Fotografera istället för att spela?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Ducky
Inlägg: 57
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:57 pm

Re: Fotografera istället för att spela?

Inlägg av Ducky »

Jag är faktiskt förvånad att det inte är fler här som gör det. Det här är ju något av en, uh, poser-glad hobby så man kunde tro att det skulle krylla av kameror, men undantaget dom förhatliga hjälmkamerorna så är det bara jag som filmar och tar bilder.

Erka
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:57 pm

Re: Fotografera istället för att spela?

Inlägg av Erka »

Tyvärr är väl lusten till posing roligare än att fota andra som gör det.. ;)
Ärligt talat så tänker jag sällan på att springa med kamera förän efter spelet då det är för sent. Om det beror på att själv spelandet är roligast vet jag inte.

Jag har planer på att göra en krigskorrespondent kit, men det hänger lite på om man får låna tjejens systemkamera 8-)

ikonane
Inlägg: 20
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:06 pm

Re: Fotografera istället för att spela?

Inlägg av ikonane »

Jag hade tänkt dra med mig kameran till Klacken nu de närmsta veckorna någon gång. Jag är en av de få som tycker det är roligare att fotografera än att pose:a :D
Dock är valet mellan att fota och spela lite svårare ^^

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Fotografera istället för att spela?

Inlägg av Paxz »

De dagar som det är spel och jag inte är helt i form så hänger jag oftast med som fotograf. Hela min tid som airsoftare under 18år spenderade jag som fotograf (och olika vapenfria roller) och det funkade hur bra som helst och uppskattades av de flesta.

Fota och spela samtidigt kan bli svårt, jag brukar innan spel fråga om det är okej ifall jag drar upp kameran samtidigt som Deathrag och då ställer mig upp (och går runt) om jag blivit utskjuten för sista gången och fotar då till spelet är avslutat. De flesta mest intensiva och spännande striderna kommer just när det enbart är ett fåtal spelare kvar på varje sida. Folk börjar spela mer som en grupp och är mer rädda för att bli utskjutna.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

appslapp
Inlägg: 72
Blev medlem: lör maj 19, 2012 7:59 pm

Re: Fotografera istället för att spela?

Inlägg av appslapp »

Vill folk se bilder från spel, så får man acceptera att folk går runt med deathrag och fotat/filmar.
Jag själv brukar spela 50% och fota 50% om det vill sig väl......förut körde jag med kamera jämt hängandes även när jag spelade, men det hinns inte med längre;)
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Fotografera istället för att spela?

Inlägg av JonathanRL »

De flesta i Stockholmsområdet borde vid det här laget veta att jag fotograferar nästan hellre än att jag spelar. Kan vara så att jag tycker Lördagsspelen blivit lite... trista men jag är uppskriven som Krigskorrespondent på Hearts and Minds, så vi får se om det är en tradition som håller i sig.

Jag har sällan till aldrig problem med att fotografera på banan. Ser alltid till att ha reflexväst, hålla huvudet lågt och ha ögonkontakt med folk om jag misstänker att de inte ser mig. Nästan alltid hamnar jag dock i Korseld på ena eller andra sättet.

Det jag faktiskt finner svårast är att fotografera båda lagen lika mycket.

Om ni vill se de bilder jag tagit finns de här: http://jrl5.blogspot.se/search/label/airsoft
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Pkekyo
Inlägg: 57
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:28 pm

Re: Fotografera istället för att spela?

Inlägg av Pkekyo »

I can't say it's something I do often, but people in general like pretty pictures they look cool in, so most people appreciate what you're doing and leave you alone.

I haven't taken to roleplaying a journalist/press photographer, as I am no actor, and would hate to ruin the gameplay experience for anyone else. A nice red T-shirt or a hi-vis vest works just as well though, and will possibly protect your equipment even better, as most people are hesitant to shoot bright orange things.

As for protection, I bought a set of filters for my Canon 7D. I picked out the polarized one (the least expensive of the bunch) and epoxied a sheet of lexan on front of it, and it seems to work fine. Haven't taken any direct hits that left a mark, but I've heard the nattering of BBs on it.
I reckon the solution Senil brought up is better, but I just haven't bothered to get it done.
Even bought myself a tacticool camera bag from Hazard4 to give field-photography some more utility. In addition to my camera equipment, it allows me to carry relatively extensive first aid equipment, a bottle of water, some small tools and other useful doo-dads.

Bild
Bild
Bild
BildBild
"Bruk kolbe og bajonett der mulig - almighty First platoon."

Ducky
Inlägg: 57
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:57 pm

Re: Fotografera istället för att spela?

Inlägg av Ducky »

Att fotografera/filma utan att röja folk är nog det knivigaste av allt. Till nästa spel har jag tänkt köra lite "embedded journo" så att man blir en icke-stridande del av teamet man följer, men det finns ju risk att kameran får sig några kärleksbett.

appslapp
Inlägg: 72
Blev medlem: lör maj 19, 2012 7:59 pm

Re: Fotografera istället för att spela?

Inlägg av appslapp »

Vill folk ha fräna bilder så får man kallt räkna med att bli röjd av fotografen, går inte att komma undan..gäller även kärleksbett på kameran med;)
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Ocean
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 16, 2012 7:05 am

Re: Fotografera istället för att spela?

Inlägg av Ocean »

Jag tar själv en del kort vid aktiviteter där kameran skulle kunna gå sönder (airsoft, skidåkning, klättring). Men jag har kommit till den insikt att om jag köpt en systemkamera har jag köpt den för att använda den. Och visst, en dag kanske jag tappar den, skrapar linsen på objektivet eller får en kula på linsen. Men vafan, man vill man ta andra kort än svennebanan gör med sin systemkamera (autoläge på bröllopet eller hipsterbilder när man sitter på fiket) så får man räkna med att skiten går sönder en dag. Vad är värst? Köpa ett nytt objektiv för någon tusenlapp men ha tusentals coola kort eller bara ha tusenlapparna hemma i lådan? Kameran är till för att användas !

Bästa är nog att vara inbäddad, då håller man sig gömd och kan säkert också ta en hel del coola kort :)

Skriv svar