Husrannsakan hos en GBB ägare?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
stelbent
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 07, 2013 8:03 am

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av stelbent »

Jag sa inget inget om ett fysiskt besked.
De tryckte mig mot min bil, frågade vad jag gick på, vart jag hade gömt drogerna och om jag hade någon hund hemma "för vi ska söka igenom din bostad, eller har du något emot det?"

Jag skulle hinna från jobbet till Mekonomen innan stängning. Jag hade arbetskläder på mig och nej, jag hade inga droger i mig, i min bil eller i min bostad.

Skälig misstanke är mycket riktigt ett luddigt begrepp. Mitt fel var att jag kör en fläskmerca från 70-talet och är tatuerad.
:roll:

kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av kreator »

Stelbent: det låter ju som ett sjukligt fall av profilering. Ålder på den polisen? 65?

Underbart att man rockar rat-stukad El Camino och numera även en mattsvart 745:a. Tur att man bor i värmland iaf!
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av kimjoh560 »

Det har jag varit med om och polisen kontrollerade om det var ett riktigt vapen. När det konsterats att inte var det lade de ifrån sig och sen var det inte mer med det.
Lgt. Skalptagare

stelbent
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 07, 2013 8:03 am

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av stelbent »

Kreator: Ska vi snacka profilering så finns det mer från denna historien.
I bilen hade jag 8 nya ctekladdare...

"Jaha, har du varit på stöldturne?"

"Nej, de är till min lowrider som ni ser parkerad på gården när ni kommer till mitt hus. Kvittona ligger i en låda i köket."

"HUS!? LOWRIDER!? Hur mycket knark har du sålt för att ha råd till allt det!?"

"Men för helvete, kolla upp min ekonomi först innan ni uttalar er så jävla dumt! Har ni inget bättre för er? Huset hyr jag och bilen ägs av banken."

"Var inte så jävla gapig!"

Därpå blev jag iknuffad i en bil som tillkommit till platsen. Jag höll min käft stängd tills jag kom ut från stationen där jag även fick en härlig stripsearch.
Samtliga poliser var under 50år och två av dom var kvinnor.

Ursäkta allt OT. Poängen var att jag fick behålla mina pickor :)

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av kimjoh560 »

Ursäktar min dåliga svenska i posten ovan. Tummarna har blivit större på äldre dar ;)
Lgt. Skalptagare

Jockelino
Inlägg: 88
Blev medlem: fre jan 18, 2013 5:09 pm

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Jockelino »

som jag fattat och skummat lite i tråden dom enda som egentligen bryr sig om GBB är tullen.. GBB säljs ju inom sverige och vore de olagligt skulle ju alla dessa ÅF få påhälsning eller?

dessutom flera GBB är anpassade så dom klarar c02 också.. då är de väl upp till dom att säga det används som GBB eller?

Jag vet ju inte bara tankar och så jag ser på saken.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Twist »

Detta har varit uppe fler gånger än jag orkar räkna.

GBB är inte olagliga, de är tillståndspliktiga, precis som skarpa vapen. Det gör dem olagliga (enligt lagtexten) att inneha utan licens, och licens går inte att få. Polisen bryr sig inte nämnvärt. Tingsrätterna har dömt på båda hållen. En friad, en dömd till böter som jag känner till.

Det är många saker som är olagliga som polisen inte bryr sig om, att gå emot röd gubbe till exempel, men det gör dem inte lagliga. Att något sker i det öppna utan att polisen eller någon annan gör något åt det säger inget om vad som står i lagen. Det är en induktiv, och därmed logiskt ogiltig, slutsats.

Tullen utgår ifrån vad vapnet är avsett att användas med. Att man kan använda både gas och CO2 är helt egalt. I princip utgår de ifrån vad som står i manualen, på tillverkarens hemsida eller liknande.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar