S.F.S i Borås planerar dumheter

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Rancore
Inlägg: 279
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:37 am

Re: S.F.S i Borås planerar dumheter

Inlägg av Rancore »

Snart crackdown på dem sedan licens för airsoftleksaker. Spontant känner jag, på grund av dessa, att tiden kanske är inne för det -haha!
выразить солидарность с угнетёнными

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: S.F.S i Borås planerar dumheter

Inlägg av NonEx »

Jag skickade ett tips till Polisen om det. Skickade nån meddelande till killen och han sa "Jamen säg till Polisen så jag ja snacka med dom när dom kommer hit" (fast brutalt mycket sämre skrivet). Så jag letade upp hans uppgifter och mailade Västra Götalands polisen och bad dom undesöka saken. :D

Det var så pass låg nivå på allting jag såg där så jag tyckte inte det var fel att kontakta Polisen faktiskt. Blev seriöst oroad rent allmänt.

derps.

Fick nog en mindre hjärnblödning när jag scrollade runt på deras FB sida...

jcastor
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jul 14, 2012 8:39 am

Re: S.F.S i Borås planerar dumheter

Inlägg av jcastor »

Det känns ju spontant som att det enda de har lyckats med är att förstöra sitt rykte inom airsoft-världen fullständigt.
Bra jobbat S.F.S...

Jag hoppas verkligen att det var ett dåligt skämt men det verkar ju tyvärr inte så, kanske är det som Rancore säger dags för någon form av lämplighetsprövning inom airsoften :-)

Soulforge
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:56 pm

Re: S.F.S i Borås planerar dumheter

Inlägg av Soulforge »

Jag gav dom lite välriktad kritik i deras egen tråd och uppmanade dom sedemera att ta ner posten. Tror dom slutligen fattat grejen.

Att uppmana till civil olydnad är ett brott har jag för mig. Och nu har den som la upp posten skrivit nåt på sin egwn facebookprofil som är svårtolkad men som ser ut att antyda att han ska gå till polisen med ärendet. Vet inte riktigt var han vill komma med det, men...

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: S.F.S i Borås planerar dumheter

Inlägg av Mrmonkeey »

Har fått upp den tanken ibland om man måste få vara med i en godkänd förening för att inneha airsoftvapen.. dock inte känt nödvändigheten (förutom att göra det omöjligt för minderåriga att skaffa) förrän nu....

3 augusti 2015, 00:22:

Herregud.. kollade in sidan nu och... alltså..
Vet inte vad jag ska skriva..
Jag är glad att dem inte bor nära där jag bor iaf.

NEMO
Inlägg: 3
Blev medlem: sön aug 02, 2015 11:13 pm

Re: S.F.S i Borås planerar dumheter

Inlägg av NEMO »

Det kanske är dax att lägga ner denna tråden?
Admins?

Hoggie
Inlägg: 90
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:16 am

Re: S.F.S i Borås planerar dumheter

Inlägg av Hoggie »

Jag tror att det går in här:

Bottsbalken 16 Kap
5 § Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.
För uppvigling skall dömas även den som muntligen inför en samling av krigsmän eller i annat meddelande till krigsmän uppmanar eller på annat sätt söker förleda dem till en handling eller underlåtenhet som innebär att de åsidosätter vad som åligger dem i tjänsten.
I ringa fall skall ej dömas till ansvar. Vid bedömande huruvida ringa fall föreligger skall särskilt beaktas, om det förelegat endast obetydlig fara för att uppmaningen eller försöket skulle leda till efterföljd.
Är brottet med hänsyn till att gärningsmannen sökt förleda till allvarligt brott eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst fyra år. Lag (1986:645).


Detta säger vapenlagen om skjutvapen vid transport & vid allmän plats. Anledningen till att jag tar med detta är för att även effektbegränsade vapen räknas in i vapenlagen.

Vapenlagen 5 Kap

4 § Den som skickar eller transporterar ett skjutvapen eller ammunition skall vidta betryggande åtgärder för att förhindra att någon obehörig kommer åt vapnet eller ammunitionen. Vapnet skall vara oladdat och, om det lämpligen kan ske, isärtaget och nerpackat. Lag (2000:147).

6 § Skjutvapen får medföras på allmän plats endast om vapnet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.


Med andra ord så har de begått en brottslig handling (Uppvigling). Det lär vara något för farbror blå att titta på om det kommer mer sånna här inlägg från dem. Det är iallafall min tolkning.
Om någon är mer kunnig vad det gäller lagboken så får den gärna rätta mig om jag har fel.

Dimage
Inlägg: 77
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:45 pm

Re: S.F.S i Borås planerar dumheter

Inlägg av Dimage »

NEMO skrev:Det kanske är dax att lägga ner denna tråden?
Admins?
Skapar en användare för att enbart skriva att Admin ska lägga ner tråden??
Du kunde lika gärna sagt du tillhör SFS på en gång.
Mer genomskinligt kan det ju inte bli...

NEMO
Inlägg: 3
Blev medlem: sön aug 02, 2015 11:13 pm

Re: S.F.S i Borås planerar dumheter

Inlägg av NEMO »

Tyvärr "Dimage" så har jag ingen samhörighet med S.F.S...
Jag är helt enkelt någon som bryr sig om med människor.

NEMO
Inlägg: 3
Blev medlem: sön aug 02, 2015 11:13 pm

Re: S.F.S i Borås planerar dumheter

Inlägg av NEMO »

Jag har inget med SFS att göra..
Jag är som sagt bara någon som bryr sig!
Dock inte om dig eller någon annan i denna tråden..
Utan han som mår psykiskt dåligt över att allt har blivit miss tolkat.
Jag är nära vän till han som har skrivit det grundande inlägget som inte finns kvar och han som citerade hans inlägg tog inte med all information så jag anser att utan facit i hand så kan man inte heller döma.
Så jag anser att admin kanske bör stänga tråden!

3 augusti 2015, 03:08:
Hälge skrev:"Special fårsäs".. Åh fan.. Passar in på gruppen iaf.
Dimage skrev:Vi har nämligen inte förtalat SFS i tråden.
Vi har endast tagit diskussionen som sej bör när man ser IDIOTI som dyker upp.
Dimage läste du verkligen hela tråden? ;)

Skriv svar