker det är skit också, men sen är jag kanske en moralkärring. Men motivationen att ÅF också ska ha mat på bordet håller inte riktigt i min mening, argumentet håller inte om Bosse Eriksson som äger den lokala kiosken säljer cigg till 14åringar eller?

Hade varit coolt om madjohn gjort som så att han ringt runt lite olika ÅF och tagit tempen om vad de säger angående att sälja vapen vid en sådan situation :)
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Krille
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Krille »

Det som är lite tråkigt är att, om nu dem ringer angående en sådan situation. Så kommer 100% säga.
"blabla vi kommer inte att sälja till någon som misstänks langa till någon under 18". Eller att de informerar om lagen för föräldern.

Sedan om det verkligen händer är en annan sak. Men visst, det vore kul att höra vad dem har att svara med på kort varsel i ett telefonsamtal.

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Droopfy »

Troligen kommer det vara svaret om man ringer hobbex/ teknikmagasinet och även mindre fristående handlare.
Att sätta det hela på prov är lika lätt. Ta en snorunge i hand och köp en bössa.

Tyvärr tror jag resultatet kommer vara nedslående. Dvs. Butiksägarna ljuger och butiksbiträden har inga instruktioner om att upplysa kunder om deras skyldigheter.

Detta problem gäller väl även fyrverkerier, men där tror jag det är svårare att komma runt.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Stag »

Om man får bryta mot lagen för att få mat på bordet är väl inbrott och stöld också okej? Nej, det håller inte..

Jag hade sagt till, utan att tveka, och jag hoppas att det finns många andra här som också gjort det.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

ADAM
Inlägg: 250
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:55 am

Re: Langning på knivnet

Inlägg av ADAM »

Denna fråga har varit uppe tidigare på det gamla forumet: http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... 2&t=128211

Tanken med "Projekt: Sanering" var dels att arbeta fram riktlinjer för ÅF men också kontrollera att de följdes. Tyvärr rann det hela ut i sanden pga de drivande inte kunde hitta tillräckligt med fritid.

Om någon i denna tråd är intresserad av att ta upp projektet igen är jag gärna med och stöttar upp som jag gjorde tidigare
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

massiive
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:07 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av massiive »

skulle ett första steg kunna vara att ringa till alla ÅF och "testa" dem? se hur de reagerar om man på ett snyggt sätt säger till exempel "Ja du vet grabben han vill gärna ha en enklare pistol så han kan hänga med polarna, alla av hans andra kompisar har ju. Du vet hur det är HEHEHE"?

får man exempelvis som lekman spela in dessa samtalen fast att det bara är hobbyjournalistik? :)
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Buffler
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:40 am

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Buffler »

massiive skrev:får man exempelvis som lekman spela in dessa samtalen fast att det bara är hobbyjournalistik? :)
Nej, man får inte uppmana till brott vilket det du föreslår innebär.

Det bästa vore att få media runt detta för att få föräldrar att förstå problemet med att köpa ut vapnen till sina ungar.

De få notiser om polistillslag mot 13-åring som plockat fram sin springer i skolan räcker uppenbart inte då många föräldrar tänker, det kommer min son aldrig att göra. Jag vet iom att mina föräldrar tänkte så då jag hade både luftgevär och springer från tidig ålder. Sköt visserligen bara på burkar på bakgården, men lika mycket brott för det då de sällan var ute och hade uppsikt på mig.

Ett stort PR-pådrag om hur denna vapenlagning är fel och hur den påverkar både för dom när polis tar till insatser för de ej vet om vapnet är äkta eller ej och för oss som utövare av hobbyn vore önskvärt.

massiive
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:07 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av massiive »

Frågan är om vi med ett sådant uppdrag skulle röra upp mer skit till ytan än vad det skulle gynna oss, jag är inte säker på att det skulle vara speciellt gynnsamt om jag ska vara helt ärlig :|
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Skepparn »

Ja, det skulle bli värre. Det blir alltid värre. Ni tror väl inte att om det skulle synas i kvällspressen att även seriösa airsoftbutiker säljer vapen till barn, att airsoften då skulle belysas positivt eller neutralt? Det samma gäller tobak. Om media rapporterar att barn har lätt att få tag i cigaretter, då ser även hela tobaksindustrin lite sämre ut. Ingen småbarnsmamma med aftonbladet i hammocken kommer att sära på seriösa hobbyutövare, och butiker som säljer vapen till barn.

"Men man måste ju tänka på att det finns seriösa utövare av den där hobbyn också, och de ska ju inte behöva lida för att den butiken klantade sig" - ingen kommer att tänka så.

Jag ska och berätta en hemlighet. Om man vill att hobbyn ska bli mer accepterad av allmänheten, och att alla myndigheter ska släppa på kopplet, då gör man såhär: rekrytera nybörjare! Ju större hobbyn är, ju större är chansen att kvällspressenläsaren faktiskt känner en airsoftare, och därmed får lite perspektiv, och är då inte lika farlig för oss. SEN kan vi som airsoftare använda media utan att riskera rosa flamdämpare. Inte för att jag tycker att det ska vara på detta viset, men så känner jag att det ser ut just nu.

Min uppfattning iaf, puss (:
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar