Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Jag förstår. Men hur kollar funktionären det? Hur ser han vilka som var i närheten av nedslagsplatsen, som rimligen är några hundra meter bort? Och hur meddelas de om sitt döda tillstånd? Bryter man spelet och går fram och knackar folk på axeln?

Tack för tipset om pjäsernas info :)

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Hellfire, I love it when you talk dirty :). Jag har sett mortars som säljs av ascoola TLSFX i UK, men inget sånt i andra länder. Vore så coolt!

Men poängen med det här är ju just att det är gratis, och att man slipper ha en massa funktionärer springande på banan. Det är sjukt störande, IMO. Vore ju kul on det sade boom och så, men det blir lätt lite lökigt med fyrverkerier också.
Förutom bensinbomber. Jag älskar bensinbomber. De är alltid coola.

Hoggie
Inlägg: 90
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:16 am

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Hoggie »

Så som MSW har det i Staterna så skickar gruppen en firecall. Därefter så kontrollerar spelledningen att GRK Gruppen har rätt koordinater, så skjuter dom. Spelledaren meddelar "fuktionär" på plats som drar pyro på "nedslagsplatsen".

Jag har inte satt mig in mer i deras system, men de har regler för hur det fungerar på sin hemsida om jag inte missminner mig.

HellfireATM
Inlägg: 70
Blev medlem: ons apr 17, 2013 6:21 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av HellfireATM »

Frysen hade dem inne tidigare, de laddades med vatten och kolsyra så sköt den iväg en plastgranat.

Mjo gratis när systemet är installerat och så men att skaffa ett dedikerat GPS-system lär väl kosta en del även om det blir en engångskostnad mer eller mindre?

Och funktionärer på banan... njae, eller jag vet inte. Jag är nog så van med det.

Fördelen med fyrverkerier är att de verkligen har en grym effekt men allt ljus och ljud som blir av dem. Blev pissväckt av en sådan attack i baslägret en gång, det var en upplevelse kan jag lova. Dess stora nackdel är dock att man inte kan använda dem om det är för torrt ute pga brandrisken.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Men alltså, systemet är ju bara smartphones. Som alla har. Och apparna är gratis. Kolla Battletac och Overwatch. Battletac har t.o.m MGRS som grund.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Twist »

Idén är inte ny och varianter har tillämpats på en del spel men det finns ingen direkt standard för det. Det går att använda gratislösningar för att visa folk på en karta och med lite fnul kan man nog få till ett hyggligt system för att simulera träffar också. Egentligen räcker det ju att man kan få kontakt med en enda person som är i rätt område så kan ju den personen markera att området har bombats. Man kan dra av en pyrogranat, vissla i en visselpipa eller till och med ropa, om man vill köra helt lo-tech, och spelets regler dikterar vad det innebär för dem som är i närheten. Det behöver inte göras svårare än så, tror jag. Folk är vana att ta träff och följa regler, iaf på de spel där detta skulle vara användbart.

Det jag skulle vilja utveckla det hela med är användandet av drönare. Det är tekniskt möjligt idag att täcka även de lite större spelområdena med radiostyrda flygfarkoster och med ganska god precision genomföra virtuella "drone-strikes" mot mål på marken. Det skulle vara riktigt kul om man kunde sy ihop det hela med programvara så att bombkrevader simuleras snyggt i drönar-pilotens sida och inte bara märks av på marken.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Haha, ja, det vore inte illa. Hur har du tänkt då, skall drönaren släppa ned någon typ av laddning? Det vore verkligen helt fantastiskt. Vilka spelbilder också.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Twist »

Nej, jag tänker mig att själva missilen är virtuell och funkar precis som du har talat om ovan.

Piloten trycker på avtryckaren, en signal går iväg till folk som är i träffområdet, ett visst antal sekunder går och en explosion visas på pilotens skärm, överlagrad på bilden av marken, samtidigt som träffen markeras av folk på marken som får lägga sig ner och spela döda. När den virtuella röken lägger sig kan piloten räkna in antal utskjutna och bedöma hur väl hen lyckats med sitt uppdrag. När det är klart går en ny signal ut till folket i området som då kan resa sig upp och gå till spawn.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Twist »

Den kommer med största sannolikhet aldrig att förverkligas, men det är en fin vision som är inpirerad av den senaste tidens drönar-filmer. Kanske snappar någon som är lite mera handlingskraftig upp idén och gör nåt av den. Om inte annat så är det kul att spåna. :-)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Twist »

Samtidigt, i bunkern, brottas operatörerna med moraliska dilemman och upplever starkt svårmod när de råkar spränga en förskola i luften.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar