Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Sitter och fnular på en grej. Det kanske redan är gjort, men here goes:

Nuförtiden finns så jäkla mycket GPS- appar, och alla har smartphones.

Det innebär att alla på ett spel kan vara uppkopplade till samma spelkarta, och att en spelledare kan se var alla befinner sig vid en given tidpunkt.

Varje lag tilldelas ett mindre antal "fire missions" och några val av ammunition med olika sprängradie och effekt. Under pågående spel kan de, via radio, kalla in artilleri eller flygräd på givna koordinater. Spelledaren, som har radiokontakt med båda lagen, kollar på kartan vilka som befinner sig inom sprängradien och anropar dem på radio: "Artillerield. Du är död. Gå till spawn".

Förutom att det är rätt coolt och en ny krydda till spel, så ger det möjlighet att lösa upp alla de där dödligt tråkiga låsningarna som sker i varenda spel, där lagen ligger och trycker bakom varsitt skydd och slösar lite bul då och då.

Svagheter som jag ser:

1. Alla måste ha radio som funkar. (När hände det sist?)

2. Alla måste ha smartphone. (Kanske minsta problemet)

3. Batteritiden på smartphones kan bli för kort vid ständig GPS- användning.

4. Täckningen måste vara bra.

Lösningar:

1. Välsorterad arrangör som rockar 10 st låneradios.

2. Det har alla. Annars får man sälja en jäkla bössa, vakna upp och känna lukten av 2000-talet- och skaffa en.

3. Billiga externa batterier till låns eller försäljning. Laddningsmöjligheter i safe/spawn/paus mellan spel.

4. Ingen direkt lösning. Man får arra i täckta områden.


Vad tror ni?

Erebus
Inlägg: 123
Blev medlem: ons dec 17, 2014 8:01 am

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Erebus »

Låter som det kan vara en intressant ide för vissa typer av spel.
Problem som jag ser är (Börjar på 5 för att inte blanda ihop med dom som togs upp av Mixe):

5. Inte alla som vill ha sin telefon på sig då dom trots allt kostar lite och blir dom träffad så går skärmen sönder.
6. Inte alla telefoner som har samma felmarginal på GPS:en vilket gör att en person registreras som träffad medans en som står bredvid inte gör det.
7. Radiokontakten kan innebära att alla i laget blir "avslöjad" när deras radio låter.

Lösningar:
5 och 7. Skapa dedikerade enheter med en inbyggd GPS som har lite tåligare hölje samt ingen skärm. Kan ha en lite buzzer/led som låter/tänds när man är "träffad", går att skapa med unikt ID för varje så endast dom som är träffad låter/tänds.
6. Den här är mycket svårare iom att det alltid är felmarginal i dom GPS som civila kan få tag på, har man dock gjort dedikerade enheter (se ovan) så är det iaf samma felmarginal för alla istället för olika beroende på vilken telefon man har.

Med en dedikerad enhet kan man lösa lite av problemen i punkt 1 till 4 också.
1 och 2. genom att arr tillhandahåller enheterna.
3. Dom går att bygga för att ha utbytbara batterier som kan bytas i spawn.
4. Går säkert att lösa med repeaters lite varstans på banan.

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Tack för bra studs Erebus!

Jag tror att enkelhet är nyckeln. Det bästa vore naturligtvis om man kunde ha både en egenhändigt byggd app och specialbyggda enheter. Men det allra bästa är att det blir av :).

Jag tänker att felmarginalen något uppväger det element av chans som riktig artillerield har: även om du är inom sprängradien är det inte säkert att du dör eller blir skadad. Man kan ju köra rollspelsvarianten och slå tärning i spelledarbåset... Eller så låter man GPS: en agera tärning :)

Artillerield kommer ju ffa att användas (som i verkligheten) mot hyfsat stationära mål. Och sitter man still blir ju GPS: en exaktare.

Men visst vore det grejt med specialbyggda enheter, framförallt med buzzerfunktionen. Med en app som automatiskt räknar ut verkan, träffbild och sannolikhet för skada för en given ammunition skulle det ju vara GRYMT!

Jag tror iofs att varje spelare borde vara individuellt representerad på GPS- kartan. Battletac är ju ett utmärkt hjälpmedel för detta, och kan dessutom användas av spelarna själva.
Senast redigerad av 2 Mixe, redigerad totalt 0 gång.

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Och just det: radiokontaktens läte... Det problemet finns ju där även med lagets egen kommunikation. Därför har ju alla ett headset. Väl?

Det är ju knappast ett spelsätt anpassat för noobs. Någon slags grundläggande nivå av gear förutsätts.

Hoggie
Inlägg: 90
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:16 am

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Hoggie »

Det här kan göras jättelätt med:

En karta, en kompass och en radio. Behöver inte en massa GPSer och skit för att ringa in firemissions.
Exempel:
Bild

"Enkel variant."
Kalle vill kalla in indirekt eld på fienden som befinner sig i 11/33/4.
Han ropar in dessa koordinater till spelledare/arr. över radio. Klart.

Spelare: "Kalle till Gunnar, Firemission 11/33/4, KOM"
Arr: "Gunnar till Kalle, uppfattat, SLUT KOM"
Spelare: "Kalle, KLART SLUT"


"Avancerad variant"
Pelle vill kalla in X antal artillerigranater på ett mål som befinner sig på punkt X.
Han räknar ut målets position med MGRS och får ut koordinaterna:
12:320, 34:250. Kartan visar område 33V.
Pelle ropar in att han vill ha ett firemission om Xst granater, och ger koordinaterna.

Spelare:"Pelle till Gunnar, Firemission, KOM"
Arr: "Gunnar till Pelle, KOM"
Spelare: "Xst Spräng, koordinater följer, KOM"
Arr: "KOM"
Spelare: "33V, 12:320, 34:250, KOM"
Arr: "Firemission, Xst spräng, 33V1232034250, Rätt uppfattat? KOM"
Spelare: "Rätt uppfattat, KLART SLUT.


Därefter är det ju upp till Arrangören hur indirekt eld ska skjutas, och/eller simuleras. Jag skulle hellre se att det smäller lite, så att ARR "åker ut" och drar av smällare på platsen som Pelle eller Kalle ropat in. (Detta kan lösas med att om en enhet har indirekt eldunderstöd så följer en spelledare/funktionär med i bakgrunden.) Skickar man fel koordinater så ser man att man missar målet.
Och karta är bättre än en smartphone alla dagar i veckan. Då pratar alla exakt samma språk. Inte att jag pratar Google Maps och en annan pratar Eniro.

Det är iallafall mina tankar. Det är genomförbart, titta bara på MILSIM West, där dom har granatkastargrupper osv.

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Men Hoggie, missar du inte hela grejen nu? Det är klart att det inte är svårt att BESTÄLLA ett (en?) firemission via karta. Poängen med GPS:en är ju att snabbt se vilken EFFEKT det får. Eftersom spelledaren vet var alla är. Det blir ett jäkla meck att ta in positionskoordinater från alla spelare i området för att se vilka som dog.
Eller hade du någon lösning på det som jag missade?

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

Olika kartor är ju inte ett problem heller. Naturligtvis samsas alla i samma positioneringsapp (Battletac, Google Latitude, Overwatch, Pathshare) och använder därför samma elektroniska karta.

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Mixe »

För att utveckla idén: finns det någon som vet vart man lätt hittar information om olika (moderna) ammunitionstyper och deras "kill radius". Det vore lite kul att kunna ge ut bilder och stats på en "artillerimeny" inför spelet :)

Hoggie
Inlägg: 90
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:16 am

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av Hoggie »

Det är ju lämpligare att hålla det simpelt.

Om jag beställer ett firemission, och en "funktionär" i bakgrunden kan han kolla om man får "good effect on target".
Det gör det lättare att undvika missförstånd, eller "fusk" där fienden ignorerar det faktum att man fått indirekt eld skjuten på sig.

Jag säger inte att ditt tankesätt är fel, utan jag ger bara ett förslag som är "lättare" för gemene spelare att använda, utan krav på att ha med sig sin mobil eller ladda ner massa batterislukande appar.

Vill du ha information om effekten av ammunitionstyp så är det tillverkaren som man ska kolla hos.
BAE och SAAB brukar vara rätt öppna med sånt och ha PDF-filer ute på sina hemsidor där man kan läsa på, så det är bara att googla.

HellfireATM
Inlägg: 70
Blev medlem: ons apr 17, 2013 6:21 pm

Re: Artilleri och flygunderstöd- airsoftversionen

Inlägg av HellfireATM »

Jag gillar tanken bakom detta, men det känns lite som om man skulle behöva utveckla ett eget och dedikerat system för det.

Jag som arr har inte riktigt råd med så fancy prylar, men när vi simulerar artillerield brukar vi använda oss av en spelledare och en box med airbombs. Det blixtrar, smäller och dånar som fan och alla som är inom skälig räckvidd från explosionerna blir träffade. Har faktiskt fungerat ganska bra.

Annars så finns det ju nu granatkastare att köpa om man nu vill det. Själv funderar jag på att experimentera fram en egen modell som fungerar som en jättelik 40mm granat genom att helt enkelt blåsa ut ett moln av kulor som landar över ett stort område, och för att det ska vara billigt och enkelt borde typ torkade gula ärtor fungera bra som ammo.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

Skriv svar