Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

LOL

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Twist »

Ja, en powerbank i fickan kan räcka hela helgen. Jag har en som ger 10.000 mAh och är mindre än ett M4-magasin. Den gav jag hundra spänn för för ett par år sen. Stoppar man sin smartphone i en ZipLoc-påse från Ica så klarar den väta men går fortfarande att använda. Det är bara att suga ur luften.

Som Vandalen mycket riktigt påpekar är det ett stort område som påverkas och det räcker att få tag i en per grupp som befinner sig i området. Missar man någon så må det vara hänt. Bomber är inga precisionsinstrument. :)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Man KAN ju anpassa verkligheten efter spelupplevelsen också. Realismen har ju liksom inget självändamål, IMO. Det blir ju inte realistiskt i alla fall utan stora explosioner, så vad sjutton. Jag är mest intresserad av vilken speldynamisk funktion artilleriet skulle ha: att lösa upp de där urtråkiga dödlägena där två grupper ligger och småskjuter på varandra bakom skydd utan flankningsmöjligheter. Där blir artillerield eller flygunderstöd ett inslag av realism även om det inte fungerar exakt som i verkligheten. Eller har fullt så många förkortningar :-P

Men visst kan man spela med större träffytor. Och dessutom med riktningspjäser! Om man anger en sådan vid första inrapporteringen av koordinater kan spelledare meddela om det ger god eller dålig effekt, och samtidigt meddela motståndarlag att en mindre explosion inträffat på (koordinater). Då får de chansen att omgruppera innan effektelden kommer.

Det inexakta i bombernas verkan kommer ju i viss mån simuleras av GPS- systemets felmarginaler, som jag var inne på tidigare i tråden. Absolut inte helt verklighetstroget, givetvis, men good enough. Tycker ja. Trallallala.

Mina största concerns är istället tekniska. Tekniska lösningar som inte är bonna- enkla brukar ALLTID falera, och särskilt när de kräver många enskilda användare. Den mänskliga faktorn och den tekniska faktorn ihop är som 1+1=5. Det kommer att kräva många testomgångar innan det sitter.

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Exakt! Radioanrop på lagkanal: "Mission control! Artillerield! Följande är döda och skall gå till spawn: Spandex, Colon och Bängsyrsa. Följande är skadade och måste tas om hand: Mollemiffot, Coolname, Skogsnasse och Rambo. Slut på meddelandet. ".
Typ.

Spelledaren är den enda som ser alla lagen på sin förslagsvis perverst stora skärm, och den enda som har tillgång till alla lagkanalerna och kan anropa från sin perverst starka radio med obscent långa antenn :)

HellfireATM
Inlägg: 70
Blev medlem: ons apr 17, 2013 6:21 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av HellfireATM »

Hahahah asså jag dör!
Bild

Det där var nog den roligaste post jag sett på ASS hittills, höll på att kissa på mig vid "Mollemiffot, Coolname".

On a more serious note, OK då förstår jag. Men ja, då måste alla ha en väl fungerande radio och kanske inte bara PMR utan mer riktig jakt. Idén är god men genomförandet blir nog tyvärr svårt. Radio kostar ju ändå en del och brukar vara lågt prioriterat. Bara vi SL'ar som har sjysst signalistutr.

... sa han som hade jaktradio med 70 cm antenn och 5W utsändsningsstyrka...
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Twist »

Medhåll. Hysteriskt roligt. :D

Om man nu ska kräva att folk har smartphones med GPS:en igång så har man ju faktiskt en given kommunikationskanal till hands som inte är beroende av att folk har bra spel-radio. Skicka grupp-SMS till alla som är i det demolerade området så är saken biff liksom. Som tidigare sagt räcker det ju att man når en enda person så kan den vidarebefordra att alla i närheten borde kolla sin mobil.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

hellboy
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 12, 2012 7:00 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av hellboy »

Rolig idé som kan tillföra mycket!

Tycker att speldommar som grund är en bra idé, dem kunde även hjälpa till vid utdömmande av tex fordon mots.

Grundupplägget
Antal grupper som kan agera Eldledning
Grk props som ev. låter när man skjuter
Speldommar med någon form av pyro för att markera och ev smidigt fordon

Grk kan skjutas mot följade
Kordinater som rappoteras in under strid (mots)
- Tar längre tid för grk att skjuta (Tid för speldommare att ta sig ut till området)
Förbestämnda kordinater
- Skjuter nästan omgånde, speldommar har följt med eldledningsgrupp ut (mots)

Exempel nr 1
Sida röd genomför eldöverfall mot sida blå
Sida röd (ca 2 grupper)har anmält in till stab/arr att dem ev vill ha eldunderstöd på följade kordinater (blir förbestämnda kordinater).
Dem har även tex minerat vägen med både fordon-, person- och riktademinor.
Arr skickar med en speldommar med dem två grupperna, hen håller sig i bakgrunden och försöker vara dold.
Sida blå framrycker i fordonskolon (6 fordon), med sig har dem även en stridsdommare, normalbild för en fordonskolon.
Väl i deras killzone genomför sida röd eldöverfall med sina vapen och minor, båda stridsdommarna gör sig synliga och dömmer ev ut personer.
Röda sida upplever att dem behöver dra sig ur, väljer därför att ropa på grk. Nästa omedelbart hörs i fjärna dova smällar.
Blå sida gessåledes möjlighet att vidta åtgärder, skydd. Stridsommare för information om antal granter och typ.
Speldommaren markera nedslagen och dömmer ut personer, här bestämmer stridsomamren själv efter vilka åtgärder personer har tagit
tex skydd.
Röd sida dra sig ur i skydd av grk. Blå sida genomför åtgärder och medevac.

Nr2
Sammanstöt mellan två grupper i skogen, duel
Sida blå väljer att skjuta grk, dem tar ut kordinater och skickar info til stab/arr, får tillbaka att det kommer ta 4 min för grk och skjuta.
Speldommar åker ut mot området. Kommer ut och genomför marking och utdömmning enligt ovan.



Fördelar
- Relativit simplet
- Möjlighet för spelare att påverka utgången (Skydd)
- Svårt att fuska
- Speldommare kan användas för att dömma ut för andra saker gas, pv vapen, prickskyttar (längre avstånd), CAS och massa mer
- Relativit billigt

Nacktdelar
- Behov av speldommare ca 2 per sida
- Det springer runt folk i oranga västar

Skriv svar