Operation :Stöldmärkning

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av nox_umbra »

hela det här systemet går ju ut på att den som köper vapnet av någon tjuv är så pass ärlig att han antingen lämnar in det till polisen eller tillbaka till ägaren. och att lämna det till polisen gör man inte då man redan gjort sig skyldig till häleri, efter att dom ändrade lagarna kring häleri så har man inte mycket chans att säga att man köpte i god tro.
man vill ju tro att människor ska vara så pass ärliga att dom lämnar tillbaka grejerna, men vem får stå för kostnaden? och då kan situationer av "kidnappning" uppstå "-hej jag köpte en M4 och ser nu att det står ditt namn på den, du kan få köpa tillbaka den om du vill"
jag har inte full koll på hälerilagstiftningen men hur många led måste något säljas i för att det inte ska räknas som häleri längre?
men GPS eller liknade vore ju bäst så
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av Genocide »

Tile....Tiny my ass=)
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av MODDAN »

@ nox_umbra:

Skulle inte vilja säga att det hela går ut på att vi räknar med gemene mans välvilja. Min erfarenhet har bittert visat att människor sällan, om alls, är välvilliga. Diskussionen handlar inte direkt heller om en nyckelring med en SSF lapp på som man kan slänga i närmaste brevlåda. Utan min grundtanke är väl att scenariot ser ut som följer:

1. Buset Bengan gör intjack i min bostad och gör sig dito skyldig till grov stöld genom att tillskansa sig dyra hobbyvapen.

2. Polisen anhåller buset Bengan (hur osannolik denna punkt än må vara...) och får således tag i vapnen som tillhör mig.

3. Polisen tar kontakt med mig då jag anmält att jag förlorat sagda vapen, men, och här kommer kruxet, ber om någon märkning eller annat kännetecken på vapnen i syfte att återbörda dem till mig.

4. I polisrapporten + anmälan till försäkringsbolag har jag angett vapnens unika serienummer, vilket gör det lätt att återlämna dem till mig.

5. ???

6. Konfetti samt hallonbåtar sprutar ut från min illa formade lem.

Sedan att lagen om god tro avlägsnats för många år sedan, samt att folk över lag är svin, hjälper inte direkt heller i frågan att återbörda vapen som någon köpt av buset Bengan. Dessa personer har numera ännu större incitament att knipa käft. Men har vapnen unika identitetsmärkningar kommer dessa personers käftknipande endast slå tillbaka mot dem om man har serienummret noterat någonstans.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

D-Cycle
Inlägg: 105
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:51 pm

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av D-Cycle »

Det största problemet i dagens Sverige med stöldgods är att det generellt är mycket dåliga beskrivningar på vad som är stulet i en polisanmälan. Det medför att även fast man hittar fyra airsoftvapen hos en buse så blir det svårt att koppla ihop det med vart det är stulet ifrån och i slutändan får busen tillbaka grejerna. Märk era vapen, skriv upp märkningar/kännetecken och om ni har oturen att bli av med grejerna se till att få med märkningen i anmälan. Att svensk polis sedan skriver in anmälan och för register över stöldgods i ett dataprogram från 80-talet gör inte saken bättre, men det är en bra start att ha en bra beskrivning av vad som är stulet och gärna unika kännetecken som t.ex. en stöldmärkning. Att söka efter stulen "svart soft air gun" är inte lätt och det är väldigt få inom svenskt rättsväsende som kan se skillnad om ett airsoftvapen är av märket Systema, ASG eller Teknikmagasinet. Kolla med era hemförsäkringsbolag som ofta kan hjälpa till med t.ex gravyrpennor för märkning. Det här gäller inte bara airsoftvapen utan i princip allt du äger som kan tänkas vara stöldbegärligt.

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av Genocide »

Hett tips är att efter ni märkt är att fotografera vapnet med märkning.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

rike
Inlägg: 386
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Operation :Stöldmärkning

Inlägg av rike »

Håll rätt på era saker i stället !!

Rätt vanligt man köper saker som är märkta eller graverade med förra ägarens namn vilket gör det hela med märkning meningslöst..

Skriv svar