Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Nixon

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer

Inlägg av Nixon »

Yog är vis. Lyssna på Yog. Om jag fick åka på 4 milsim med samma regler under ett år spelar det ingen roll vilka de är, faktiskt. Bara det är samma.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Bennybira

Inlägg av Bennybira »

10m med en auto b bössa... aj som fan!
Det är bara 2st volvo 240 om man ska ha en måttstock.

Ananrs gillar jag att tabellen har värden för ALLT! Och innehåller inga otydligheter eller är svårläst på något vis!

GABTAB

Inlägg av GABTAB »

Om den tabellen funkar så varför inte, Yog. Ser väll liknande ut som VSAF´s. Viktigt är att den bygger på en teori där framförallt säkerheten är i fokus, samt att den funkar i praktiken. Av egen erfarenhet ser den ut att funka, även om jag personligen skulle öka på "CQB Auto B" 1-2 meter. Jag vill få till en vedertagen standard som används av alla. Det har jag velat se sedan jag började med airsoft, för sisådär en evighet sedan... Du känner säkert samma sak, liksom många andra. AirsoftSverige´s regelverk borde ha kommit ut för längesedan. Grunderna finns - det gäller bara att få ihop grejerna i bunken och baka tårtan...

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Det som Twist knåpat ihop är, i min mening, det bästa hittills. Framför allt eftersom det är mest vetenskapligt och skapar möjlighet att sätta regler om semield.

Men, för att prata olika milsimregler, så måste jag få inflika att det är självklart att olika spel har olika regler. Vi har skapat våra regler för mesta möjliga realism. Ändrar vi våra sänker vi denna och därmed resten av spelet. Dessutom ser jag inte problemet i att man inte kan använda den kroppsdel man är träffad i.
Kan man lägga en fruktansvärd massa pengar på ett spel kan man också lägga en timme på att plugga regler. Om inte annat bör man gå igenom de viktigaste reglerna innan spelstart.

Om man likriktar reglerna för mycket är jag övertygad om att spelen också kommer bli mer likriktade, vilket inte kommer att gynna sporten.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Nixon: Haha! Du är rolig! :) Pouss!

BennyBira: Nu tittade du bara på ordet AutoB och säkavståndet, men missade fps-delen misstänker jag. :)
Plus att det är 1 J vid träff på 10m. Skillnaden mot VSAF's tabell skiljer sig även på Joulen om man jämför.

Boogieman: Med risken för det här med "tolkningar", så läser jag ditt inlägg som om att HAM har de ultimata
reglerna för ett bra spel av teater/milsim/airsoft/lajv. Och användandet av andra regler hade försämrat spelet?

Om andra spel som vill ha samma nivå av ballfaktor och realism som HAM, inte använder era regler..
gör det deras spel till ett sämre i jämförelse med HAM? :)

Spel blir bara likriktade om ALLT är likadant.
Om det är olika områden, olika stories, olika ROE.s, olika antal spelare i olika antal fraktioner, olika uppdrag, olik rekvesita,
olika förutsättningar... så blir det omöjligt likadana eller likriktade spel.
MEN.. det kommer finnas en grund som allt kan vila på, vad det gäller trim, medic och fordonsregler.

I kortare bildförklaring, så blir det samma potta med grus med reglerna, men grenarna som växer upp och ut ur plantan(spelet)
har olika riktningar. :)

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Haha, du kan ju läsa det så, men det är förmodligen för att det är sant ;)

Skämt åsido, men om ett spel försökt göra reglerna så realistiska som möjligt och därmed förändrat mycket för att få in en sjukvårdskedja, borde det då inte ta bort en del av realismen om man plockar bort detta till förmån för fem minuters handpåläggning och ett taskigt pålagt bandage?

Jag säger inte att all likriktning är kass. Men i denna tråden låter det som att alla regler för ex. Medic ska vara desamma på alla likadana former av spel. Med där glömmer man att det finns lika många sorters söndagsspel och milsim som mygg i Norrland.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Detta är airsoft.. att göra regler realistiska.. funkar i min värld inte.
Man kan göra spelet realistiskt, med rollspelande och agerande för medics/skadade.
Sen hur reglerna är utformade är det enda som gör skillnad.
Men man behöver inte göra det mer jädra kladdigt och kluddigt i regelväg, och tro det blir mer RS.

En sjukvårdare kan i fält komma fram till skadad och bara dra åt ett bandage fort som fan för att
en transport är på G inom 1 min och sen ta den skadade till uppsamlingsplatsen.
Detta kan man göra i airsoftmilsim med. En medic kommer fram, knyter på fulbandaget på kasst vis,
och sedan kommer en bil och drar iväg den skadade på bår till uppsamlingsplatsen(spawn).

Jag ser inte att det blir mer realism i att ha mer komplexa regler.

Bennybira

Inlägg av Bennybira »

YogHippie skrev: BennyBira: Nu tittade du bara på ordet AutoB och säkavståndet, men missade fps-delen misstänker jag. :)

Icke!
Nu syftade jag på att en skur 0.28 i 109ms i ansiktet på 10m är totalt fucked up...
jämfört med en skur 0.20 på samma avstånd i 132ms.... Jag vet iaf vilket jag hade valt om jag var tvungen.

Angående rimregler så tycker jag det är lite iriterande när vapen inte får användas som de gör i verkliga livet. För mycket hattande med trimregler pajjar mer realism för mig än mycket annat.
Finns det för övrigt någon anledning till att SEMI inte finns med i tabellen?

annars gillarjagatt läsa regler.. och våra zombiespel hade en hel del regler.
Många fungerade dåligt ingame men underbara spelare fyllde igen dessa luckorna direkt!

Ovanstående fetmarkerade är det viktigaste..
så... svartlistor i en egen forumsdel???
Som man måste ansöka till???
vore kanske trevligt?
Enbart för arrangörer med redan arrangerade spel eller liknande?

Stygge

Inlägg av Stygge »

Det säger sig själv att man inte kan ha samma regler gällande ALLT på söndagsspel som på 24h plastkastande med liveinslag som på ett zombiespel som på ett milsim MEN kan man kanske enas om ett fungerande regelsystem rörande tex medics som används på milsim? Kanske tom hitta ett system som funkar på söndagsspel?

Alla regler måste inte vara samma på ALLA spel men kan man komma så långt att man har samma regler på samma typ av spel så är det ett stort steg på vägen.

Anser Du tex att era medicregler är de ultimata för hardcore milsim och de som åker på spelen håller med så finns det ju faktiskt en tanke med att kanske använda dem på fler (om inte på alla...?) milsim...

Just medicreglerna kunde ju tex vara:

Söndagsspel: 2min handpåläggning, 1up sen spawn.

24h-spel: 5min handpåläggning, 1up. andra träff transport till sjukstuga därefter spawn.

Milsim: Vad ni nu kör för ultimata uberhardcoresuperduperregler på era spel ;)

*edit*
Detta är på inga vis genomtänkt förslag för mig utan bara till för att belysa den ungefärliga skillnaden mellan speltyperna :!:

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

BennyBira: Det är inte farten på kulan som gör ont. Det är det plötsliga stoppet. :)

Anslagskraften efter 10m är 1 joule. (se översta rutan vänster i tabellen.)
Både i 0,28 fallet för auto B, och i 0,20 fallet för auto B.
Du hade inte behövt välja, står du på 10m avstånd och 2 spelare skjuter med varsin bössa
med de olika vikterna och hastighet efter tabell, så hade det gjort "lika ont" på dig. :)
(Under förutsättning att det INTE är som så att en skjuter dig på västen och den andra på picken.. såklart.) ;)

Att semi inte finns med, är för att de kan lika gärna vara snipervapen, det finns snipers som kan skjuta
enkel skott toksnabbt. Så Semis är som snipers, har man en m14 med pods och kikarsikta,
så kan man lika gärna ligga och vara snabb i avtryckarfingret, som snipers med AEGbox istället för att dra
mantel var gång.
Då kan de ligga på det säkerhetsavståndet med, som snipers. Var tanken. :)

Airsoftvapen.. och verkliga livet. FUNNY!! :D
T.ex.
Plastkulor studsar.. det gör ju inte riktiga kulor. De går genom väggar, glas, fönster, möbler, dörrkarmar, sly etc.
Så om jag skjuter på en gipsvägg med en airsoft-AK74, ska då folket som står bakom ta träff? För att man i verkliga
livet inte hade haft något skydd egentligen?

Sen finns ju Libanonrensningar, som används kraftigt för att helt enkelt överleva själv och ha ihjäl fienden.
Men vi spelar airsoft. Vi vill inte ha ihjäl någon, då dör ju hobbyn ut på riktigt. (no pun intended.)
Spela för att ha roligt, och roligt har man när alla är glada och har tänder och ögon kvar.

Det är DÄR jag menar på att RS-delen i regler med mera inte i mina ögon behöver bli så jädra komplicerat,
utan håll det på den leksaksnivå som airsoften faktiskt är.
Det enda seriösa egentligen är alla pengar vi lägger på det hela, haha. :D

Era zombiespelregler rockade fett. Och de luckor (vilka då?) som hittades märkte jag och mina gubbar aldrig av,
funkade klocka :)

Svartlistor. Well.. de enda man kan riskera bli polisanmäld av isåfall är ju de rötägg som hamnat på listan och blivit outtade.
Hippies har sin egen lista, den består i nuläget av några namn och ett lag.
Om någon arrangör vi vet vi kan lita på frågar, så lämnar vi ut listan.
Men i den står även VAD personerna gjort, konsekvenser av det hela och andra noteringar.
Det är inte bara en lista på nicknames eller lagnamn som man inte får vettig info av.

En fråga är ju de som postar videos på forumet, där man kör i slowmotion och visar en spelare som uppenbart
blir träffad men inte tar träffen. (bockabyklippet som lades upp för någon månad sen typ.)
Är det att outta någon och bryta mot integritetslagen-tjafset? Får man inte posta såna filmer längre med risk för att
bli polisanmäld? :)

Skriv svar