Airsoft och alkohol

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Nixon »

Alkohol, ja...rent allmänt ser jag inget problem med 0,0 promille, sä länge man också förbjuder filmjölk. Jag har upplevt alla berusningsstadier genom min airsoftkarriär, personligen eller andra person. Låt mig illustrera:
Stalker 09 Estland: absolut alkoholförbud. Kvällen innan sitter vi och småsmuttar sprit runt elden med en blåfull "Mosquito" som raglar omkring. Kändes sådär, 12 h före spelstart. Kvällen efter, mitt i spelet, försöker vi ta oss in i vårt tält men trängs upp av aggressiva ryss-ryssar, som måste bjuda kött och vodka. Det tog 18 cl att snirkla sig ur det famntaget. Att det var förbjudet tyckte de var festligt, ungefär som om någon bestämt att man inte fick ha byxor på sig. Jag var nykter nästa morgon. Det var inte de, om man så säger. Kändes: sådär...

Många svenska storspel ser man folk som dricker öl kvällen före. Jag gör det inte, men jag ser inte riktigt problemet.

OP Frost 4: BRETZELBURG har tillverkat egna etiketter till lättöl, och dricker någon till maten under spel, skänker bort någon. En bekymrad arr fick lugnas med att det var lättöl. Garanterat ingen fylla, men är det problem?

Normalt dricker vi alkoholfri öl om alls på spel, eller en 2,8 efteråt. Jag tycker dock det är viktigt att reda ut vad som är målet med diskussionen, för ingen förordar ju airsoft på fyllan?! Är det att verka för totalförbud på alla spel för all alkohol så är väl det ok. Jag kan dock inte inse att det skulle vara farligare att spela än att köra bil, så den arr som vill servera lättöl under ordnade former blir inte hängd av mig.

Jag klagar alltså inte på trådskaparen eller trådens existens, det kan vara bra att ta upp frågan då och då.
Out-Nixon
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av NonEx »

Håller med Xelley. Jag har inte varit på många spel men jag trodde det redan rådde nolltolerans mot all alkohol på airsoftspel... :o

Djihani
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:59 am

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Djihani »

Att man inte dricker under eller direkt före spel ser jag som en självklarhet då det handlar om alla spelares säkerhet.

Jag har dock litet svårt att se det farliga med att ta några bärs OFFGAME till grillen på kvällen för att sedan sova OFFGAME och återgå till spelande på morgonen.

Självklart ska man inte dricka sig kalasfull på spel och ragla omkring och kasta tomflaskor på rädda medspelare, men detta vet jag inte om någon observerat på svenska arrangemang?
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

El Macho Grande
Inlägg: 37
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:53 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av El Macho Grande »

Påverkad eller inte, det finns en väldigt bra anledning att inte ha öl:

Om det kommer en utomstående som av någon anledning ser det, vad tror ni att de kommer att berätta för alla de känner? Tror ni att de bryr sig om hur många streck det är på burken? När ryktet väl är igång så är skadan skedd.

Erka
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:57 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Erka »

Höhö, jag trodde att det var nolltolerans fram till jag började läsa tråden.
Hakar på ledet efter xelley!

På de spelen jag varit har jag aldrig sett öl, men ryssar med vattenfyllda pluntor har däremot förekommit ;)

Ravenborn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 14, 2012 8:54 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Ravenborn »

De spel jag varit på har nolltolerans mot alkohol, de e inte en %-fråga utan det är en principfråga. Jag som ofrivillig nykterist (hälsa) påverkas inte personligen men jag anser det är bra med en nolltolerans. Som de sades tidigare, utomstående ser en ölflaska, de kommer inte gå fram och fråga vilken % flaskan ligger på. Sen vill jag gärna tro att alla kan hantera alkoholen men de är la bara kika ut vilken fredagkväll som helst och inse att en hel del människor inte kan det. Vi hade med oss en back alkoholfri öl och två wiskey/whiskey flaskor med is-te i på Farmen - Election Day och vi visade upp dem innan för arr och de godkändes. Till min glädje var det ändå spelare som offgame kom fram och informerade oss om alkoholförbudet så vi fick förklara oss. Det fungerade helt fint med alkoholfria alternativ och jag ser inte hur lättölens smak kan väga upp nackdelarna de faktiskt kan släpa med sig, både oförutsedda och förutsedda.

Som en polares farsa alltid säger (tillomed när polaren hade krossat fotleden vid bergsklättring på amatörnivå); Drick vatten...
Non omnis moriar

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av MiqaFox »

Om man nu ser det till utseendet så är ju även alkoholfria öl likadana i utseende som de med. Ska man förbjuda allt som ser ut som att det kan vara en alkoholhaltig dryck bara för att någon utomstående kan se något och sedan dra överdrivna paralleller?

För min del struntar jag i om det vore nolltolerans eller om lättöl är tillåtet, skulle åka på spelet i vilket fall och i slutändan så är väl det allt som avgör. Finns ju inget beslutande organ inom airsoften så vad som än kommer fram här så är det ganska oviktigt så länge fallet är att alla arr inte hoppar på.

Samtidigt som jag egentligen inte bryr mig så tycker jag att det är onödigt att behöva begränsa vad folk får och inte får göra. Känns lite "insändare"-varning på att håll på och förbjuda saker hit och dit när det som ovan noterat inte spelar någon roll om man dricker en lättöl eller så.

Självklart anser jag även som de flesta att alkoholen inte ska vara en del i hobbyn och att alla ska vara nyktra. Förbud är ofta väldigt onödiga, that's all.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

thol
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:41 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av thol »

Som fler har nämt så trodde jag att det var alkoholförbud på spel :?

Picazzo
Inlägg: 43
Blev medlem: sön maj 13, 2012 6:42 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Picazzo »

Jag tycker självklart att detta är upp till arrangören, precis som det är upp till oss att skita i att åka på den arrangörens spel?

Dock tycker jag man kan kräva en tydlighet i alkoholfrågan då jag inte gärna vill möta fulla airsoftare i fält som glömt sina skyddsglas eller som blir förbannade och inte kan bete sig.

Jag tycker fulla människor är jobbiga nog på krogen, och har sett -gott- om bevis på kontrollbrist på vuxna människor efter bara 2-3 öl.

Ett milsim där man vill ha öl på fat förstår jag för stämningens skull men det borde ju kunna finnas andra alternativ om man är så uppfinningsrik som dagens arrangörer för att kunna skaka fram ett alkoholfritt alternativ.

För mig som är 190cm 100kg+ så påverkas jag inte av en lättöl eller två, men jag ser heller inte behovet för varför jag skulle vara tvungen att dricka lättöl/öl över huvud taget?

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Genocide »

Berget är ju en klassiker där det är förfest innan spelet. Iaf dagen innan. Spelet startar ju rätt sent dagen efter (22:00), men ändå. Jag vet att jag sett någon ryss dra nån öl på kvällarna ingame med.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Låst