Vilka verktyg behöver man?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Karre
Inlägg: 48
Blev medlem: ons maj 23, 2012 5:56 pm

Vilka verktyg behöver man?

Inlägg av Karre »

Som rubriken lyder så undrar jag kort och gott vilka verktyg som är nödvändiga om man vill börja meka med sina Airsoftbössor? Skruvmejslar och insexnycklar är kanske självklara men vad krävs mer och vad brukar ni använda? Med att meka menar jag alla olika sorters arbeten man kan tänkas utföra på ett airsoft-gevär, allt från att öppna gearboxen till att byta RIS-delar. Mcgyver-lösningar är också varmt välkomna! :D

muddymess
Inlägg: 48
Blev medlem: fre aug 24, 2012 9:36 pm

Re: Vilka verktyg behöver man?

Inlägg av muddymess »

Skruvmejslar och insexnycklar. Armorers wrench/tool kan vara användbar. Annars är det väl silikonolja och fett (typ lithium).

Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: Vilka verktyg behöver man?

Inlägg av Protnev »

Motstående tummar och tålamod, två ack så viktiga saker men ovanligare än tulium.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Vilka verktyg behöver man?

Inlägg av Stygge »

En bra bas är ett vettigt bitsset med torx, insex, philips och spårmejslar. De flesta har även ventilnycklar och andra "bra att ha bits".

Sidavbitare, spetstång och en kombinationstång är bra grundtänger, gärna modell mindre.

En lång (minst 20cm exlk skaft) kryss/philipsmejsel är bra att ha för att skruva kolvrör och kolvar med.

En sats med mindre fasta mejslar är bäst när man ska skruva boxar, magnetiska bits bara bråkar då.

En bra polygrip för envisa barrelnuts är bra att ha lika så.

En eller ett par bra filar är bra att ha för att korta skruvar, fixa grader osv med.

Ett litet skruvstäd att hålla saker på plats i är alltid trevligt och kostar en hundring. Ska man göra större jobb skulle jag råda till att köpa ett större, fast monterat, dito.

Med detta kommer man rätt långt som hobbyskruvare men finns hur mycket som helst som man kommer använda bara man har det:
Skruvdragare/borrmaskin med många olika borr, gärna 0.1mm diff 1 - 10mm annars klarar man sig rätt bra med .5mm mellan borren om ekonomin tryter.
Lödstation, kostar mer än kolv/penna men är värt det!
Dremel med tillbehör, används till allt från kapning av skruv/bult till moddning av tex batteriutrymme.
Skaltänger, kabelskor, krympslang och kablar är alltid bra att ha till hands.

Sist men inte minst:
Släng aldrig någonting, ever! Kan inte räkna alla gånger jag fått användning för div småskruv, muttrar, plastbitar, trasiga skruvmejslar (dessa är kanon att göra nya verktyg av) och allt annat löst skit jag samlat på mig. Fixa ett bra sortimentskåp och en drös smålådor och se till att sortera in sakerna allt efter som så behåller du ordningen. Märk upp alla lådor och fack tydligt från början.
Små skruv från hemelektronik är tex alldeles utmärkt att laga skalmar på glasögon med (dina äldre släktingar kommer älska dig), finns otaliga användningsområden för allt bara man tänker utanför ramarna.


Listan kan göra milslång. Haft för avsikt i flera år att dokumentera mina verktyg och hemgjorda grejer men har liksom aldrig blivit av. Man kommer alltid på fler saker man behöver och man kan ge sig f*n på att det är just det man saknar som behövs.

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Vilka verktyg behöver man?

Inlägg av Kocken149 »

En dremmel är oumbärlig! :)

Det som står på min lista att köpa just nu är en bänksvarv och en pelarborr men det är nog kanske lite overkill.

Haiden
Inlägg: 44
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:08 pm

Re: Vilka verktyg behöver man?

Inlägg av Haiden »

En o-rings mejsel, sån med spetsig krok för o släppa ARL'n ,
Själv tog jag en virksticka o böjde spetsen 90 grader. :D

stelbent
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 07, 2013 8:03 am

Re: Vilka verktyg behöver man?

Inlägg av stelbent »

Förutom alla verktyg som redan nämnts så finns det några förbrukningsvaror som du inte lär klara dig utan:
#Buntband.
#Tejp. Även gängtejp.
#Superlim
#O-ringssortiment.

Juveltjuven
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:22 pm

Re: Sv: Vilka verktyg behöver man?

Inlägg av Juveltjuven »

Segersäkringstång.
Varje dag blir en airsoftare ledsen för att någon är elak mot honom/henne. Sätt detta i din signatur om du tycker att blomkål ser ut som små träd.

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Vilka verktyg behöver man?

Inlägg av fet_apa »

Förvaringslåda med småfack. Då kan man enkelt lägga saker som hör ihop i de olika stegen när man skruvar isär boxen.
<insert 'cool' one-liner here>

popup
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 29, 2012 5:13 pm

Re: Vilka verktyg behöver man?

Inlägg av popup »

För att mecka med airsoft, så klarar jag mig med:

Mina måste-ha
* Elektronikbitssats innehållande spår, kryss, torx och insex. Finns hos alla välsorterade vuxendagis.
* 2 lååånga mejslar för att komma åt skruvar innanför motorn och i stockrör
* Armorers wrench till barrel nut och stockrör på AR-15. En bra polygrip kan även lösa dessa problem.

Bra att ha
* Avbitare
* Lödstation
* Multimeter
* Skruvstäd
* En lång och smal näbbtång

Skriv svar