Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
- Twist
- Sysop
- Inlägg: 1677
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
- Ort: Teckomatorp
Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
Det är kanske ett nödvändigt ont att vissa arrangörer byter information om spelare som misskött sig i form av en liten "svart bok" men att offentliggöra den vore ett allvarligt brott mot den personliga integriteten. Jag är tveksam till att det ens vore lagligt.


Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
Ganska stor risk för "Jäv" och smutskastning vid en offentlig lista, dessutom kan dessutom spelare bättra sig eller förändra sig.
Tycker dock att det bör vara sunt förnuft och borde vara ett krav att arrangören faktiskt ger replimander till berörda spelare som gjort fel så att de vet om det/får veta vad de gjort fel, inte bara "listas" på en svart lista. Är man konflikträdd som arrangör så skicka mig ett PM så kan jag vidarebefordra det
Jag har sett flera grupper på spel jag vart på som är riktigt oschyssta -speltekniskt- gentemot andra spelare med som är bundisar med arrangörerna eller som oavsett anledning arr INTE konfronterar eller verkar ta "tag i", sånt e livet men jag tror att många spelare behöver få höra kritiken varesig man är polare eller inte med arr då jag som spelare faktiskt dömer dem och tycker illa om dem som spelare för att de gör någonting som de kanske uppfattar är OK enl arr? det hjälper tyvärr inte speciellt ofta att jag som spelare säger ifrån.
Tycker dock att det bör vara sunt förnuft och borde vara ett krav att arrangören faktiskt ger replimander till berörda spelare som gjort fel så att de vet om det/får veta vad de gjort fel, inte bara "listas" på en svart lista. Är man konflikträdd som arrangör så skicka mig ett PM så kan jag vidarebefordra det

Jag har sett flera grupper på spel jag vart på som är riktigt oschyssta -speltekniskt- gentemot andra spelare med som är bundisar med arrangörerna eller som oavsett anledning arr INTE konfronterar eller verkar ta "tag i", sånt e livet men jag tror att många spelare behöver få höra kritiken varesig man är polare eller inte med arr då jag som spelare faktiskt dömer dem och tycker illa om dem som spelare för att de gör någonting som de kanske uppfattar är OK enl arr? det hjälper tyvärr inte speciellt ofta att jag som spelare säger ifrån.
Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
Har dock aldrig förstått varför olika trimregler gör för realismen?
Är det mer realistiskt om man ena spelet kör 110m/s cqb istället för speedball 100m/s?
Förklara gärna hur många olika trimtabeller ökar/minskar realism.
Ni säger att man ska ha KISS men varför känns det ändå som varje spel har olika regler men oftast inget konkret för att öka realism.
I min mening kommer realismen från spelarna och inte från regelsystemet.
Mina exempel med danmark och england var som sagt exempel.
Men varför skulle inte sverige kunna samsas om liknande fast vårt eget system?
Realismen ökar inte för mig för att nästa arr. säger 10min handpåläggning vid medicande istället för 5min.
Realismen om vi koncentrerar oss på den biten kommer helt från spelarna då spelarna eller lagen bestämmer sig för att nu kör vi med rätt klädsel,
rätt gear, rätt vapenval, små saker som att kanske lajva, lite rollspelande istället för skrika träff osv, listan kan bli lång.
Men åter igen, hur regelsystemen i sig ökar upplevelsen ser jag faktiskt inte.
Borde det inte vara lättare för både arr. och spelare att jag exempelvis anmäler mig till ett milsimarr.
Trimsystem, maggsystem etc är det samma så det behöver jag inte oroa mig för.
Sen får man ett utkast vad som förväntas rent spelmässigt av mig, kanske skalenligt 1-5 eller liknande.
"Ni ska spela vaktpatrull för att hålla gränserna till staden, ni ska kunna dela upp vaktpass så ni håller vakt 24/7.
Ni ska inte vara rädda för att stanna eller visitera folk som vill in eller ta egna beslut vid misstänksamma situationer"
Som ett exempel då.
För har läst väldigt mycket på sistone här på forumet att det som retar upp folk på spel är när spelarna inte håller sin del och spelar kanske helt fel för sin roll eller bryter sin SF roll för det börja ju regna..
Att folk lever i gråzoner och gör såkallade "misstolkningar" är ju lättare ju fler olika nyanser på regelverk vi ska ha eller?
Misstolka nu inte detta inlägg för det jag vill ha fram är att arrangörer borde gå ihop mer, verkligen göra KISS på spelen istället för "awsomeness rules cuz I rule" och därmed lägga väldigt mycket mer
ansvar på spelarna och lagen för ni arr. gör redan så stort jobb enligt mig.
Är det mer realistiskt om man ena spelet kör 110m/s cqb istället för speedball 100m/s?
Förklara gärna hur många olika trimtabeller ökar/minskar realism.
Ni säger att man ska ha KISS men varför känns det ändå som varje spel har olika regler men oftast inget konkret för att öka realism.
I min mening kommer realismen från spelarna och inte från regelsystemet.
Mina exempel med danmark och england var som sagt exempel.
Men varför skulle inte sverige kunna samsas om liknande fast vårt eget system?
Realismen ökar inte för mig för att nästa arr. säger 10min handpåläggning vid medicande istället för 5min.
Realismen om vi koncentrerar oss på den biten kommer helt från spelarna då spelarna eller lagen bestämmer sig för att nu kör vi med rätt klädsel,
rätt gear, rätt vapenval, små saker som att kanske lajva, lite rollspelande istället för skrika träff osv, listan kan bli lång.
Men åter igen, hur regelsystemen i sig ökar upplevelsen ser jag faktiskt inte.
Borde det inte vara lättare för både arr. och spelare att jag exempelvis anmäler mig till ett milsimarr.
Trimsystem, maggsystem etc är det samma så det behöver jag inte oroa mig för.
Sen får man ett utkast vad som förväntas rent spelmässigt av mig, kanske skalenligt 1-5 eller liknande.
"Ni ska spela vaktpatrull för att hålla gränserna till staden, ni ska kunna dela upp vaktpass så ni håller vakt 24/7.
Ni ska inte vara rädda för att stanna eller visitera folk som vill in eller ta egna beslut vid misstänksamma situationer"
Som ett exempel då.
För har läst väldigt mycket på sistone här på forumet att det som retar upp folk på spel är när spelarna inte håller sin del och spelar kanske helt fel för sin roll eller bryter sin SF roll för det börja ju regna..
Att folk lever i gråzoner och gör såkallade "misstolkningar" är ju lättare ju fler olika nyanser på regelverk vi ska ha eller?
Misstolka nu inte detta inlägg för det jag vill ha fram är att arrangörer borde gå ihop mer, verkligen göra KISS på spelen istället för "awsomeness rules cuz I rule" och därmed lägga väldigt mycket mer
ansvar på spelarna och lagen för ni arr. gör redan så stort jobb enligt mig.
Tillbaks lite smått ;)
Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
Fasen vad skönt det är med Utopi där alla är nöjda och alla spel är likadana?
Trimreglerna kanske justeras pga vad det är för område, stora vidder kanske gör att de flesta avstånd ökar, mycket byggnader och tät terräng kan göra att de minskar. Är förvånad att det ska vara för mycket begärt av spelarna att de tycker att de ens inte ska behöva läsa på nya/gamla regler, läser ni ens storyn?
Medictid kan ju vara för att se till att momenten är -jobbiga- då man vill bort från för högt tempo i strider där 60sek handpåläggning kanske blir för enkelt för denna arrangörens upplägg?
Jag ser gärna att arrangörerna lägger lite högre krav på spelarna, så länge de själva levererar, och att man samsas om en bra grund för regelverk, men man ska inte måla in sig i ett hörn och inte tvinga arrangörer att använda det eller inte tillåta ändringar, hur ska det då kunna bli bättre? När jag sitter och funderar på spel så har jag baktankar om varför jag vill ha reglerna på ett visst sätt. Kanske har jag sett att reglerna vart för lätta eller kringgåtts för lätt på tidigare spel. Jag kanske inte vill att killen som Medicen ska "släpa" -springer- med i skydd för att komma undan fienden för att reglerna säger att det räcker att medicen och han har handkontakt, utan jag faktiskt vill att de -bär- personen i skydd eller bekämpar fienden! Jag kanske vill att det ska vara grisigt svårt och jobbigt och få det mer -MILSIM- medans jag på andra spel kanske tycker att det räcker med AIRSOFT regler.
Trimreglerna kanske justeras pga vad det är för område, stora vidder kanske gör att de flesta avstånd ökar, mycket byggnader och tät terräng kan göra att de minskar. Är förvånad att det ska vara för mycket begärt av spelarna att de tycker att de ens inte ska behöva läsa på nya/gamla regler, läser ni ens storyn?
Medictid kan ju vara för att se till att momenten är -jobbiga- då man vill bort från för högt tempo i strider där 60sek handpåläggning kanske blir för enkelt för denna arrangörens upplägg?
Jag ser gärna att arrangörerna lägger lite högre krav på spelarna, så länge de själva levererar, och att man samsas om en bra grund för regelverk, men man ska inte måla in sig i ett hörn och inte tvinga arrangörer att använda det eller inte tillåta ändringar, hur ska det då kunna bli bättre? När jag sitter och funderar på spel så har jag baktankar om varför jag vill ha reglerna på ett visst sätt. Kanske har jag sett att reglerna vart för lätta eller kringgåtts för lätt på tidigare spel. Jag kanske inte vill att killen som Medicen ska "släpa" -springer- med i skydd för att komma undan fienden för att reglerna säger att det räcker att medicen och han har handkontakt, utan jag faktiskt vill att de -bär- personen i skydd eller bekämpar fienden! Jag kanske vill att det ska vara grisigt svårt och jobbigt och få det mer -MILSIM- medans jag på andra spel kanske tycker att det räcker med AIRSOFT regler.
Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
Så du menar att det är regelverk som gör spelet och spelarna är styrda robotar som gör samma sak alltid? 
Trodde iof det var själva spelupplägg, område, uppdrag, utmaningar mm som gjorde spelet men kanske bara jag som tycker det.
Men ok, jag ger upp och erkänner att mer regler och tolkningar är verkligen vad airsoft behöver

Trodde iof det var själva spelupplägg, område, uppdrag, utmaningar mm som gjorde spelet men kanske bara jag som tycker det.
Men ok, jag ger upp och erkänner att mer regler och tolkningar är verkligen vad airsoft behöver

Tillbaks lite smått ;)
Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
Absolut inte, kul att debatten hamnar på förlöjligande nivå när du inte har argument längre? 
Men det är ofta MILSIM blir söndagsspel för att det är samma regler och folk fokuserar mer på att bekämpa fienden än att lösa uppdrag och story trots att det framgår tydligt vad som ska prioriteras. Du ser uppenbart inte dessa sakerna på spel där du är så då kanske det är ett lokalt problem på de MILSIM jag besökt?
Jag vill inte ha samma regler på söndagsspel som på MILSIM, jag vill ha högre tempo om mindre "jobbigt" då, det ska vara mer kul och lattjo, men på MILSIM vill jag ha en högre ribba, mer motstånd, svårare val och att du inte bara kan puckla på fienden gång efter gång tills du vinner utan att det finns konsekvenser och t.ex att medictiden är längre, eller längre respawntid.

Men det är ofta MILSIM blir söndagsspel för att det är samma regler och folk fokuserar mer på att bekämpa fienden än att lösa uppdrag och story trots att det framgår tydligt vad som ska prioriteras. Du ser uppenbart inte dessa sakerna på spel där du är så då kanske det är ett lokalt problem på de MILSIM jag besökt?
Jag vill inte ha samma regler på söndagsspel som på MILSIM, jag vill ha högre tempo om mindre "jobbigt" då, det ska vara mer kul och lattjo, men på MILSIM vill jag ha en högre ribba, mer motstånd, svårare val och att du inte bara kan puckla på fienden gång efter gång tills du vinner utan att det finns konsekvenser och t.ex att medictiden är längre, eller längre respawntid.
Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
Då är det ju isåfall bara 2 set av regler som behövs.
1 för ordinarie tjohejspel. 60s healing.
och 1 för MilSimspel. 5min healing. (Healingtider satta som exempel.)
Men istället finns det idag tjohejspel som har 1,2,3,4 eller 5min i healingtid.
Det finns MilSim som har 2,3,4,5 eller 10min i healingtid.
Med massor av variabler för mössor, hjälmar, västar, vart man blev träffad och hur bra bundis man
är med arr, etc.
Sen skiftar detta från milsim till milsim till milsim. Och i slutändan har man oavsett vad, en större bunt spelare
som tar fel på tider från spel till spel, vad som gäller, hur man ska göra etc.
Kan man iaf smala ner till minimum 2 uppsättningar regler för medic's, så hade det förbättrat spelandet ett par hundra %. Lätt.
Trimregler är en död debatt i mina ögon.
Har inte koll på om VSAF uppdaterat och fixat till sin än, men den var ju bra att ha som standard förut.
Men en nationell standard på en trimtabell hade varit det bästa där med.
För att slippa bli pepprad på 5m med en bössa som annars har 20m på andra spel, i säkavstånd.
1 för ordinarie tjohejspel. 60s healing.
och 1 för MilSimspel. 5min healing. (Healingtider satta som exempel.)
Men istället finns det idag tjohejspel som har 1,2,3,4 eller 5min i healingtid.
Det finns MilSim som har 2,3,4,5 eller 10min i healingtid.
Med massor av variabler för mössor, hjälmar, västar, vart man blev träffad och hur bra bundis man
är med arr, etc.
Sen skiftar detta från milsim till milsim till milsim. Och i slutändan har man oavsett vad, en större bunt spelare
som tar fel på tider från spel till spel, vad som gäller, hur man ska göra etc.
Kan man iaf smala ner till minimum 2 uppsättningar regler för medic's, så hade det förbättrat spelandet ett par hundra %. Lätt.
Trimregler är en död debatt i mina ögon.
Har inte koll på om VSAF uppdaterat och fixat till sin än, men den var ju bra att ha som standard förut.
Men en nationell standard på en trimtabell hade varit det bästa där med.
För att slippa bli pepprad på 5m med en bössa som annars har 20m på andra spel, i säkavstånd.
Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
Håller med er båda två. Tycker det är en självklarhet att det ska vara olika regler beroende på om det är milsim eller vanligt random "söndagsspel". Att få en standard på regler i allmänhet vore bra och skulle underlätta väldigt för alla. Trimregler framförallt. Ett nationellt regelverk skulle inte vara så svårt att få ihop, bara det att ingen/inga har tagit sig tiden att skriva något tillräckligt bra ännu. Många tomar i en allt för liten soppa, men visst går det om vi vill.
Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
Förlöjligar bara dom löjliga....
Men skriver om realism i inlägget så menar självklart milsimspelandet och inget söndagstjohej.
Skrev inget om söndagslir men klart att nån ska tolka in det bara för man inte skrev exakta formuleringar som 10 åringar förstår.... eller vänta känner vi igen det där argumentet kanske?
Ni ser själva ju, allt lämnas för tolkningar hela tiden och precis som yog skriver så är det alldelles för många variationer på allt.
Och har fortfarande inte fått svar på huruvida 5min kontra 10min healing ökar realism i ett spel?
Finns väl viktigare saker än att man ska ha en tjock regelpärm med alla regler inför ett spel?
Trimregler är nog rätt dött lopp men varför är det så igentligen?
Vad är det som gör spelet mer realistiskt mer än att man får riktiga skador av en autoskur på 1m håll på 115m/s?
Som sista sak så picazzo översta i inlägget är inget personligt mot dig all nu, just trying to make a point!
Men skriver om realism i inlägget så menar självklart milsimspelandet och inget söndagstjohej.
Skrev inget om söndagslir men klart att nån ska tolka in det bara för man inte skrev exakta formuleringar som 10 åringar förstår.... eller vänta känner vi igen det där argumentet kanske?

Ni ser själva ju, allt lämnas för tolkningar hela tiden och precis som yog skriver så är det alldelles för många variationer på allt.
Och har fortfarande inte fått svar på huruvida 5min kontra 10min healing ökar realism i ett spel?
Finns väl viktigare saker än att man ska ha en tjock regelpärm med alla regler inför ett spel?
Trimregler är nog rätt dött lopp men varför är det så igentligen?
Vad är det som gör spelet mer realistiskt mer än att man får riktiga skador av en autoskur på 1m håll på 115m/s?
Som sista sak så picazzo översta i inlägget är inget personligt mot dig all nu, just trying to make a point!
Tillbaks lite smått ;)
Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer
Gabtab:
Twist och bop gjorde ju en kalkylator som gick att använda sig av.
Hippies lekte med det hela och lånade lite från olika håll och fick ihop en tabell som enligt
Twist inte såg alltför jädra fel ut.
Ser ut såhär.

För nattspel gäller endast CQB-klassade vapen.
Hade denna kunnat bli en bra start till ett gemensamt regelverk för trim på spel är det ju bara bra.
Sen om något digert fel i tabellen upptäckts, eller den ska modifieras något för att nå Ultimat-status
och uppskattas av alla, så är det ju bara att röja på.
Är personligen, som tidigare nämnt, ytterst trött på att ha olika säkerhetsavstånd för samma bössa på olika spel.
Eller råka ut för onödigt många märken på röven för att en spelare helt plötsligt har 2m i säk på sin 130 bössa.
Twist och bop gjorde ju en kalkylator som gick att använda sig av.
Hippies lekte med det hela och lånade lite från olika håll och fick ihop en tabell som enligt
Twist inte såg alltför jädra fel ut.
Ser ut såhär.

För nattspel gäller endast CQB-klassade vapen.
Hade denna kunnat bli en bra start till ett gemensamt regelverk för trim på spel är det ju bara bra.
Sen om något digert fel i tabellen upptäckts, eller den ska modifieras något för att nå Ultimat-status
och uppskattas av alla, så är det ju bara att röja på.
Är personligen, som tidigare nämnt, ytterst trött på att ha olika säkerhetsavstånd för samma bössa på olika spel.
Eller råka ut för onödigt många märken på röven för att en spelare helt plötsligt har 2m i säk på sin 130 bössa.