Markör VS Vapen

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
bull85

Re: Markör VS Vapen

Inlägg av bull85 »

ordet markör betyder att den lämnar ett märke efter sig, det gör ju inte våra riktigt, förutom kanske på huden...
+1 på marlin
RPK user
Вы видели мою гранату?

Byakhee

Inlägg av Byakhee »

Jag håller helt med dariantel att det är en stark koppling mellan ord och hur orden tolkas som gör vissa saker mer possitiva/negativa.
I det stora hela så kanske det hjälper att använda mer possitiva ord utåt. Men som du säger så kommer vi ju alltid att använda
ord som bössa och gevär mellan varran, tvivlar på att det nått vi kommer att komma ifrån eller rent av vill.

Men den stora frågan är hur mycket påverkar ordet när vapnen ser så realistiska ut. Går människor på just ordets laddning eller
är det just det visuella som kommer ta överhanden?

kreator

Inlägg av kreator »

Varenda bb jag avlossar som får fi känning lämnar en mentalt ärrande markering :)

Plusett på marlin men jag förstår iaf tankegången kring att deaktivera airsoftvapnet. Det hade nog knappast stjälpt våran bobbyööö
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Genocide

Inlägg av Genocide »

Who are we kidding here?

Vi står fullt utrustade i camo med stridsvästar/selar som är packade till tusen och en markör? Nej...en bössa.
Jag ogillar allt hysch hysch kring airsoft. Det ska smygas jättemycket. Jag förstår att man ska ha vapenväska och inte flasha med grejerna. Men att kalla det markör är lite halvfjantigt.

Vad markerar du? Vi har ingen färg på våra plastkulor. Förutom då dem superspeciella som har rött pulver...men ändå=)

Som MarLin skrev så heter det marker i Paintball för att du markerar med färg. I airsoft kör man på ärlighet, en träff är en träff men markeras inte med något. Förutom att den träffade spelaren sträcker upp en hand och sätter på en deathrag(markörduk? :? )

Sen används airsoftbössor för prickskytte, precis som rs vapen. Det finns tävlingar i tex japan för sniper bössor och nu senast så skall det arrangeras IPSC i as pistolskytte i europa. Jag vill se prickskytte med en PB markör, lycka till....

Jag kallar inte våra spel för krig för de är inte krig vi håller på med. Vi arrangerar spel. Man spelar/utövar airsoft. Jag kan sträcka mig så långt som beväpnat rollspel. Eller MMRPG(Massive multiplayer role playing game) :lol:

Finns ingen motivation till att kalla det för markör.
Ett krig är en organiserad våldsam konflikt mellan folk eller stater. Krig som pågår mellan parter inom samma stat kallas inbördeskrig.
Skillnaden är att ingen dör inom airsoften av skadorna. Så rent tekniskt sett kan det inte kallas krig. :D
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Jag går efter svensk lagstiftning. Enligt svensk lag använder vi effektbegränsade vapen.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

MarLin

Inlägg av MarLin »

Jag tror inte det spelar någon som helst roll egentligen vad vi skulle kalla våra bössor sålänge det är vad det är, exakta kopior på riktiga vapen.
Den oförstående allmänheten kommer ändå tycka vi är ett gäng galna vapenfanatiker eftersom vi kittar upp oss för nästa världskrig varje gång vi skall spela. :twisted:

Det är tyvärr så att vi lever i ett land där ordet vapen är negativt laddat, mest pga media och press då det oftast förekommer i alla möjliga typer av brott.

Det är tex sällan man tar upp vilken terapi det är att tömma några magasin i en läskburk på skjutbanan, eller skjuta den perfekta serien med sin luftpistol.
Det är helt enkelt inte det som säljer kvällsblaskor, nä det skall helst skrivas att han/hon mördades för att den och den höll på med vapen... bla bla bla..
Ja ni känner ju alla igen dessa rubriker.

Men det finns en liten klick människor som vi som spelar airsoft som sprider budskapet att vapen faktiskt inte bara är elände, det kan faktiskt vara en hobby, ett redskap för umgänge med likasinnade, ett sätt att koppla av från verkligheten. Precis som för sportskyttar, bågskyttar, jägare och paintballspelare. Att det inte bara är polis, militär och kriminella som använder vapen.

Vapen har funnits sedan den första människan bestämde sig för att han/hon var hungrig och började kasta sten på mammutar, visade sig inte effektivt så då tillverkade man spjut, yxor osv osv.

Vapnen dom blir bara mer och mer avancerade och kommer att användas mot människor, djur, ölburkar, whatever you name it så det finns ingen anledning att hymla med vad det är.

Däremot kanske vi borde sprida budskapet mer, varför vi håller på med det vi gör, vilka vi är, att vi är helt vanliga människor och att ingen av oss önskar någon annan något ont utan att det är en extremsport som alla andra extremsporter. Vi får våran kick av att spela FPS spel i verkligheten, att vi får en kick av att smyga på varandra och skjuta plastkulor på varandra. Och att vi målar upp scenarion med oroshärdar för att det tillför mer spänning tilll vårt utövande, en handling, en röd tråd som i vilken film som helst.

Efter spelet går vi precis som alla andra hobbyutövare hem till familjer, nära och kära, kompisar, precis som schackspelare, frimärkssamlare eller vilken annan hobby som helst, skillnaden är bara att vi är starkare, mer uthålliga och vältränade efter att ha släpat på 15 - 100 kilo gear i tuff terräng. :o

Senast i helgen så slog jag ett slag för airsoftandet då vi hade en liten sommarfest med sambons familj med respektive, alltså folk från 1 - 64 år.
Det skulle arrangeras en femkamp, självklart släpade jag med min Springfield XDM med laser och hela kittet. Många upphöjda ögonbryn blev det först, men efter jag förklarat vad det var för pistol så var alla lite nyfikna, på massor med olika sätt.

Jag kan säga att alla uppskattade att skjuta på tomma läsk/ölburkar på tid och med begränsat antal kulor. Lagen var uppdelade i killar och tjejer, pinsamt nog förlorade vi killar då jag uppenbarligen tränat min sambo och min 8 åriga dotter alldeles för bra. :P

Flera undrade hur och var man får tag på dom där roliga pistolerna, hur man spelar airsoft, regler och lagar osv.

Så jag tror att lösningen på problemet är helt enkelt att avdramatisera våran sport genom att informera om den. Vi kommer aldrig nå alla med vårat budskap men det räcker ju egentligen med dom närmaste, när vi väl övertygat dom om att vi inte är några mordiska vapengalningar och seriemördare så kommer dom i sin tur förr eller senare berätta för sina vänner, nära och kära, kompisar om att dom faktiskt testat en kul grej som kallades för airsoft och hur kul det var.

Så ut och sprid budskapet ärade vapenbröder, vi har bara erkännande att vinna, inget att förlora. :lol:
Senast redigerad av 2 MarLin, redigerad totalt 0 gång.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

dariantel

Inlägg av dariantel »

En markör är inget som lämnar ett märke efter sig, en markör är något som visar vart någonting skall vara eller är typ.
http://sv.wiktionary.org/wiki/mark%C3%B6r (läs under 2 kännetecken med)
Våra små kulor träffar kroppen och en känsla uppstår och du har då fått en markör på att en kula träffat dig.

Vi använder vapenliknande "leksaker" för att med känsla markera kompisar som då är ute ur ett spel.
Tycker absolut ordet kan appliceras på en airsoft bössa.

Och jag håller absolut med om att vi hela tiden måste arbeta med att visa vad det egentligen är vi håller på med. Har mött folk som blir glada och tycker det är jättebra att ungarna springer ute i skogen och rör på sig istället för att sitta vid datorn och spela spel där man gör samma sak. Så information och upplysning är det viktigaste.
Men jag vidhåller att ordet Vapen skapar negativa känslor hos folk där de direkt tänker på krig, skjuta och döda.

cptbeaver

Inlägg av cptbeaver »

JonathanRL skrev:Jag går efter svensk lagstiftning. Enligt svensk lag använder vi effektbegränsade vapen.

håller med dig. alltså är de ett vapen. men effektbegränsad.

Ducky

Inlägg av Ducky »

Om det var något som jag uppskattade när jag började närma mig airsoft efter paintball så var det att det inte var lika mycket hymlande om inspirationen bakom sporten/hobbyn. Den tävlingsfokuserade paintballen har gjort allt den kan för att försöka sudda ut historien och alla anknytningar till strid, pga av en total felbedömning av vad det var som bromsade intresset. Det har inte gett mycket utöver en djup splittring och rent ut sagt korkade regelverk.

Inom airsoft kallades vapen istället ogenerat för vapen, och det var inget tjafs om saken. Om man nu av någon skum anledning vill sudda ut kopplingen till militära influenser så är det knappast i ordvalen det sitter. Nä, jag tycker verkligen inte att man ska hämta inspiration från paintball i den här frågan.

Ordet vapen för dessutom med sig ett mått av allvar, vilket borde vara en fördel. Vi sysslar med event och uthyrning av både paintball och airsoft, och vi använder ordet vapen i båda fallen. Vad gäller airsoft så känns det mest naturligt, men även i paintball föredrar vi det ordet just för att det direkt förmedlar att verktyget är kapabelt att åsamka skada.

Genocide

Inlägg av Genocide »

+1 på Ducky. Speciellt det sista du skrev!
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Skriv svar