Airsoft och alkohol

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
rike

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av rike »

MrK i min värd är ett varmt glas glögg när det är kallt, en eller två lättöl till grillen eller en lättöl i ingame tavernan det samma som ett drogfritt spel. Så sluta omyndigförklara folk och släpp detta nu. Airsoft är inte en ungdomstillställning där alkohol i alla dess former behöver hållas borta. Där med inte sagt att fylleri accepteras på något sätt. Försök se skillnaden..

MrK

Inlägg av MrK »

Jag ville endast påvisa att Mace hade en väldigt unik tolkning av lagen.

I lagen är våra "leksaker" vapen, glöm inte det.
inga skott är det bästa

delendam

Inlägg av delendam »

Yog: Du ska tolka mig så här; Om man accepterar att det inte finns en regel om nolltolerans på spelet, så får man komma till spelet.

Jag tycker det blandas äpplen och päron i diskussionen. Valet står inte mellan nolltolerans eller fylla.

Jag pratar inte om att dricka med sunt förnuft. Jag pratar om att spela med sunt förnuft. Att planera sitt deltagande genom att inte ta med sig mat eller sovsäck är ungefär lika dumt som att ta med sig ett flak öl. Är man astrött och spelet ska fortgå i 36h så är det inte sunt förnuft att ta sig en sup eller att inte sova.

MrK: Brukar du ofta arrangera öppna spel inne i staden, utan deltagaravgift och med vapenutlåning utan åldersgräns? ;P

MrK

Inlägg av MrK »

Allmän sammankomst är mer är "marknader konserter osv".

"En tillställning till vilken tillträdet är begränsat genom krav på inbjudan, medlemskap i en viss förening eller annat villkor är dock att anse som en tillställning som allmänheten har tillträde till, om tillställningen uppenbarligen är en del av en rörelse vars verksamhet uteslutande eller väsentligen består i att anordna tillställningar av detta slag."

Annat villkor kan vara förköp eller liknande.

Sedan enligt 1 kap 1-2§ behöver det inte vara "inne i staden".

"andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats"

Om du har frågor om detta kan du kontakta din kommun om vilka platser detta gäller.

Och skulle du ha mer frågor, kontakta gärna polisen om detta. Varje ord måste läsas i en lag, inte bara det man "tycker är kul".
inga skott är det bästa

delendam

Inlägg av delendam »

MrK: Vilka spelområden berörs av detaljplan?

MrK

Inlägg av MrK »

även allmäna vägar. Fråga din kommun. Jag vet tyvärr inte vilka spelområden i växsjö som använder sådana områden
inga skott är det bästa

NonEx

Inlägg av NonEx »

rike skrev:MrK i min värd är ett varmt glas glögg när det är kallt, en eller två lättöl till grillen eller en lättöl i ingame tavernan det samma som ett drogfritt spel. Så sluta omyndigförklara folk och släpp detta nu. Airsoft är inte en ungdomstillställning där alkohol i alla dess former behöver hållas borta. Där med inte sagt att fylleri accepteras på något sätt. Försök se skillnaden..
Jag vill inte att detat ser ut som något personangrep eller påhopp på dig specifikt men det är just den typen av mentalitetet som jag oroar mig lite för.

Man kan ju dra det lite hur långt som helst om man inte har en väldigt tydlig och utalad/skriven gräns.

OBS extremexempel av mig, inget som syftar på rike specifickt eller hans eget uttalande.

"Äh va fan, ett halv gram kokain för att hålla mig vaken på min post över natten är väl ingen fara" etc etc...
(lite halvt OT exempel men ändå inte, hoppas ni förstår hur jag menar)

Sen hur kontroll av sådant ska ske är en helt annan fråga, men står det specifikt i skrift att det inte tolereras så hoppas man ju folk tar det till sig i alla fall istället för att ovetandes hålla på med vad man nu tycker är lämpligt att hålla på med.

Jag beundrar er som talar om att lita på folk och att alla kan sina gränser och vet vad som är rimligt etc. men tyvärr så är min världsbild om mina medmänniskor en annan. Det fungerar tyvärr inte så bra att tänka så (IMO).

Många säger att det är löjligt att skriva in i regler med nolltolerans eller specifika gränser, men som andra har sagt så kan detsamam ju sägas för mycket annat som är skrivet i reglerna.

Intressant tråd, som helt ärligt inte direkt lockar mig att börja spela airsoft direkt... :o

GABTAB

Inlägg av GABTAB »

Jag tycker att det rike skrev är det mest vettiga som skrivits i tråden hittills. Drack själv en lättöl i ingame tavernan senast nu i helgen. Den kunde lika gärna varit alkoholfri för min del, men nu var den inte det, och en lättöl är inget som påverkar mitt sinne. Det är en himla skillnad på en lättöl ingame, än ett gram kokain eller att vara berusad på starköl. Försök se skillnaden, som rike skriver...

Bra att frågan luftas, men vilken tomtetråd...

ministry

Inlägg av ministry »

Det känns som att diskussionen blev lite... Spretig. Trots meningsskiljaktigheter om lättöl kanske kan det sammanfattas ungefär således;

- Det finns generell konsensus att berusning inte hör hemma i samband med utövande av hobbyn.
- Ovanstående är inget generellt problem, utan spridda och ovanliga händelser.
- Arr behöver ingen nationell regel gällande alkohol, vederbörande beslutar i frågan själv.
- Även om lättöl inte ses som eftersträvansvärt på spel för många, är det harmlöst.

Det är väl gott så?

Personligen dricker jag sällan överlag och aldrig på spel men jag har inget emot folks preferenser, så länge man inte blir berusad.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

delendam

Inlägg av delendam »

MrK: jag ställde en ledande fråga, var inte meningen att förvirra dig. Jag vågar påstå att 99,9% av alla spel sker på icke detaljplanlagt område, dvs vi berörs inte av ordningsstadgan. Spel inomhus påverkas inte heller av ordningsstadgan.

I övrigt så tycker jag att Ministry gjorde en bra avslutning för tråden.

Låst