Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen)
Re: Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen
NoNEx: Du gör ett bra jobb. Riktigt bra skrivana mail.
Måste bara flika in ett fan va störande :'(
Måste bara flika in ett fan va störande :'(
Det går inte att kringgå lagen på något förnuftigt (lagligt) sätt? Kolsyrevapen är lagliga att importera, men inte "gas"-drivna vapen, trots att kolsyra är en gas. Löjligt, tycker jag. Säg att man importerar ett vapen som är ämnat att drivas på "gas", om man då skaffar en co2-refill/adapter-grej att ladda sina gasmag med så går ju även de vapnen att driva på kolsyra, påpekas detta för tullen vid eventuell frågeställning så borde vapnet kunna komma in i Sverige. Jag vet att de flesta förmodligen har försökt med allt vid det här laget, men frustrationen jag känner just nu tvingar mig till brainstorming.
Save it for the simple-minded
Så länge vapnet KAN drivas med greengas så tror jag du får problem med att föra in bössan/pistolen. Även om du säger att du ska köra kolsyra i den.
Min affärsredovisning:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1007
-- Like A Boss --
http://www.laget.se/Like_A_Boss
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1007
-- Like A Boss --
http://www.laget.se/Like_A_Boss
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Segår efter vilket drivmedel vapnet är avsett att drivas, så nej.

Okej sjukt irriterande, hur kan man bara glömma ändra en sak? som en utredning gått igenom och varit en preposition?
Sen kan de väl visst ändra det? eller måste vi nu vänta 6 månader på att de ska kunna ändra detta?
Sen kan de väl visst ändra det? eller måste vi nu vänta 6 månader på att de ska kunna ändra detta?
Hur får se svenska återförsäljarna in gasvapen? Det känns ju inte som att dom chansar på att få in en pall gasdrivna vapen i landet...
Har dom något "tillstånd" att importera och kan man isåfall som privatperson få ett sånt?
Har dom något "tillstånd" att importera och kan man isåfall som privatperson få ett sånt?
Inkommande kula har ALLTID företräde...
-
ja det går att söka tillstånd för det men tror det kostar en peng att få det 
http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ ... lutforsel/

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ ... lutforsel/
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
Kostar inget att ansöka tror jag, här är en länk till blanketten!
http://www.polisen.se/Global/www%20och% ... 0_1006.pdf
Går det att fixa på den vägen?
http://www.polisen.se/Global/www%20och% ... 0_1006.pdf
Går det att fixa på den vägen?
Dessa tillstånd måste godkännas av polismyndighet och när de ser att det rör sig om airsoft så skrattar de åt en och sätter en fet DENIED stämpel på papret. Dessutom som nämndes ovan så om du tar in ett gasvapen under premissen att det är ett "riktigt skjutvapen" (typ Beretta 9mm RS) och måste följa de lagar och praxis som finns runt att inneha ett riktigt skjutvapen, så det är inte möjligt.
Fortsatt konversation:
Johan L:
NonEx:
Fortsatt konversation:
Johan L:
Hej, tyvärr är det nog inte så mycket att göra just nu. Lagen är som den är tills den ändras. Eller är det mer en tolkning av befintlig lag som är problemet?
Det är inte så lätt att veta, men alla som vill får skriva remissvar när en utredning eller ett förslag skickas ut på remiss. Alla remissvar behandlas sedan likadant, oavsett om det är från en "utpekad" remissinstans eller en frivillig.
Mvh Johan
Johan Linander
NonEx:
Hej Johan,
Tack för svaret.
Jag önskar att man kunde få det till en tolkningsfråga men jag vet inte riktigt. Jag ska saxa in ett par urklipp ur de sektioner som anger vad som är ett effektbegränsat vapen och de bitar som ställer till det och förklara hur det tolkas idag, så får du svara om det finns utrymme att tolka det annorlunda eller ej;
Vapenlagen;
2 kap. Tillstånd och register
Tillståndsplikt
1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.
Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.
Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel. Lag (2006:386).
Vapenförodrningen
2 § Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule.
Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 3 joule.
Trots vad som föreskrivs i första eller andra stycket skall ett kolsyrevapen som är avsett för att med färg markera träffar på deltagare i stridsspel (paintballvapen) anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om vapnet är konstruerat för att laddas med färgampuller med en minsta diameter om 16 mm.
Ett harpunvapen skall anses ha en sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om harpunen är avsedd att drivas ut med endast en gummikabel och avståndet mellan vapnets framkant och uttag för harpunens upphakning i vapnets stomme inte är längre än 50 centimeter. Förordning (2006:509).
Problemet är att det explicit skrivs ut kolsyre-, luft- eller fjädervapen. Vilket ju då implicit exkluderar allt annat än dessa tre, vilket drivmedlet gas, eller GreenGas, då faller under. Däremot så följer gasdrivna airsoft de andra bestämmelserna ang. anslagskraft etc.
Däremåt så är ju saken den att man går in och ordagrant tolkar lagen. Gasdrivna och kolsyredrivna airsoftvapen fungerar på exakt samma sätt rent tekniskt och mekaniskt med enda skillnaden hur de olika "gaserna" hålls i systemet (behållare). De fungerar båda med hjälpt av expansion och evaporation av gasen från flytande form till gas som då genererar energi för att driva systemet.
Man skulle ju kunna tycka att baserat på den informationen, att de egentligen är likvärdiga med kolsyra i funktion och därför borde tillåtas.
Det blir extra intressant när Polis, Tull och speditörer till och med går in och förbjuder de airsoftvapen som kan drivas med antingen kolsyra eller gas (helt enkelt två olika typers magasin som passar i samma basvapen), trots att man kan hävda att man avser använda denna med kolsyra så fördjuds dessa.
Jag ska förklara exakt varför detta blir ett problem för oss:
#1. 90% av marknaden av airsoftvapen av model "gas blow back" (mekaniken) drivs med hjälp av gas, eller kan drivas med antingen gas eller kolsyra. Detta gör att det blir ett väldigt snävt utbud att välja på.
#2. Då kolsyrevapnen skjuter hårdare än gas så medför det ofta att de skjuter för hårt i förhållande till de bestämmelser som finns vid airsoftspel (liknande paintball).
Baserat på de två kriterierna så är gasdrivna airsoftvapen att föredra men det är ingen anledning till varför de båda inte kan samexistera.
Ursäkta att det blev lite långdraget!
Du ska ha stor eloge för jobbet du lägger ned!
Har själv fått en We PDW förstörd och stoppad hos tullen för några år sedan och ser gärna en ändring.

Har själv fått en We PDW förstörd och stoppad hos tullen för några år sedan och ser gärna en ändring.