Husrannsakan hos en GBB ägare?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Etienne
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 01, 2012 9:31 pm

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Etienne »

Twist skrev:Det har hänt en enda gång, vad vi vet, att någon blivit åtalad för vapenbrott pga GBB. Han friades i tingsrätten. I övrigt har rättssystemet inte öht brytt sig.
Det finns minst ett till exempel. Om du begär ut följande mål så får du se ett fall där det gick sämre för innehavaren.
Borås Tingsrätt den 19 augusti 2008 ; målnr B 1210-08
Det är kostnadsfritt om du beställer elektroniskt, och enbart domen utan övrig dokumentation: http://www.borastingsratt.domstol.se/So ... tingsratt/

Den korta versionen är att den åtalade åkte på att betala cirka 8000 kronor i böter + 4000 kronor i advokatkostnader. :|

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Twist »

Se där ja. Då har vi två kända fall. Bra att veta.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Boogieman »

Kan vi kanske få upp dem digitalt tror vi? Det är rätt svårt att yttra sig om detaljer i sådana innan man läst domskälen.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Twist »

Jag tror att jag har Bowhunters mailadress nånstans. Jag kontaktar honom och ber om detaljerna kring hans fall.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Callahan »

Kan nämna ett fall till när en polare råkade ut en husransakan i sitt hus så beslagtog dom alla hans airsoftvapen ihop med hans riktiga.
Men efter fallet blev avslutat med en fällande dom för olaga vapen innehav fick han tillbaka sina airsoftvapen.
Där i bland ett par GBB pistoler och en SMG gbb som dom hade beslagtagit.
OBS det var inte airsoftvapnen som han blev dömnd för.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

A_Müller
Admin
Inlägg: 320
Blev medlem: mån maj 21, 2012 2:41 pm

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av A_Müller »

Farbror blå utförde en husrannsakan mot mig (tror att detta har varit uppe på tapeten här förut) för misstanke om grov olaga vapeninnehav. 4 herrar och damer i uniform besökte min boning och vände den upp och ner (jättekul att städa iordning sen...) och kunde snabbt konstatera att åklagarna hade klantat sig rejält då allt var ju såklart airsoftvapen. Det var både gas och elbössor som jag hade hemma. Poliserna lät allt vara och sen fick jag ett PM där det står att jag är fri från misstanke om brott.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

stelbent
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 07, 2013 8:03 am

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av stelbent »

En polis måste väl meddela om att en husrannsakan kommer att ske i din bostad? När denne polis gör detta så frågar han dig om du har något olagligt i ditt hem. Då är det lätt att svara att "nej, men jag har vapenreplikor där och där som ni kan kika på. Ni ser snart att de inte är riktiga vapen" och på så sätt "förvarna" polisen.

Jag blev stannad över en trafikföreteelse. De tyckte jag såg busig ut och eftersom de hade en konstapel med sig i bilen som hade mandatet att ta beslut om husrannsakan på plats så fick de min nyckel och ovanstående "förvarning" om mina airsoftprylar. Efter några timmar på stationen tillsammans med blod/urinprov så kom jag hem till min bostad där mina prylar låg orörda. Det kostade mig ett körkort för fortkörning, men det är en helt annan historia .

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Twist »

Nej. Du har tittat för mycket på amerikanska filmer och serier tror jag. ;-) I Sverige räcker skälig misstanke.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Re: Sv: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av maximillian »

I Sverige behöver väl inte La Policia ha en fysisk husrannsakan om jag inte är helt ute på grönbete?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Husrannsakan hos en GBB ägare?

Inlägg av Twist »

Precis vad jag just sa. :-) Skälig misstanke räcker. För övrigt ett väldigt luddigt begrepp, men så ska det också vara.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar