Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
A_Müller
Admin

Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?

Inlägg av A_Müller »

Det är väldigt genomförbart.
Alla spelare har en GPS-puck på sig, när artillerield beviljas och avfyras så begärs koordinater in från arr (eventuellt via stab beroende på spelstruktur), koordinater knappas in utav vederbörande i ett system som akriverar alla puckar inom bestämt avstånd. Samtidigt så kan man ha placerat ut pyro som kan avfyras med fjärr i förväg kring befästningar (inte i marken men på tak, etc.) som avfyras i samband i området. om artillerielden avfyras där inget finns färdigplacerat då nyttja färgrök eller skjut pyro för hand ovanför platsen.

För att bevisa hur du kan klara dig under indirekt eld så finns det specifika skadekort kör artillerield stt följa per individ.

Inga konstigheter egentligen faktiskt.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Mason

Inlägg av Mason »

Ser fram emot den dagen jag ser en arrangör som vågar att kräva GPS puck av anmälda. Det är ju ingen direkt kostnad om man tittar på annat folk spenderar pengar på här i hobbyn :)

Stridsledningen med sån här utrustning kan ju bli episk!

Runner

Inlägg av Runner »

(Anledningen till denna kommentaren är att folk nämnde art+milsim.)

GRK och Art går 90% av fallen inte så fort som folk tror.

GRK tar tid att gruppera, har kort räckvidd (5-8 km), står oftast inte förgrupperade och kräver samma säkerhetsavstånd som Art gör när man inte har säkert ETU (eldteknisktunderlag) vilket är 600m.
Har man däremot säkert ETU så kan man ligga på sk. stormavstånd (75m).

Art. står oftast förgrupperat, har lång räckvidd, är förhoppningsvis inskjutet (Art. skjuter in pjäserna så fort man kan) och kan ge eld inom 35 sekunder om man använder skjutdatorer.

CAS tar också lång tid om det inte är en förberedd operation där man har plan "on station".
Säkerhetsavståndet är beroende på land (600 meter i Sverige och NATO).

Naval Gun Fire och Roboteld är nog ingen så intresserad av antar jag (?).

Störst problem med realismen ser jag att granterna skulle vara. Det krävs 4 salvor (24 granater) av proximity för att mörda en pluton som rör sig i det öppna (lika många granater krävs om de är i skog men då skjuter man inte proximity utan endast Quick).
Att förstöra stridsfordon och byggnader ect. kräver minst lika mycket granater (en GRK pluton med 8cm pjäser täcker 100x100 meter t.ex.)

Om arrangören står redo i bas att rycka ut när CFF (Call For Fire) kommer och tar 10-15 minuter på sig att komma dit med en fyrverkerilåda så är det realistiskt.

Att fiender flyr när Arr. anländer är inte direkt konstigt. Det händer i verkligheten också då indirekt (just det, INDIREKT) tar minst en runda på sig att träffa rätt (om man inte har säkert ETU, men oftast även då). Rädslan och paniken indirekt eld ger är lika viktig den som själva effekten av granaterna.
Flyr spelare marken för att de inte vill bli utdömda så lämnar de ju marken de vill befästa, alltså kan man då ta mark närmare sitt anfallsmål.

Vet inte om jag hjälpe någon med detta inlägg, men tänkte bara dela med mig lite med de problem indirek eld och CAS för med sig.

Mvh

A_Müller
Admin

Inlägg av A_Müller »

@Maison: Ja det skulle ju vara ARR som skulle få stå för detta.
Ja det skulle bli dyrare men ack så mkt roligare spel.
Så ja, genomförbart? absolut.
Troligt att vi lär se det i spel ofta? njae.

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Kul idé men funkar aldrig i längden, för folk sticker när de ser en arr komma gående, körande eller smygande med ryggsäck, detonator eller annat "giveaway" i händerna eller till utseendet.

Samma sak i lumpen, så fort vi kom med tbg'n och skulle skjuta av markeringsgranater stack alla som fan från sina positioner.
Enda vi gjorde var att valla runt infanteriet i ett par dagar, med en tgb. Mer eller mindre tråkigt.

Ska man annars köra indirekt eld rent fysiskt med att skjuta in projektiler över området får man ju sätta hjälmkrav, precis som när det
är hörseskyddskrav vid vissa spel med granater.
Tror inte att det blir särskilt bra att få något i skallen från ett par hundra meters avstånd.

A_Müller
Admin

Inlägg av A_Müller »

Under helgens spel BB Operations så funkade förplanterad pyro riktigt bra, ingen ARR kom springandes med en fjärr och avslöjade att saker i området skulle börja smälla.

...Just sayin'

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Problemet jag ser är att fyrverkeripjäser är tattigt och inte bidrar till upplevelsen.

Riktig pyro kräver folk som vet vad dom håller på med för att det ska vara säkert och för att det ska bli bra.
Det har vi för få av i hobbyn för att det ska vara mer och mer förekommande på spel.

Nu såg jag inte krevaderna på BB Operations men hörde dom. Jag är däremot övertygad om att det fanns en arr som styrde det. Han satt nog tom med i den amerikandka konvojen.

IED´s är lite lättare. Kräver en lite mindre laddning som inte är så farlig.

Men indirekt eld vill man ju gärna att det ska vara lite gruskrevader eller liknande.

Med lite fler pyrotekniker inom hobbyn blir det kanske vanligare.

A_Müller
Admin

Inlägg av A_Müller »

Givetvis så blir stora smällar betydligt mer effektfullt, men sättet man hanterade det på BB Operations är, i min mening, helt klart ett steg i rätt riktning och bra mycket mer effektfullt än häxpipor ovanför området likt det man gör på t.ex. Berget.

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Å andra sidan, vill man ha luftbrisader är ju fyrverkerier klockrent ;)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Boogieman... njae... det beror på vad för fyrverkerier man pratar om... vanliga som du köper själv är oftast mer stämningsdödare än höjare... iaf på ett milsim...

Men om man bygger bra raketer kan det absolut fungera.

Skriv svar