Brand i bockaby

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Brand i bockaby

Inlägg av Droopfy »

Kanske är på sin plats att posta länk till gruppen
Rädda bockaby! (Fb)

https://m.facebook.com/#!/RaddaBockaby?__user=586163612

Sorry om det gjorts tidigare.

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Pitbull
Inlägg: 75
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:04 pm

Re: Brand i bockaby

Inlägg av Pitbull »

Kanske en fråga som tagits upp redan men kunde man inte haft en insamling på typ 200:- per gubbe dem som vill airsoftare / paintbollare / lajvare
Sätter ett datum sär det finns en konkret plan på vad som skall fixas ?

totallyspies
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 31, 2013 8:35 am
Aktiv sedan: 2012
Ort: Nässjö

Re: Brand i bockaby

Inlägg av totallyspies »

Bara vart på bocken en gång och hoppas det inte var min sista..



Finns ju inget på den länken!

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Brand i bockaby

Inlägg av Droopfy »

Om inte länken funkar så sök bara efter gruppen "Rädda Bockaby" så borde ni hitta den!
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Brand i bockaby

Inlägg av YogHippie »

Om man samlat ihop medel på så vis, finns det tillstånd för att bygga och ha sig på Bocken då?
Så det inte kommer en kul faktura eller bot sen på otillåten konstruktion, osv eller så.

Alla intentioner för att fixa/rädda bocken är bra, men bara det inte sker okontrollerat och skapar problem för man var för snabb med något.

Använd sig av Kickstarter?
Sprid skiten på internet och se om det inte trillar in en massa roliga bidrag i allt från 1 dollar eller mer från olika generösa givare. :)
Kanske massa danskar och norrmän hänger på med om man går via deras motsvarigheter till airsoftsverige? :)

Pitbull
Inlägg: 75
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:04 pm

Re: Brand i bockaby

Inlägg av Pitbull »

Helt klart måste man kolla med kommunen MEN skulle det vara OK kunde ju folk som vill rädda Bocken skänka 200:- så hade man nog lätt fått ihop en slant att renovera med.

Mad John
Inlägg: 140
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:31 am

Re: Brand i bockaby

Inlägg av Mad John »

Vill inte vara pessimistisk men då kommunen förra året inte tillät oss att ens städa upp och fixa lite grann, måste vi kanske lugna oss med diverse insamlingar. Bra idé med insamling men låt oss kolla med ansvariga först. Så kanske en plan:
1. prata med kommunen och kolla vad/hur de vill/skall göra.
2. ut efter deras tankar, presentera de idéer vi har.
3. titta på om kommunens idéer går att samköra med våra.
4. verkställ.

Min erfarenhet med kommunen är att skall vi/du/jag göra något överhuvudtaget tillsammans med just kommunen, drar dels kvarnarna väldigt långsamt där samt att allt skall vara "by the book" (och det menas med att skall vi/du/jag dra detta lass, är det nästan ett heltidsjobb).

Frågan är om det är ens en värt allt jobb för en ekonomiskt ersättning som blir väldigt svår att ens kalkylera. Men, skulle de mot all förmodan få upp ett stängsel ganska omgående, då blir det ett helt annat läge: då blir denna investering (stängsel) något som skall försvaras i/på diverse möten m.m. hos kommunen och då tror jag att de kan tänka sig att vi får vara där och underhålla m.m. Förutsatt att det är ett företag eller en förening som står bakom, inte en privatperson.

Kommunen vill se någon form att "avkastning" i det de investerar i.

Detta är bara mina åsikter och min erfarenhet. Kan mycket väl vara helt galet och fel.
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.
GOD created RANGERS so the SEAL´S could have HEROES too!

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Brand i bockaby

Inlägg av YogHippie »

Behöver varken vara optimist eller pessimist. Bara realist.

Först skaffa svar från kommun om de ens kan tänka sig att göra något åt det hela, presentera en plan för det hela och hur den kan finansieras.
Få papper på tillstånd för allt man kan tänkas vilja göra där. Bygga, städa, riva, stängsel, osv.
SEN kan man nog börja titta på insamlingar med mera.

Har själv många glada minnen från Bocken och dess spel, men har samtidigt massor med erfarenhet av kommuner, jaktlag, markägare med mera som säger att det inte bara är att se glad ut och vara go gubbe och skaka hand så får man göra som man vill.

Fortsätt jaga svar och kontakter, hoppas på att Bocken kan fixas till.

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Brand i bockaby

Inlägg av Kether »

Stängsel runt Bocken kan nog vara en bra grej.
Själklart är det så att dom som vill komma in och förstöra kommer in ändå. Men det krävs ju ändå att man måste anstränga sig mer än nödvändigt. Vilket kanske avskräcker de som bara okynnes åker dit och eldar, målar, leker m.m

Får man dessutom ihop lite pengar så man kan restaurera området och liknande så kanske det är så att folk drar sig för att elda upp det.
Det är ju inte så att folk åker runt i semesterbyar och okynneseldar folks stugor titt som tätt, även om det också sker.

Men är det ombonat, restaurerat och inhängnat så kanske folk tänker sig för innan dom tuttar på igen.
Ställer man sen dit en kontainer eller två för allt skräp är det inte lika lätt att elda upp nått då det enbart är väggar, tak och golv man kan elda på och inte en massa skit som ligger överallt.
En vägg brinner inte alltid så lätt.

Men ja, kommunen ska väl säga sitt också.
Prata med Sverok och distriktet i Västra Götaland. Dom kanske vill hjälpa till med att skapa en oas för tre av deras största hobbygrenar, paintball, airsoft, lajv.

Dom kanske kan påbörja nån form av Spelens Hus, fast i utomhus form.
Det finns ju flera sådana runt om i Sverige. Klart ett ska finnas i Borås.

Åkesson
Inlägg: 15
Blev medlem: mån maj 14, 2012 8:46 pm

Re: Brand i bockaby

Inlägg av Åkesson »

2 st artiklar i BT som berör bocken. Ena från igår den 17de, den andra från dagens tidning.

https://picasaweb.google.com/1088265176 ... 92/Bockaby

(Ursäkta bildkvalitén)

Skriv svar