![Bild](http://i.imgur.com/BRiYKEx.jpg?1)
![Bild](http://i.imgur.com/5GOXk5N.jpg?1)
![Bild](http://i.imgur.com/nvq7VUS.jpg?1?6637)
Gemensamt på dessa bilder är ett långtskjutande vapen med hög eldhastighet som kräver en del jobb för att flyttas.
Jag funderar på hur detta skulle kunna gå att applicera i airsoft.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Tanken jag har är att eftersom vapnet är stationärt borde det kunna gå att användas på ett väldigt säkert sätt vid en defensiv roll, även med hög utgångshastighet.
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
Jag gissar att genomsnitts max på vapenklassen "understöd" här i sverige ligger runt 140 ms.
Det jag tänker är en ny klass med namnet "stationärt understöd" med en maxhastighet på runt 160 ms.
Fördelen som klassen har blir ett vapen som skjuter väldigt långt och kan täcka av områden som tidigare endast sniper rollen kunde bekämpa.
Nackdelen som klassen har är att bössan är otroligt tung och mycket svår att använda offensivt.
Jag tror nu inte att den här vapenklassen hör hemma på alla typer av spel, men större scenarion och milsim bör det fungera fint.
Jag tror spelen blir mer dynamiska om "farozonen" ökar. Det kan bli mindre folk som står öppet och oskyddat tex och vissa typer av korkade anfall blir omöjliga. Det öppnar också upp för ett listigare tänk då man kan behöva kringå vissa vägknutar, byggnader eller höjder om det finns KSP där. Flankeringar blir viktigare och det gynnar dom små grupperna som airsoft ändå alltid är.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Så hur stationärt det än låter så tror jag spelet blir allt annat än statiska. Rörelse blir viktigare
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Hur ska det gå att garantera säkerheten hos dessa monstervapen då?
Tanken jag har är att det ska finnas två kriterier som den här klassen måste lyda under. Gör dom det anser jag att det kommer bli det säkraste vapnet på banan.
![Geek :geek:](./images/smilies/icon_e_geek.gif)
1. Markera säkerhetsavstånd
Används vapnet stationärt och defensivt finns tid att mäta ut och markera säkerhetsavståndet i terrängen. Det enklaste är att ha ett snöre som är X antal meter och göra en radie kring vapnets plats. Sätt med jämna mellanrum ut markörer som talar om säk. Det kan vara små tecken endast ni förstår eller tydliga lappar som endast syns från eran position. Det viktiga är att skytten utan tvekan ska kunna skilja på vad som är utanför och innanför säk.
![Bild](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Radie.png)
2. Skjutsektorer
Under uppmätning bestäms skjutsektorer i dom riktningar man har mätt. Har man inte hunnit mäta hela radien har man förbjudna skjutsektorer. Har man en klippa eller annat som skymmer sikten inom säk är det en förbjuden sektor. Ingen ska kunna poppa upp huvudet dvs.
Ett tredje alternativt kriterium jag kan tänka skulle vara krav på tripod, men det är öppet för diskussion.
Där är idén att ge KSP gruppen en liten nackdel som kan bli fiendens fördel. Det tar lite extra tid att sätta och och det väger lite extra att bära med.
Det här alternativet är inte heller någon säkerhetsfråga utan handlar mer om spelets balans. Dock kan det ge en liten garanti om att vapnet inte flyttas.
Här kan väl också funderingar kring vapnets typ diskuteras. Ska det gå att ha en M249 i denna klass eller ska den vara förbehållen för PKM, M240B och M2HB?
Så nu diskuterar vi!
Har ni tvivel över säkerheten eller är det bara jobbigt att nån kan skjuta längre än er?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)