Operation :Stöldmärkning

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
ChickenZliZe
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:37 pm

Operation :Stöldmärkning

Inlägg av ChickenZliZe »

Med tanke på senaste tidens stölder utav airsoftvapen så fick jag tanken om en idé av märkning.
Bara att inse att våra grejer är ganska stöldbegärliga,dels på grund av värdet,även om de är något svårsålda för nån som inte är "inne i hobbyn".

Mitt förslag är följande:
En märkmaskin av något slag motsvarande http://www.clasohlson.com/se/se/M%C3%A4 ... r311846000 .
Skapa en märkning med nickname,telefonnummer eller något unikt.
Klistra fast den i till exempel magasinbrunnen eller där man lägger batteriet.
Fantasin har inga gränser,bara den är gömd och diskret.

Hur tycker ni att det låter?
Synpunkter?
Förslag?
Är det här en dålig idé eller är det något som folk redan gör?

Cleaner
Inlägg: 159
Blev medlem: tor maj 10, 2012 8:36 pm

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av Cleaner »

Kör med uberpenna som färgen inte går bort i första taget.
märker i princip allt, magg, glasöogon, vapen m.m

Märker på diskreta ställen, och ibland på synligt + diskret ställe.

Att köra med Dymo maskin är väl bra, dock är det inte så svårt att rippa bort det :)


Polare till mig graverade in på diskreta ställen i plasten/potmetallen sitt nick..fantasin sätter gränserna bara.. :)

Pf
Prickskytt

Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av MODDAN »

Håller med Pfffff.
En dymo är enkel att bara riva bort när man hittar etiketten. Ett vettigare förslag är då att man själv med gravyrpenna hackar in sina initialer/annan identitetsmärkning.

Dock kom jag att tänka på en mer intressant lösning, och det är att vapen idag mer och mer kommer utrustade med egna, unika serienummer och liknande. Så varför inte helt sonika skriva ned detta, förvara det på lämpligt sätt (Liten svart bok? Lista som man skriver upp och sparar i sin nätbaserade epost?). Detta leder till att när/om vapnen blir stulna, kommer bort eller på annat vis avlägsnas så blir det lätt att hitta ägaren. Ägaren kan också lägga upp sin lista med vapen och dito serienummer, vilket kommer göra det svårt att sälja kompletta vapen, vilket majoriteten av folk är ute efter. Dock är det inte felsäkert så eventuell tjuv lätt kan avlägsna delar av vapnet och sälja löst, men vapenkroppen kommer man få svårt att avyttra.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

henric
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 21, 2012 8:47 am

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av henric »

det skulle kunna funka om alla som har lite värde och god uppfostran skulle skapa en typ dokumentation på vapnen. typ som bilens service bok.

vilket i sin tur skulle eliminera vissa överpriser och skumma affärer...

men då måste merparten av as folket kunna enas om att det är en vettig väg att gå.. en utopi.. eller?

edit.
skulle gladeligen betala mer för en bössa med god dokumentation.

ChickenZliZe
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:37 pm

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av ChickenZliZe »

Just Dymo-etiketter har fördelen att det är lättare att ta bort också vid försäljning,därav att man sätter den på ett ställe som någon inte kollar på.
Gravyrpenna i all ära,men om man hystar iväg vapnet så är den ju "märkt för livet" om man ska använda ett sånt uttryck.

Dokumentation är nog en viss överkurs,men idén som sådan är ju ganska lockande.
Om man kombinerar den med gravyrserienummer så kan man följa visserligen ägarbytandet,om det följer med nån sån inofficiell dokumentation,tror dock att det är väldigt mycket bestyr och krångel för de flesta att hålla på med,för det skulle nog nästan kräva en databas och nån form av registersystem vid nyinköp. Tänk er pappersjobbet vid byte av bil till exempel.

Skriva ner serienummer och ha i sin mail är en bra synpunkt,problemet är att jag har sett två st USP som hade samma nummer,en som var i min ägo och en hos en bekant. Samt att många plastvpaen inte har serienummer vad jag vet som standard.

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av YogHippie »

Skaffa sån chip-märkning som man har till cyklar eller djur för att hitta dem med gps-scanning,
så blir det stulet går man bara till farbror polisen och får hjälp att spåra grejerna, om man inte själv har
utrustningen för att spåra sådana chip.

Kvarnen
Inlägg: 79
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:28 pm

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av Kvarnen »

ChickenZliZe skrev: Bara att inse att våra grejer är ganska stöldbegärliga,dels på grund av värdet,även om de är något svårsålda för nån som inte är "inne i hobbyn".
När väl airsoftvapen blir stulna köps dem nog av en blivande bankrånare eller dylikt, man kan nog märka dem hur mycket man vill. De lär ändå komma långt bort från spel och annat som hör hobbyn till. Vilket gör att markeringar blir onödiga, men är en liten insats man kan göra i fall någon annan spelare blir klåfingrig.
Senast redigerad av 1 Kvarnen, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av MODDAN »

ChickenZliZe skrev:Skriva ner serienummer och ha i sin mail är en bra synpunkt,problemet är att jag har sett två st USP som hade samma nummer,en som var i min ägo och en hos en bekant. Samt att många plastvpaen inte har serienummer vad jag vet som standard.
Just de billigare pistolerna är ju inte att räkna med när det gäller så avancerade saker som unika serienummer. KJW, WE, KSC/KWA/ASG, kinakloner och Marui har alla standardiserade serienummer som gjuts in i stomme när de tillverkas. Om det däremot talas om lite högre prissatta vapen som Inokatsu, Systema, med flera, så har dessa unika serienummer om jag inte är helt fel ute. På PTW kropparna finns det, över den där drakliknande varelsen som Picasso verkar ha ritat under en snedtripp på LSD, ett serienummer som jag misstänker är unikt. Även en hel del tredjeparts tillverkare (metallkroppar, mantlar/Stomme till pistoler, med mera) marknadsför sina produkter med att de har unika serienummer, så det finns nog förhoppningar där.

Även stölder kan ske med förhoppningen om att de säljs vidare inom airsoftkretsen. För något år sedan minns jag att Roligt.nu hade ett inbrott i sin gamla butik i Rosersberg, och då fick jag kontakt med en person vis MSN med erbjudande att köpa ett antal vapen av samma typ som blivit stulna från butiken, nya i kartong, och givetvis till vrakpris. När jag träffade personalen på Roligt för att prata om detta hade de en god aning om vem personen var, och samförstånd nåddes om att detta stöldgods ej skulle köpas, samt att polisen var hack i häl på nämnda person. Så det finns verkligen en hel del tomtar som tror de kan tjäna en hacka på elakt beteende alla gånger.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

ChickenZliZe
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:37 pm

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av ChickenZliZe »

@Moddan: Håller med dig där,dyrare märken har nog ha unika serienummer.


Vad jag kan utröna är väl att nån form av märkning på vapnen är att föredra och hur man gör dem är väl upp till var och en i så fall.
Så länge man gör något som kan identifiera vapnen vid eventuell stöld, som gör det lättare för polisen att hitta ägaren.

12 maj 2013, 11:01:

@Moddan: Håller med dig där,dyrare märken har nog ha unika serienummer.


Vad jag kan utröna är väl att nån form av märkning på vapnen är att föredra och hur man gör dem är väl upp till var och en i så fall.
Så länge man gör något som kan identifiera vapnen vid eventuell stöld, som gör det lättare för polisen att hitta ägaren.

Preacher
Inlägg: 12
Blev medlem: tor aug 09, 2012 6:15 pm

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av Preacher »

Finns ju denna http://www.thetileapp.com/?utm_source=F ... medium=CPC borde ju gå att gömma i bössan kanske?

Skriv svar