Idé om ett lag?
Re: Idé om ett lag?
Ni kan väl kalla det för nåt i stil med Private Contractors eller Mercenaries eller varför inte nån slags Battle Group?
Nordic Battle Group har ju styrkor från flera olika länder så det borde inte vara nåt problem. Det är ju bara airsoft, huvudsaken att ni träffas och har roligt
Kan vara bekvämt för lagindelning om ni hade nån gemensam nämnare som typ nån färgglad armbindel.
Jag var på ett spel i går och då blev vi indelade i camo vs. inte-camo lag, även fast camolaget hade olika camos.
Sen lite off-topic men enligt http://gorillaairsoftradio.com/ #85, när USA åkte till Irak efter 9/11 var det en himla blandning på uniformerna.
Grundutbudet som byxor och jackor var desert men när det kom till västar och hattar var de i woodland och OD, så verkligheten är kanske inte lika fashionabel som i airsoftvärlden.
Bara vad jag har hört, don't shoot the messenger!
Gör vad ni vill så länge ni fortsätter spela!
http://traffic.libsyn.com/gorillaairsof ... dio_85.mp3
Edit: Combined Nation Force låter bra!
Nordic Battle Group har ju styrkor från flera olika länder så det borde inte vara nåt problem. Det är ju bara airsoft, huvudsaken att ni träffas och har roligt
Kan vara bekvämt för lagindelning om ni hade nån gemensam nämnare som typ nån färgglad armbindel.
Jag var på ett spel i går och då blev vi indelade i camo vs. inte-camo lag, även fast camolaget hade olika camos.
Sen lite off-topic men enligt http://gorillaairsoftradio.com/ #85, när USA åkte till Irak efter 9/11 var det en himla blandning på uniformerna.
Grundutbudet som byxor och jackor var desert men när det kom till västar och hattar var de i woodland och OD, så verkligheten är kanske inte lika fashionabel som i airsoftvärlden.
Bara vad jag har hört, don't shoot the messenger!
Gör vad ni vill så länge ni fortsätter spela!
http://traffic.libsyn.com/gorillaairsof ... dio_85.mp3
Edit: Combined Nation Force låter bra!
Re: Idé om ett lag?
Skall man nu kalla sig PMC eller Mercs så tycker jag att det förtjänar ett bra försök och inte bara ta det man har och kalla det PMC.
Ot: det var också första kriget i öknen. Förståeligt att det inte fanns nog med materiell till hela styrkan. Nu förtiden har jag nog aldrig sätt en grunt som blandar hejvilt.
Ot: det var också första kriget i öknen. Förståeligt att det inte fanns nog med materiell till hela styrkan. Nu förtiden har jag nog aldrig sätt en grunt som blandar hejvilt.
Re: Idé om ett lag?
good guys???? iaf i mina spel så är flora och gorka minst lika mycket good guy som woodland, flektarn eller M90.
Spelar du fotboll i Hammarby kan du inte komma och spela med en arsenal tröja...... Samma är det inom airsoft. Airsoft är tom mer öppet och fritt än så då du fritt får välja uniform. Men på större spel sätter arrangörerna som regel uniformen och ibland även vapnen som krav för att bilda de olika lagen.
Oftast delas lagen in i västländers uniformer mot öststats /ryska osv uniformer. Så att blanda typ Marpat, woodland, Aor2, MTP osv i samma lag borde fungera och fortfarandes få spela på samma sida, sedan finns det många spel som kräver enhetligt inom gruppen tom och då blir det svårt.
Spelar du fotboll i Hammarby kan du inte komma och spela med en arsenal tröja...... Samma är det inom airsoft. Airsoft är tom mer öppet och fritt än så då du fritt får välja uniform. Men på större spel sätter arrangörerna som regel uniformen och ibland även vapnen som krav för att bilda de olika lagen.
Oftast delas lagen in i västländers uniformer mot öststats /ryska osv uniformer. Så att blanda typ Marpat, woodland, Aor2, MTP osv i samma lag borde fungera och fortfarandes få spela på samma sida, sedan finns det många spel som kräver enhetligt inom gruppen tom och då blir det svårt.
Re: Idé om ett lag?
Mitt tips är att börja med laget och åk ut för att ha kul och lära er samarbeta. Jag har sett så fint uppställda enhetliga uniformer som inte kan gemensamma taktiker och magplasket blir bara så mycket större för de såg så proffsiga ut. När ni känner att laget börjar ta form och lärt känna era roller och taktiker ni vill spela efter kommer resten med vapen/uniformer/patchar och allt det innebär. Det är tufft att böra med ett nytt lag där alla eller många måste köpa ny gear, dessutom är det helt onödigt. Ni vet ju inte ens om laget kommer fungera och alla ligger på samma ni i tankar om vad man vill inom Airsoft och lagspel. Vissa vill inte meddela fören samma dag att de kommer överhuvud taget på spel, andra vill ha de senaste gear och ställer skyhöga krav och vissa bryr sig inte.
Ut med er och börja precis som ni är, har ni viljan och hjärtat på samma ställer kommer det gå hur bra som helst! Resten med gear/vapen/namn/logo på patch kommer automatiskt om eran lilla grupp fungerar bra tillsammans. Det är nästan oundvikligt
Ut med er och börja precis som ni är, har ni viljan och hjärtat på samma ställer kommer det gå hur bra som helst! Resten med gear/vapen/namn/logo på patch kommer automatiskt om eran lilla grupp fungerar bra tillsammans. Det är nästan oundvikligt
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.
Re: Idé om ett lag?
Som arrangör... Tack men nej tack.
Som spelare... Spela i det ni tycker är roligt.
Som spelare... Spela i det ni tycker är roligt.
Pentex First Team.
http://www.airsoft-adventures.se
http://www.airsoft-adventures.se
Re: Idé om ett lag?
Le Gradovic skrev:sindeliax:
Fast vänta lite, va? Ett rag tag team of combined nationality är knappast ett "SOF-förband". Jag skulle snarare säga att det är ovanligare med lag som spelar infanteriförband än som spelar SOF.
5 man från var nation är inte vad som skulle kallas för "SOF", även om filmer som expendables och A-team kan få det att verka så. JSOC är "SOF" på riktigt, däribland ACE (Delta), NSWDG (DevGru), AFSOC 24th STS och ev. MARSOC. Dessa är enhetliga styrkor som är närvarande vid nästan samtliga konflikter av NATO-intresse. Look it up.
Eller har vi kanske skild akronymtolkning på gång?
men måste det va så "korrekt" då? vi måste ha helt äkta utseende men vi kan spela i fiktiva länder i fiktiva konflikter? jag kan lätt se ett scenario där laget han föreslår skulle passa som handen i handsken..
laget skulle kunna vara tilfångatagna av elakingar och fritas av 2 andra lag etc..
funkar kanske inte på milsim realismt ultra men där är det egentligen bara riktiga soldater som faktiskt gör det iaf..
Viva la guerre, Viva la mort
Viva la grande revolte
Viva la grande revolte
Re: Idé om ett lag?
+1 på Kether.
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36
Medlem i ST36
Re: Idé om ett lag?
Anledningen till att reglerna på Milsim är hårda är inte för att utesluta grupper eller för att arrangören vill styra spelet med järnhandske. Det är mycket enklare än så.
Mycket i Milsim är att inte skjuta på varandra. Man har Sniperpar eller Observationsposter som inte gör annat än att ligga på nått bra ställe och spana på alla som rör sig i området, över en bro eller liknande. Hela anledningen till de hårda kraven på utseendet är att de här personerna ska kunna identifiera vilka ni är endast på utseende.
När ni kommer gående på en väg så kanske det ligger tio pers i buskarna brevid redo för ett bakhåll, då är det ganska avgörande om de kan se ifall ni tillhör britterna eller amerikanerna, eller kanske till och med kunna identifiera er så exakt som den grupp marines i området som i hemlighet hjälper gerillan.
När det bara finns två sidor på spelet är det inte så svårt, men när det är så många grupper att de representerar 8-9 olika nationer, civila och två olika grupper av bad-guys som alla ska kunna identifieras individuellt så kräver det oftast hårda krav på både uniform och vapen.
På allt annat än milsim är inte kraven lika hårda. Då kan man ofta lösa det med armbindlar eller annat för att visa lagtillhörighet.
Har ni hyffsat lika vapen (inte blandat västerländska och ryska) i gruppen så är det ju inte svårare än att ni skaffar er varsin uniform i ett gemensamt billigt cammo ni använder när det är krav på att ni ska se lika ut.
Mycket i Milsim är att inte skjuta på varandra. Man har Sniperpar eller Observationsposter som inte gör annat än att ligga på nått bra ställe och spana på alla som rör sig i området, över en bro eller liknande. Hela anledningen till de hårda kraven på utseendet är att de här personerna ska kunna identifiera vilka ni är endast på utseende.
När ni kommer gående på en väg så kanske det ligger tio pers i buskarna brevid redo för ett bakhåll, då är det ganska avgörande om de kan se ifall ni tillhör britterna eller amerikanerna, eller kanske till och med kunna identifiera er så exakt som den grupp marines i området som i hemlighet hjälper gerillan.
När det bara finns två sidor på spelet är det inte så svårt, men när det är så många grupper att de representerar 8-9 olika nationer, civila och två olika grupper av bad-guys som alla ska kunna identifieras individuellt så kräver det oftast hårda krav på både uniform och vapen.
På allt annat än milsim är inte kraven lika hårda. Då kan man ofta lösa det med armbindlar eller annat för att visa lagtillhörighet.
Har ni hyffsat lika vapen (inte blandat västerländska och ryska) i gruppen så är det ju inte svårare än att ni skaffar er varsin uniform i ett gemensamt billigt cammo ni använder när det är krav på att ni ska se lika ut.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
-
- Inlägg: 310
- Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm
Re: Idé om ett lag?
sindeliax:
Kort sagt; ja, det skall vara korrekt.
MilSim är som nämnt tidigare mycket mer än bara ett söndagsspel som pågår över ett antal dygn. Det är ett skådespel som inger känslan av en riktig konflikt, även om konflikten i sig är fiktiv. Då hör det även till saken att alla aktörer skall göra sitt yttersta för att inliva den känslan i varje aspekt av sitt utövande, vilket även betyder korrekt utrustning för korrekt förband. Du skall i princip kunna läsa på i förväg om fraktionerna (den verkliga förlagan), och genom kikare avgöra om det är rebeller, ryssgrunts, OMON, US grunts, eller JSOC som rör sig i buskarna.
Att konflikten och länderna är fiktiva är en ytterst politisk sak. Krig är så mycket mer än bara militära insatser, och att anspela på en existerande konflikt insinuerar en acceptans eller eftersträvan av de övriga aspekterna av krig, dit mord, våldtäkt, tortyr och andra förkastligheten hör.
Visst finns det liknande anspelningar på MilSim, men det skapas en medveten dissonans när kontexten flyttas bort från verkligt lidande, verklig död. Med det inte sagt att scenariot utspelar sig i en annan dimension, vilket validerar förekomsten av A-teamstyrkor som slåss mot stormtroopers. Det är en balansgång där korrekta styrkor kombineras med politiskt neutrala konflikter.
Dock har diskussionen om vad som är eller inte är MilSim tagits upp gång efter gång på forumet, och hör egentligen inte till trådskaparens fråga, så diskussionen kanske bör fortsätta i en av de tidigare trådarna.
EDIT: Stavfel korrigerade.
Kort sagt; ja, det skall vara korrekt.
MilSim är som nämnt tidigare mycket mer än bara ett söndagsspel som pågår över ett antal dygn. Det är ett skådespel som inger känslan av en riktig konflikt, även om konflikten i sig är fiktiv. Då hör det även till saken att alla aktörer skall göra sitt yttersta för att inliva den känslan i varje aspekt av sitt utövande, vilket även betyder korrekt utrustning för korrekt förband. Du skall i princip kunna läsa på i förväg om fraktionerna (den verkliga förlagan), och genom kikare avgöra om det är rebeller, ryssgrunts, OMON, US grunts, eller JSOC som rör sig i buskarna.
Att konflikten och länderna är fiktiva är en ytterst politisk sak. Krig är så mycket mer än bara militära insatser, och att anspela på en existerande konflikt insinuerar en acceptans eller eftersträvan av de övriga aspekterna av krig, dit mord, våldtäkt, tortyr och andra förkastligheten hör.
Visst finns det liknande anspelningar på MilSim, men det skapas en medveten dissonans när kontexten flyttas bort från verkligt lidande, verklig död. Med det inte sagt att scenariot utspelar sig i en annan dimension, vilket validerar förekomsten av A-teamstyrkor som slåss mot stormtroopers. Det är en balansgång där korrekta styrkor kombineras med politiskt neutrala konflikter.
Dock har diskussionen om vad som är eller inte är MilSim tagits upp gång efter gång på forumet, och hör egentligen inte till trådskaparens fråga, så diskussionen kanske bör fortsätta i en av de tidigare trådarna.
EDIT: Stavfel korrigerade.
Senast redigerad av 2 Le Gradovic, redigerad totalt 0 gång.
The Ammunition Magician
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
Re: Idé om ett lag?
Jag tycker absolut att ni ska köra på det ni vill använda. Men, precis som flera påpekat, när ni åker ut på spel är det inte säkert att ni hamnar i samma lag. Ett alternativ är helt klart att bygga er gear som ni vill ha den, och sedan investera i en billig gemensam uniform. Det duger givetvis inte för ett milsim, men i de flesta andra sammanhang så går det utmärkt att ha olika västar, vapen och dylikt så länge ni kör samma uniform.
En uniform behöver i sammanhanget inte vara speciellt dyrt, ni kan köpa kompletta uniformer i Woodland för kring 400:-, Flecktarn för 200:- osv.
En uniform behöver i sammanhanget inte vara speciellt dyrt, ni kan köpa kompletta uniformer i Woodland för kring 400:-, Flecktarn för 200:- osv.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.