Vapenklass- Stationärt understöd

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Mason
Inlägg: 230
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:30 pm

Vapenklass- Stationärt understöd

Inlägg av Mason »

Jag börjar med lite bilder som säger mycket mer än jag orkar skriva.
Bild
Bild
Bild

Gemensamt på dessa bilder är ett långtskjutande vapen med hög eldhastighet som kräver en del jobb för att flyttas.
Jag funderar på hur detta skulle kunna gå att applicera i airsoft. ;)

Tanken jag har är att eftersom vapnet är stationärt borde det kunna gå att användas på ett väldigt säkert sätt vid en defensiv roll, även med hög utgångshastighet. :o
Jag gissar att genomsnitts max på vapenklassen "understöd" här i sverige ligger runt 140 ms.
Det jag tänker är en ny klass med namnet "stationärt understöd" med en maxhastighet på runt 160 ms.

Fördelen som klassen har blir ett vapen som skjuter väldigt långt och kan täcka av områden som tidigare endast sniper rollen kunde bekämpa.
Nackdelen som klassen har är att bössan är otroligt tung och mycket svår att använda offensivt.
Jag tror nu inte att den här vapenklassen hör hemma på alla typer av spel, men större scenarion och milsim bör det fungera fint.
Jag tror spelen blir mer dynamiska om "farozonen" ökar. Det kan bli mindre folk som står öppet och oskyddat tex och vissa typer av korkade anfall blir omöjliga. Det öppnar också upp för ett listigare tänk då man kan behöva kringå vissa vägknutar, byggnader eller höjder om det finns KSP där. Flankeringar blir viktigare och det gynnar dom små grupperna som airsoft ändå alltid är. :)
Så hur stationärt det än låter så tror jag spelet blir allt annat än statiska. Rörelse blir viktigare :P

Hur ska det gå att garantera säkerheten hos dessa monstervapen då?
Tanken jag har är att det ska finnas två kriterier som den här klassen måste lyda under. Gör dom det anser jag att det kommer bli det säkraste vapnet på banan. :geek:

1. Markera säkerhetsavstånd
Används vapnet stationärt och defensivt finns tid att mäta ut och markera säkerhetsavståndet i terrängen. Det enklaste är att ha ett snöre som är X antal meter och göra en radie kring vapnets plats. Sätt med jämna mellanrum ut markörer som talar om säk. Det kan vara små tecken endast ni förstår eller tydliga lappar som endast syns från eran position. Det viktiga är att skytten utan tvekan ska kunna skilja på vad som är utanför och innanför säk.
Bild
2. Skjutsektorer
Under uppmätning bestäms skjutsektorer i dom riktningar man har mätt. Har man inte hunnit mäta hela radien har man förbjudna skjutsektorer. Har man en klippa eller annat som skymmer sikten inom säk är det en förbjuden sektor. Ingen ska kunna poppa upp huvudet dvs.

Ett tredje alternativt kriterium jag kan tänka skulle vara krav på tripod, men det är öppet för diskussion.
Där är idén att ge KSP gruppen en liten nackdel som kan bli fiendens fördel. Det tar lite extra tid att sätta och och det väger lite extra att bära med.
Det här alternativet är inte heller någon säkerhetsfråga utan handlar mer om spelets balans. Dock kan det ge en liten garanti om att vapnet inte flyttas.
Här kan väl också funderingar kring vapnets typ diskuteras. Ska det gå att ha en M249 i denna klass eller ska den vara förbehållen för PKM, M240B och M2HB?


Så nu diskuterar vi!
Har ni tvivel över säkerheten eller är det bara jobbigt att nån kan skjuta längre än er? :D

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Vapenklass- Stationärt understöd

Inlägg av Kocken149 »

Mycket bra initiativ! Har haft lite planer på att bygga en tung kulspruta monterad på tripod. Vore kul om man kunde använda den i spel.

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Vapenklass- Stationärt understöd

Inlägg av Genocide »

Personligen gillar jag detta.

Men som sagt ett sådant vapen ska ha nackdelar. Tung, tung tripod, ta tid att sätta upp eller liknande.

Ett sånt ksp näste är ändå inte så bra som man tror, visst den skjuter långt. Men kommer man innanför säk avståndet så får man inte skjuta mer. Det får man i verkligheten=)
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

andersbe
Inlägg: 62
Blev medlem: mån jul 15, 2013 6:22 am

Re: Vapenklass- Stationärt understöd

Inlägg av andersbe »

I milsim kan det nog fungera, men på vanligt snabbt söndagsspel är det nog svårt att dels få tillräckligt utrymme och hinna gruppera innan det är dags att omgruppera. Att FI kan komma för nära är samma som med snipers, som ofta behöver en backup bössa för korta avstånd. Jag gillar dock tanken på att få spela med en KSP som kan täcka större område
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)

Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)

A_Müller
Admin
Inlägg: 320
Blev medlem: mån maj 21, 2012 2:41 pm

Re: Vapenklass- Stationärt understöd

Inlägg av A_Müller »

Jag gillar verkligen idén.
Framförallt så kan det ev. få ett slut på alla småtramsiga "sovjetiska" anfall mot baser.

På nätter kan även säk markeras upp med chemlights i en förbestämd färg som är täckta "utåt" så att bara skytten kan se dom.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Vapenklass- Stationärt understöd

Inlägg av Genocide »

TRACERROUNDS!!!! :twisted:

Till detta behövs även ett stort spelområde med hyffsat öppen mark. Eller inte jätteöppen men lite mer öppen så man faktiskt kan nyttja den.

Att markera med chemlight på nattetid är kanske inte optimalt. FI ser också chemlights=)
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Mason
Inlägg: 230
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:30 pm

Re: Vapenklass- Stationärt understöd

Inlägg av Mason »

Kul att ni gillar idén. Vore fruktansvärt kul att kombinera med simfire som vi såg på Robes M2or.
Man får inte glömma att man måste tänka sig in i en väldigt defensiv roll. Det handlar om att neka fienden åtkomst av delar av banan. Ska chokepoint som fienden måste kringgå. I ett spel i urban miljö så går det från fönster att täcka hela gator där folk bara vinkade och lobbade mot varandra tidigare. Sånt har man ju sett en del av. :|
Med duktiga arrangörer så kan ju sånna här kulsprutenästen bli väldigt roliga uppdrag i en story. Capture/Defend.
Jag tycker det är på tiden att ni som köpt dom här tyngre bössorna (PKM,M240B,M2HB) ska får fler fördelar än bara stora muskler ;)

@Genocide. Ja som du säger så finns den nackdelen. Det bästa är att komplettera gruppen med normaltrimmade karbiner i sådant fall. Kanske till och med att laddaren ska bära en 249a. Sen är det bara hoppas att Gruppen inte blir lämnat helt ensam. :)

Edit: TRACERROUNDS!!! :twisted:

A_Müller
Admin
Inlägg: 320
Blev medlem: mån maj 21, 2012 2:41 pm

Re: Vapenklass- Stationärt understöd

Inlägg av A_Müller »

Genocide skrev:Att markera med chemlight på nattetid är kanske inte optimalt. FI ser också chemlights=)
Det var därför jag sa att man får maskera dom från ena sidan ;)
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

nisse
Inlägg: 256
Blev medlem: mån aug 13, 2012 12:43 am

Re: Vapenklass- Stationärt understöd

Inlägg av nisse »

Genocide skrev:TRACERROUNDS!!!! :twisted:

Till detta behövs även ett stort spelområde med hyffsat öppen mark. Eller inte jätteöppen men lite mer öppen så man faktiskt kan nyttja den.

Att markera med chemlight på nattetid är kanske inte optimalt. FI ser också chemlights=)
Någon kommer säkert komma på något sätta att ställa ner m/s:en on the go när man har men en sån här stor brakare, skulle inte förvåna mig iaf :)
"Ninjas came with lions"

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Vapenklass- Stationärt understöd

Inlägg av Genocide »

Ett ord.....Polarstar....

Där har du den ultimata "on the go" bössan:P
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Skriv svar