Sida 1 av 5
det här med garanti alltså....
Postat: mån okt 14, 2013 3:16 pm
av harlekin
http://rodastjarnan.com/airsoft/pj-ak-spr-15901
Jao, läs texten underst. Kan man friskriva sig såhär från allt ansvar? Konsumentköplagen är väl tvingande?
Re: det här med garanti alltså....
Postat: mån okt 14, 2013 3:22 pm
av nisse
Har ju varit uppe tidigare och klart de inte kan, är det inte så att rödastjärnan får vända sig till tillverkaren och be om reservdelar för att fixa bössorna?
Re: det här med garanti alltså....
Postat: mån okt 14, 2013 3:23 pm
av Xeno
Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.
För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... tkoplagen/
Eftersom dom kollar vapnet innan det skickas så verkar det stämma..
Re: det här med garanti alltså....
Postat: mån okt 14, 2013 4:10 pm
av Armyofme
Men omen produkt funkar i 3 veckor och man lyckats använda det och sen pajjar den p.g.a nåt slarv kanske från fabrik, kassa kablar eller så.
Den funkar när man provar en gång i butiken eller ett tag men är det inte också ett ursprungsfel?
Det känns lite "shady".
Re: det här med garanti alltså....
Postat: mån okt 14, 2013 4:30 pm
av TwinkleDew
Tycker det här är så larvigt numera då kinakloner faktiskt håller väldigt bra kvalitét. Jag och mina polare har haft säkert 15 stycken och ingen har gått sönder "bara sådär". Om något gått sönder är det för att att vi har meckat runt trots våra då mediokra meckarkunskaper.
Re: det här med garanti alltså....
Postat: mån okt 14, 2013 4:30 pm
av Allan_g
Jag hade problem i början med min SR-25:a som var köpt hos dem, var inga problem med att de fixade eller tjafsade om några texter.
Dessutom hjälpte de mig installera (gratis) med min första uppgradering av hopup samt innerpipa.
Vad jag har hört från andra ASoftare jag spelat med var jag inte direkt särbehandlad heller.
De håller hög nivå till skillnad från andra AS butiker som ligger längst ner i landet och inte svarar på frågor eller skickar articklarna efter de fått pengar.
Kritiken på texten håller jag med om är legetim, i verkligheten tror jag dock inte det kommer vara problem så länge den ägaren tillsammans med sin crew är kvar.
Re: det här med garanti alltså....
Postat: mån okt 14, 2013 5:21 pm
av MikeKilo
Bottom Line Up Front: Det Röda stjärnan har gjort här är förenligt med konsumentköplagen och inte på något sätt shady, snarare är det god kundupplysning.
nisse skrev:Har ju varit uppe tidigare och klart de inte kan, är det inte så att rödastjärnan får vända sig till tillverkaren och be om reservdelar för att fixa bössorna?
Får jag fråga: Om en sak är klar, varför sätter du då ett frågetecken efter din andra bisats? Det är det nämligen inte, saker o ting är mkt sällan klara inom juridiken (vilket man märker på tentor som rättas av någon sur examinator som råkar ha en annan åsikt

)
Armyofme skrev:Men omen produkt funkar i 3 veckor och man lyckats använda det och sen pajjar den p.g.a nåt slarv kanske från fabrik, kassa kablar eller så.
Den funkar när man provar en gång i butiken eller ett tag men är det inte också ett ursprungsfel?
Det känns lite "shady"
Aktuellt för frågan är 20§ och 20a§ i Konsumentköplagen där 20a§ innehåller den så kallade sexmånadersregeln. Denna reglen innebär inte ett strikt ansvar utan att man kan presumera(förutsätta) att fel som visar inom 6 mån kan antas ha funnits vid överlämnandet av varan (alltså när du hämtat det från posten/i butiken). Denna presumtion bryts när säljaren kan visa att det inte förelegat ett fel från fabrik till exempel genom att ha funktionstestat varan innan avlämnande eller också om det är oförenligt med varans art (gäller mest livsmedel som blir dåliga efter x antal dagar men med lite godviljad argumentation kanske sträckas även till denna bössa).
Alltså kort och gott: Om det skulle visa sig att det är kassa kablar, då kan det vara att anse som fel i varan. Om det däremot är kuggras är det betydligt lättare för säljaren här att "visa annat" och därmed bryta presumtionen om ansvar för fel i varan.
Frågor?

Re: det här med garanti alltså....
Postat: mån okt 14, 2013 5:28 pm
av nisse
Nästan så det behövs en juridik forum del här på ass.
Det jag påpekade/undrade, ja tolka det hur fan du vill, är om tillverkaren av bössorna skickar ut gratis delar till åf om det visar sig att det är fabrikations fel och låter dom fixa det själva eller returnerar butikerna bara bössorna vilket i sig låter ganska otroligt då många oftast tar in och fixar dom med andra tillverkares delar?
Re: det här med garanti alltså....
Postat: mån okt 14, 2013 5:55 pm
av Armyofme
Vill klargöra att jag inte på nåt sätt tycker röda stjärnan är shady utan en suverän ÅF.
Innan jag fick klargjort för mig exakt hur det låg till så kändes det bara som de kopierat texten som alla kinasidor har och översatt den.
Re: det här med garanti alltså....
Postat: mån okt 14, 2013 5:59 pm
av ministry
Mig veterligen brukar ju Röda Stjärnan byta ut det mesta som de sålt som gått sönder eller varit felaktigt om det inte är uppenbara fel som uppstått av användaren. Har aldrig hört att de krånglat med det där. Men de gör väl precis som ex. Taiwangun och testar bössorna innan de säljs och säljer dem "as is" som det brukar sägas.
Men det juridiska överlåter jag till ST36:s medlemmar (träffades ni allesammans på juridicum?!)!