En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Twist »

Ja, nyttan med ett förbund är uppenbar. Tidigare har det dock inte tagits emot särskilt väl men det kan ha berott på att hobbyn fortfarande var ganska liten. Mycket få ville ta tag i förbundsbiten men i princip alla ville vara med och bestämma, så inget blev egentligen gjort. Det är min halv-fem-på-morgonen-analys iaf. Andra som var med kan ha upplevt det på ett annat sätt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Bennybira »

@Rufs.
Siffran som är begränsning kan man väl laborera fram. Många har kört 3xRealcap och det har funkat relativt bra.
Det är lättjusterat med hjälp av siffrorna på speedloadern... man måste inte fullcap ladda sina mag..
Men jag håller med för övrigt.

@Blåmes.
Har du råd att köpa en bössa, så bör du ha råd att köpa ett paket med 5 midcaps med..
Och vadå "tröttnar snabbt då man måste lägga ut mer pengar innan man ens fått skjuta"?
Det har ALDRIG varit billigare att komma igång med hobbyn.
Kina allting så har du komplett gear (bössa, uniform, bärsystem, bössa, batteri, skydd och 5 midcaps)
för ca 3000:- vilket enbart betalade för bössan bara 7-8 år sedan.

Jämför du oss med nivån paintball ligger på så är det otrloligt billigt att börja med airsoft.

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Bennybira »

@Cire
Låter inte som att du läst hela tråden?
Magasindiskussionen är inte många inlägg på dessa 3 sidorna.

Många har dock skrivit om att dra ner på trimmen för bland annat karbiner för att jämna ut fältet och gynna specialroller inom stridsgrupper.

Så.. att inse tror jag de flesta gjort :)

Angående rof.. Lite svårare där :( Responsiva bössor brukar i sin del ofta ha relativt hög rof också.

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Tamaz »

Jag tänkte bara flika in om en stor gemensam organisation, jag tror att problemet är att inget av de försök som gjorts har dag ett kunnat erbjuda något attraktivt både till arrangörer och spelare, många har pratat om guld och gröna skogar så fort halva Sverige är medlemmar, då kan vi minsan påverka lagar och arrangera spel i kungsträdgården! Skämt å sido tror jag något mer enkelt räcker. Kolla bara på alla vi på ASS, det som fick oss att faktiskt samlas, och egentligen också gå med i en förening var köp och sälj. Jag tror att airsoften, inte minst i dagsläget, är för uppdelad i olika grupper. Vissa regionalt, andra efter olika typer av spel osv. det är svårt att hitta ett gäng som själva orkar och som mer eller mindre alla airsoftare känner till och litar på ska få något gjort när man lägger en femtilapp för att gå med i föreningen. Kan man erbjuda något litet i utbyte, säg motsvarande ASS-forumet med köp och sälj, har man nog mycket större chanser.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

mouse
Admin
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:02 am

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av mouse »

Vi vill erbjuda ett alternativ utan joule-creep. Som går att använda både på söndagsspel och milsim.

Sen om folk tar till sig det eller inte kan knappast vi påverka. Men då har vi iallafall gjort en insats och erbjudit något istället för att hanka fram med VSAF eller berget reglerna....
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Bennybira »

En sak jag inte förstår. Varför måste inlägg drypa i sarkasm / dystra toner.
Försök vara lite positiva <3

Vill inte låta som nån trädkramande-lennonlyssnande-brajrökande fredsmäklare. Men snälla. Håll god ton här.
Försök inte vara översittare. Framför era åsikter sakligt och snällt <3

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av ohman »

Håller med om att man bör hålla det enkelt, blir det för krångligt eller för många regler kommer de flesta inte orka med det. Förslagsvis tar man fram en ny trimtabell modell VSAF med uppdaterade säkerhetsavstånd.

Om man sedan kan få med ett antal av de större arrangörerna på att använda den (utan att direkt behöva göra matten själv) så tror jag att den kommer sprida sig till resten också över tid. Lämna magasin- och ROF-begränsningar upp till respektive arr.

Ur spelarsynpunkt så skulle det givetvis vara otroligt trevligt att ha en uppsättning regler som gäller nationellt, i alla fall när det kommer till trim då det är den biten som normalt sett är bökigast att justera på plats.

Personligen skulle jag gärna se en tabell som tar hänsyn till vapentyp, men vet inte om det är genomförbart (vissa vill säkert köra Auto B med en MP5K) eller ens önskvärt, möjligen lämnar man det till arr helt och hållet. Men som minst skulle jag vilja ha gemensamma gränser för CQB, Auto, Semi, Bolt.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av KronaN »

Intressanta svar, men jag tycker att det mer trängande frågorna från trådstarten bör ta lite mer plats i diskussionen.

Framförallt bör vi komma fram till varför just föreningslivet kring airsoft och milsim har uteblivit.

Varför? Bågskytte har föreningar och klubbar. Likaså kajakpaddling, eller orientering. För att inte tala om skytte i alla dess former. Kan det vara bristen på tävlingsmoment i hobbyn som spökar? Sponsorer?

Det är spretigt med en massa hel-eller halvanonyma lag som flyter omkring i Sverige, tillsammans med arrangörer som alla har sina utspridda vattenhål och kommunikationskanaler. Vill se mer centralisering, och få ut hobbyn i ljuset och offentligheten, med åtminstone en nationell, sökbar databas med landets lag och arrangörer samlade.

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av YogHippie »

Med 8000 medlemmar på forumet så borde det ju vara lite mer fart i trådarna här.. eller?
Då borde man ju kunna engagera fler att ta ställning till en bättre organisation med gemensamma regler och liknande.

En tabell som anger hur hög fps och rof ett vapen får lov att ha beroende på modell låter intressant.

Men så länge det finns en eller fler som inte vill hoppa på tåget, utan ska sitta och kväsa i ett hörn och vifta med sina egna regler,
för de är de bästa där är och INGET ska få ändra på dem.. så är allt detta prat om samarbete kört. För om nu denna egensinniga arrangör kladdar vidare med sina egna regler, så är det stora gemensamma regelverket inte till någon större nytta. För där är mer än 1.

Ska folk förbjudas att arrangera om de inte använder det nationella regelverket? Straff? Böter? Får inte lov att arrangera mer?


Jag är starkt skeptisk till att detta är genomförtbart.. Svenska Airsoftförbundet var en skoj idé, men dog ut. Hade man drivit det hårt och sett till att valla in folk i det hela, hade hobbyn nog haft helt andra och mycket bättre förutsättningar idag.
Speciellt med att förankras som en seriös hobby som paintballen, än att man måste smyga med det och blurra sina ansikten på bilder så man inte får sparken eller arga miner hos diverse chefer. (Som det allt som oftast påtalas när folk hamnar på bild.)
((Fortfarande väldans nyfiken på vad ni har för jobb, eller chefer.. som inte kan acceptera att ni lirar airsoft.. xD )

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av YogHippie »

Kanske man ska skapa en tråd för omröstning med Ja eller Nej alternativ, där det först tittas på hur stort intresset är för att det skapas ett airsoftförbund?

Röstar man "Ja", så är man positiv till;
- Ett ledande organ som kan hantera lite lobbying i stil med det Nonex gjorde med gasvapen och import.
- Ett gemensamt och nationellt regelverk. (med förbehåll att vissa regler kan variera.. t.ex. bleedtime, spawntid, med mera.)
De stora reglerna är fps, säkerhetsavstånd, alkohol & andra droger + airsoft.
- En sammanslutning som kan hjälpa till med frågor och liknande, t.ex. sammanställa en riktigt jävla bra lista och "Arrangera Airsoft For Dummies"-bok kanske? Som täcker upp miljötänk, logistik, ekonomi, tillstånd, kontakt med polis, kontakt med markägare, hur nå ut till spelare nationellt och internationellt, snyggt och ofint inom hobbyn som arrangör, osv.
- SASF (Svenska Airsoftförbundet) kan ju också lobba för bättre acceptans och förståelse av hobbyn. Sätta samman bra informativa dokument som arrangörer och spelare kan visa upp för markägare, kommunfolk, etc.

Röstar man "Nej" så är man nöjd med som det är idag och vill inte ha några förändringar.


Det som då behövs är ju;
1. Tråden för omröstningen, klistrad och prioriterad först av allt.
2. Ett MASSUTSKICK på forumet till ALLA medlemmar om att det finns en viktig tråd att ta del av. (PM & email)
(Aktiva och intresserade kommer att rösta. Resten skiter i vilket som vanligt och loggar på 1 gång om året.)
Samt även facebook, plus att alla hjälper till att sprida det hela.

Bara en tanke...

Skriv svar