Husrannsakan hos en GBB ägare?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av kreator »

Teoretiskt:

En person får av någon anledning påhälsning av farbror blå och innehar gasdrivna airsoftvapen, vad händer?
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Glader
Inlägg: 97
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:25 am

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Glader »

Antagligen tar dom dom för undersökning eftersom dom ser ut som vapen (såvida du inte kan övertala dom att kolla magasinbrunnen på plats eller dyl.) och sen är det väl coinflip om dom vill göra nåt åt saken eller inte. Vad jag har läst verkar det mest vara tullverket som tolkar lagen bokstavligt och inte Polisen.
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av p33krN »

För att inte diverse hantverkare och liknande personer som är främmande i ens hem inte ska flippa ur så går det ju att ställa en flaska kulor bredvid synliga vapen. Dem fattar nog ganska så snabbt att det rör som om en "soft-air-gun"
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Twist »

Det har hänt en enda gång, vad vi vet, att någon blivit åtalad för vapenbrott pga GBB. Han friades i tingsrätten. I övrigt har rättssystemet inte öht brytt sig.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av kreator »

Glader: Detta är ungefär vad jag också urläst från "Sagan om en beslagtagen GBB".
Jag förstår också att om det vill sig riktigt illa så kan polisen förverka prylarna.

I detta teoretiska fall så är husrannasakan grundad på att t.ex en granne fått för sig att ringa in något påhittat substansinnehav för att sätta käppar i hjulet för denne person (som typ spelar lite musik på lilla stereon, ibland på vardagarnas tidiga afton, i VILLA dessutom).
Vid husrannsakan så finner polisen självklart inte påstådd substans, utan rasar istället in i ett rum fullt med luftvapen, av diverse olika drivmedelskaraktär.

p33krN: Absolut så skall man låsa in/begrava airsoftvapen om man har hantverkarbesök. Vilken tur att man sköter allt sånt själv =)

Tack grabbar!

14 mars 2013, 19:27:

Tack Twist! Dina ord invaggar lite trygghet i stackars teoretiske Tores värld.
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av NonEx »

Som sagt. Detskall nog mycket till för att man ska åka dit för detta på något hårdare sätt, men visst, har man otur så listar ju varje gasvapen upp sig som ett brott mot vapenlagen och sättet att inskaffa dom kan räknas som vapensmuggling och illegal införsel etc. Men, återigen, mot det exempel som finns som referens så är det osdannolikt att det leder någon vart om det nu skulle gå så långt.

Jag hade mest varit orolig för att SKL och Polis pillar eller skjuter sönder sakerna :(

Förhoppningsvis så har mina / våra aktioner för att försöka ändra lagen vattnats neråt och uppåt på diverse håll för att sprida lite ljus över hur puckat det hela är.

D-Cycle
Inlägg: 105
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:51 pm

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av D-Cycle »

Det är nog lite 50/50 vad som händer. Gemene polis är mycket dåligt insatt i lagarna gällande GBBer och dess drivmedel och jag är övertygad om att de flesta skulle klassificera det som "soft air gun" och därmed tycka att det är lagligt. Har hänt att luftvapen/airsofts tagits i beslag. Dels i fall där man misstänker vapenbrott eller förberedelse till (grovt) rån och inte gör någon mer ingående besiktning av vapnet på plats för att inte förstöra fingeravtryck/DNA. Dels i fall där man vill kontrollera ifall luftvapnet håller sig till lagstadgad anslagsenergi. I det första fallet brukar det också i sådana fall bli aktuellt med att gripa och anhålla personen som bor där eftersom det då handlar om grövre brott.

Mycket hänger alltså på initiativförmåga och kunskap hos dem som utför husrannsakan. Det kan variera kraftigt...

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Twist »

Egentligen är det lite synd att han inte blev dömd i tingsrätten och friad i högre instans för då hade vi haft ett prejudikat. Tidigare tingsrättsdomar kan man iofs hänvisa till men hur tungt de väger har jag ingen koll på.

Jag hade i vilket fall inte oroat mig.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av NonEx »

Well. Om det blir husransakan och Polis ser vad som ser ut som vapen så åker dom nog in till SKL oavsett vad polisman på plats anser, och SKL kan skillnaden.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Twist »

Men det är väl polisman på plats som avgör vad som ska beslagtas? Det trodde jag tillhörde deras mandat.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar