Sida 1 av 3
Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?
Postat: ons maj 08, 2013 7:24 am
av viqs
Har funderat ett tag på hur man kan applicera artillerield och då kunna pyssla med eldledning. I spel så skulle det ge en till dimension på milsim, tänker t ex artillerield med en spanare mot en FOB eller om man som mindre grupp kan "få hjälp" att trycka tillbaka/nedkämpa fienden med artillerield.
Problemet är bara att det alternativet jag ser är rätt tråkigt, t ex HaM eller motsvarande spel är en mindre grupp ute och stöter på en befäst ksp. JTAC/CCT/TACP kontaktar arr och begär artillerield enligt förbestämd mall/format. Antingen så kommer arr till platsen och pekar att du är död, du är skadad osv.
Har det gjorts på något annat sätt? Går det att få det till något mer värt? Är det några spel som har använt eldledning och hur har det funkat?
Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?
Postat: ons maj 08, 2013 7:33 am
av Lazt
Man skulle kunna utrusta alla med billiga kinalarm som går på RF, så får nån gm gå dit lite diskret med en fjärr som alla mottagare är signade på och trycka ut alla som är i radien 50 meter eller hur långt en sån där skitfjärr når. larmen kan väl vara nått som låter lite lågt så det inte tar död på hela upplevelsen. Enda jag kan komma på utan att ha en gm som pekar och gormar. Är det nått larm som inte löser ut nån som ligger ner och är i en bunker kanske) så är väl det bara coolt, nån kanske överlever lite artillerield.
Fortfarande måste nån fysiskt gå dit och det blir förvarning, så det är väl inte helt super ändå. har man fasta områden man kan kalla in eld på så kan man köra gsm till stationära sändare.
Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?
Postat: ons maj 08, 2013 9:48 am
av Nixon
Berget har kört med Arty. Vet dock inte hur det utfördes, utom att Arr kom och slängde spräng så det dånade och dömde ut folk.
På Northern Lights 2? 3? Så körde NI CCT, som man kallade på, som lade FIre support mission på en koordinat/ våningsplan på en stor kåk, och sen for arr dit och smällde av jättepang och så dömdes drabbade ut.
Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?
Postat: ons maj 08, 2013 11:08 am
av viqs
Nackdelen med att en arrangör som måste vara med så kommer det ta en massa tid. Ponera att arr är i bas eller motsvarande och artilleri kallas ut ganska långt ifrån, från det att man har kallat in arty till att det "landar" kan ju bli rätt lång. Om man ska ha en arrangör så kanske det är bättre att kalla det för CAS istället då...
Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?
Postat: ons maj 08, 2013 11:23 am
av Bay Cat
På NL så vart det tråkigt mot andra dagen när folk började springa till höger och vänster när arrangörsbilen kom körande.. Men det kanske är effekten av CAS snarare än artilleri?
Vi fick avslag på mer än hälften av våra begäran på eldunderstöd när arr inte han med och det rollspelades bra.
Tror det är en bra grej men det kräver nog ändå att någon GM hanterar det. Berget 4 när jag var på det så kom bara arr åkandes i en ingame bil och tog på gula västar och smällde av ett par Thunderkings och pekade på folk som inte slängt sig i dikena. Samma som på NL mer eller mindre fast mer diskret.
Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?
Postat: ons maj 08, 2013 11:31 am
av viqs
CAS kanske är enklare att köra på att det är istället för artilleri pga roddandet som då behövs från arrangörens sida. Skulle vara kul att få testa på spel.
EDIT: Skulle vara kul att få höra vad någon arrangör säger, om de har tänkt på det och isåfall vad de har kommit fram till.
Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?
Postat: ons maj 08, 2013 12:40 pm
av delendam
Finns ju olika lösningar, tyvärr blir de flesta väldigt beroende av SL. :(
http://www.youtube.com/watch?v=SIBIbL9L4OE
Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?
Postat: ons maj 08, 2013 2:09 pm
av Mason
TK 102! Det är något jag skulle vilja se mer på spel. Skulle kunna gå att göra hur mycket coolt som helst med dom.
Det är alltså en GPS tracker som sänder tillbaka koordinater med SMS som kan visas i google maps på en hemsida.
Eldledaren ser ett mål och skickar en begäran om eld till ett Fire Command(Arr) med avstånd och riktning från hans plats.
Fire command tittar på sin skärm vem som är si och så många meter bort från eldledaren och ser en Röd prick. Dom tittar på pricken ser mobilnumret och skickar snabbt iväg ett Du är död meddelande.
Samma system kan användas för att ta ut mål med Barret eller Carl Gustav på 1000 meter.
33 Dollars snåljåpar
http://www.aliexpress.com/item/GPS-Trac ... 10705.html
Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?
Postat: ons maj 08, 2013 3:34 pm
av Plinker
Att bli utskjuten av något så "unfair" som artilleri bör ju iaf bjuda på lite underhållning för de berörda (dvs. pyro eller effekter av olika slag i den mån det går) annars kan det ju likaväl vara IMO.
Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?
Postat: tor maj 09, 2013 8:30 am
av Mason
Det går ju faktisk både använda det här systemet och pyro samtidigt, Bara artillerisalvan är planerad i förväg. Upp till arr.
Vill man att det ska vara lite mer eftekter av artilleriet så kanske man kan ha några som står 200 meter bort som får skjuta ett par raketer snett ovanför platsten.
Är det fordon man skjuter mot kan man ju ha så att fordonen själva markerar med rök och knallar när dom är utskjutna.
Personligen tycker jag inte att det är nått att hänga upp sig på. Det går att fixa om ARR planerar för det. Sen kanske man inte ska bli upptäckt heller. Står man mitt på hygget och tramsar så kan det ju smälla. Folk kommer bli mycket mera försiktiga när dom vet att det är mer än bara plastkulor med en räckvidd på 70 meter som kan ta ut dom. Det ser jag som väldigt positivt. Get your asses down!
Det är billigt och faktisk rätt enkelt. Samma grejjer som företag har för att hålla koll på sina bilar ( och anställda ).
Det går att komplettera med andra delar i spelet. Stridsledning skulle gå att utveckla och göra mycket häftigare. Man skulle kunna lägga ut mineringar, Först tydliga IRL, Sen markera dom på kartan, Alla fordon som ignorerar mineringen kommer få ett meddelande.
Man skulla kunna läcka info om ena sidan till den andra och simulera UAV.
Man kan sätta en tracker i "last heroin" och jaga smugglare.