En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av ohman »

Det skulle vara nice att ha en övergripande uppsättning regler som används över hela landet. Men för att få det att fungera tror jag att man behöver samla arrangörerna primärt (spelarna kommer anpassa sig om arr ställer krav) och komma överens om gemensamma regler. Dendelam pratade för ett tag sedan om uppdaterade regler för Pandionspelen vilket jag personligen tyckte lät rätt bra, men det väsentligaste är nog att få till en norm som alla arrangörer kan enas om (eller i alla fall de som är mest aktiva).

Ur spelarperspektiv är det extremt besvärligt att ha olika regler mellan olika arrangörer, speciellt när dessa avviker mycket från normen (VSAF), Berget utgör ett bra exempel där de spärrar semi-auto till 140 m/s, samtidigt som auto ligger kvar på 130. Jag förstår resonemanget de har gällande hög eldhastighet på semi, men istället leder det till att de flesta helt enkelt skiter i antingen reglerna, eller att spela semi då det är för besvärligt att justera bössorna för ett spel per år (mina ligger mellan 150 och 155 ungefär).

Så, finns det någon möjlighet att försöka samla de aktiva arrangörerna i Svea rike och få dem att komma överens om gemensamma regler?
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av livewire »

UKARA is only there so a individual and retailers can have a valid defense when buying a RIF (Realistic Imitation Firearms) because of the Violent Crime Reduction Bill, its not a database of active players or a place to meet and greet or to get help, its not even a legal body by any means ;) kind of a dead donkey to be honest
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

BlåMes
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 27, 2012 9:49 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av BlåMes »

Möjligt att UKARA bara hjälper för det men det är åtminstone nånting!

Ett nationellt SAR men mer utbrett med regelverk och så.
"Jag är soldat, inte rökdykare"
BlåMes om HPA

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av livewire »

Have you seen the UKARA website :D ,nothing more that a database/tool to be used, not even a forum.....

http://www.ukara.org.uk/
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

BlåMes
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 27, 2012 9:49 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av BlåMes »

Haha yeah yeah alright i get it :p Bad comparison!


Men vi fortsätter på Kroatiens då. Vet att det finns någon till. I de flesta fall har de skapats just för att hantera vapenlagarna på ett vettigt sätt bättre men det går ju att utnyttja det till så mycket mer.
"Jag är soldat, inte rökdykare"
BlåMes om HPA

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Kether »

AirsoftSverige håller på med en ganska stor overhaul på både websida men även andra projekt som löper i bakgrunden.
Vi som sitter med i styrelsen har länge haft en dröm om ett nationellt regelverk och det ligger väl hyffsat högt i vår pipeline.

När det gäller arrangemang hade jag personligen gärna sett fler arrangörer dyka upp. Så det finns mer att välja på.
Självklart är det så att fler arrangörer ger mer spel och utvecklar hobbyn på många nivåer. Inte bara regelmässigt men även utrustningsmässigt.

Personligen tycker jag att forum är bättre för diskussioner och om man på ett eller annat sätt kan implementera evenemangsdelen och "kompis" grejen i plattformen tror jag att det kan bli en bra konkurrent mot FB... iaf för hobbyisterna.

För att ett nationellt regelverk ska fungera behöver det vara både bra nog för att täcka det mesta men också att spelare runt om och arrangörer runt om vill förändra sig.

När det gäller trim, ja, det är ju tyvärr så att trimmen kryper uppåt. Iaf jämnfört med 2005 och fram till nu.
Men att VSAF ändå hålls som någon form av standard.

Nya vapensystem gör ju också skillnad. Först PTW och nu HPA... det är också olika plattformar som gör att spelupplevelsen drastiskt förändrats för många spelare.

Men 2016 känns som att det kan bli ett bra år för hobbyn. Både hur man samordnar och arrangerar men också hur spelen och upplevelserna kan förändras i samband med det.

Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Protnev »

Så här har jag erfarit airsoften från 2000. I början var vapna dyra och det var mest väldigt "nördar" som kom in i hobbyn. Det är oftast denna tiden vi gamla rävar tänker tillbaka till då M100, plastbushings och alla känner alla gällde. Detta kändes som första vågen. Ett konkret exempel var filmen Black Hawk Down som verkligen kickade igång impression biten av airsoft. Det är den största trendsättaren i Svensk airsoft som satte ribban för impression som var baserade på Irakkriget. Denna första våg fick också erfara de nya möjlighetena med att trimma upp bössor och regler för detta skapades.

Kinaklons vågen är definitivt den andra vågen som kom till Sverige. Det gör att alla nördar faktistk kunde få tag på bössa, vi såg en uppgång i antal spelare och nya utmaningar i att lära upp en stor skara spelare samt ha koll på allt nytt. De regler som byggdes upp under första vågen, såsom VSAF trimregler höll i sig bra och de flesta anamade dem eller gjorde egna, liknande regler. Även forum, detta såsom lokala höll i sig bra.

Tredje vågen känns som har haft sin början vid 2013. Facebook har t.ex. tagit åt stor del av den sociala media som forumen förr hade i våra liv, detta gäller för alla, inte bara airsoft. Man märker också av att hobbyn blivit billigare och mcyket mer lättillänglig. Nu ser man inte bara rediga nördar utan hobbyn har blivit en heterogen grupp av användare. Denna nya våg, som är större och mer skymnd, tack vore mer utövande på facebook har gett oss nya problem såsom nya möjligheter. Vi har fler randomspel, vi har en grav uppluckring av VSAF trimrelger och andra commen sense regler samt en helt ny grupp som bara vill spela och gärna kör i mjukisbrallor och gympaskor.

Det är nya tider med nya problem. Detta är utveckling av hobbyn. Antagligen kan vi gamla rävar stå i våra hörn och stampa i marken och mumla "det var bättre förr" eller så står vi på oss och ställer mer krav på vårt och varandras spelande. Hjälp, guida och ha tolerans för de nya.

ARRG kakmonster hicka! Nu blev det en jävla wall of text igen! Jaja, om bennybira orkar läsa det så är jag glad. :)
Men ge mig creds Twist! För detta är en av de få gånger jag faktiskt försöker styra in tråden tillbaka till ämnet :D
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Twist »

Haha... :-D Ja, fett med cred och mad props till dig, Protnev. :-)

Jag tycker för övrigt att du har helt rätt i att det faktiskt bara är att gilla läget för oss gamla missnöjda gubbar och tanter. Att stäva emot förändring är totalt meningslöst. Vill man påverka hur en förändringsfas utvecklar sig så måste man i första steget acceptera den. Annars blir man helt enkelt frånåkt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

JonteB
Inlägg: 25
Blev medlem: mån jan 21, 2013 11:46 am

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av JonteB »

Itt. "Tyvärr" delar jag din åsikt om rollerna kombo trim. Skulle räcka med 100 trim i skog med moderna bössor. Med dagens gummi, pipor etc. så är det ju faktiskt inte så kort avstånd du når på med den utgångshastigheten nu för tiden. Men jag tror det krävs ett ordentligt cykelstyre om trenden ska svängas om.

Tvaå. Känner att speltillfälle minskat rätt bra här i Skåne. I alla fall i NV. Hov blir inte av pga deltagar antal längre verkar det. Björket förvann helt. Så valen för ett b-kortslös as som jag droppa 75% (guesstimate). Finns ju Dinoland i Kvidinge men dom kör barnspel så då syns inte jag där. Kan ju hoppas Hippies kunde fixa fler endags-skjuta-lekspel i Färingtofta. Närma och bra ;)

Trä. Känns som Fecesbook tar mycket trafik tyvärr. Men då jag vägrar det äcklet tills jag dör så får det va så för egen del. Dom flesta lägger upp spelen både här och där tror jag så än så länge är det inget större problem. Airsoft behöver nått fint rikstäckande organ både för att utveckla och binda kontakter osv. Iaf hade det varit bra och underlättande. Tror också det hade underlättat tacklandet av "bad press" i media. Men som med allt annat krävs det ju att någon drar igång det hela.

Ören och kronor om än inte pund från Jonte
Affärsredovisningar: viewtopic.php?f=121&t=27522

BlåMes
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 27, 2012 9:49 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av BlåMes »

Tycker absolut att tiden borde vara inne för det.
Problemet med såna projekt är att flera människor engageras i början men efter ett halvår har hälften tappat intresse och då ska det rekryteras nya.
Det gäller att hitta viljestarka människor som är villiga att lägga ner tid för det.

Behövs det hjälp för det så kan jag absolut vara med och ta fram information om hur man går vidare med det.

Men som Jonte säger så vore det väldigt bra att ha ett officiellt organ som kan vara ansiktet utåt och lyfta fram sporten. Idag är det som sagt liiiite tabu över sporten fortfarande om än mindre än förr.
"Jag är soldat, inte rökdykare"
BlåMes om HPA

Skriv svar