Airsoft i självförsvar.

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Re: Airsoft i självförsvar.

Inlägg av kreator »

<3 USA
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Airsoft i självförsvar.

Inlägg av Kether »

Håll er till ämnet och bidra med nått som för diskussionen framåt.

Tråden hänger redan på en skör lina så fokus.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Airsoft i självförsvar.

Inlägg av Stygge »

Mycket hänger ju på hur den utsatta upplever något. Upplevs ett hot, förtal eller dyl så begås detta. Att avhysa någon med vad som uppfattas som ett riktigt vapen riskerar att falla utanför nödvärn då det upplevda hotet är större än vad som kan tänkas vara i relation till brottet.

Utgör inte lagbrytaren ett direkt hot, att plocka på sig värdesaker är i sig inte ett hot, finns risken att ett upplevt vapenhot är straffbart.

Att nyttja vapen på allmän plats låter som en ytterst dålig ide och skulle absolut inte rekomendera detta.

Till saken hör ju även att risken att situationen ska urarta ökar. Känner sig boven trängd ökar ju risken markant att det ska gå över styr. Vad gör du tex när han inser att du inte kan förverkliga ditt hot?

Pirog
Inlägg: 23
Blev medlem: lör sep 15, 2012 12:44 pm

Re: Airsoft i självförsvar.

Inlägg av Pirog »

Tack Stygge! Intressant.

Och ja, om jag vaknar i natten av att någon bryter sig in i min bostad. Jag försöker först mota ut denne och handgemäng uppstår, varpå jag får tag i ett av mina airsoftvapen för att skrämma iväg honom och han istället drar kniv och ger sig på mig. Då har jag ju onekligen ett problem och jag antar att det, bortsett från min hälsa, skulle kunna leda till en värre situation rent juridiskt också.
Bloggar, recenserar och driver nedanstående:
NOVA Tactical Airsoft - http://novatacticalairsoft.com

instant
Inlägg: 108
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:35 am

Re: Airsoft i självförsvar.

Inlägg av instant »

Vid en snabb anblick kommer väl hemfridslagen gälla i grunden och sedan tillkommer nödvärnsrätt (avstyra brott mot egendom osv). DOCK blir jag lite tveksam då det gäller något som avses ska få personen som blir konfronterad med det tro är ett riktigt vapen och inte en replika. Jag tänker i förhållande till olaga hot och brottet i förhållande till medlet som används för att avstyra det Where's all the lawyers on this?

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Airsoft i självförsvar.

Inlägg av Le Gradovic »

Att mota ut någon med ett airsoftvapen känns rätt jävla dumt, skiter det sig så får du antingen hoppas att du har en sjuhelvetes RoF och anslagskraft eller att bössan är stabil och tung nog att använda som tillhygge. Visst förstår jag idén med "project strength to avoid violence", men vart drar man gränsen?
Förespråkar i så fall hellre att man bränner av en rejäl jävla rökgranat och smiter ut med gasmask. Ingen kommer att stanna kvar i den bostaden som är fylld med 900 gram kolmonoxid, och gör de det så får du chansen att spela hjälte istället (WIN/WIN). Dessutom är chansen över medel att räddningstjänsten dyker upp illa jävla kvickt.

Obs: Ge fan i denna metod om folk bor ovanför dig.
Obs 2: Att installera ett tyst larm känns smartare än allt annat, skaffa pepparsprej och stun gun om du känner dig utsatt. Den som behöver försåtminera sin egen bostad eller ha automatvapen nära till hands har ofta större problem än lagens tolkning av airsoftvapen i sammanhanget.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Tikka
Inlägg: 100
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:50 pm

Re: Airsoft i självförsvar.

Inlägg av Tikka »

En av de primära farorna med att dra ett airsoftvapen är givetvis att personen som får vapnet riktat mot sig kanske bär ett riktigt, och använder det.

För övrigt skulle det inte förvåna mig 0.000001 sek om personen som motar ut en person från sin bostad med en GBB blir åtalad och fälld för olaga hot.
" - Var och en blir salig på sin tro."
Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =121&t=770

Pirog
Inlägg: 23
Blev medlem: lör sep 15, 2012 12:44 pm

Re: Airsoft i självförsvar.

Inlägg av Pirog »

Haha!
Jo självklart, nu vet jag inte hur seriös du var i frågan, men det var ett bra svar!
Och tråden handlar absolut inte om i vilka scenarion jag har för avsikt att använda mina egna airsoftvapen. Den är endast rent hypotetisk.
Bloggar, recenserar och driver nedanstående:
NOVA Tactical Airsoft - http://novatacticalairsoft.com

Cleaner
Inlägg: 159
Blev medlem: tor maj 10, 2012 8:36 pm

Re: Airsoft i självförsvar.

Inlägg av Cleaner »

Därför jag har min 249:a, med magg o batteri redo..ifall nån skulle dyka upp :)
Prickskytt

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Airsoft i självförsvar.

Inlägg av Stag »

Le Gradovic skrev: Ingen kommer att stanna kvar i den bostaden som är fylld med 900 gram kolmonoxid, och gör de det så får du chansen att spela hjälte istället (WIN/WIN). Dessutom är chansen över medel att räddningstjänsten dyker upp illa jävla kvickt.
Aktiva kolfilter hjälper föga mot kolmonoxid om jag inte minns fel.

Det lär klassas som olaga hot att dra ett airsoftvapen mot någon som bedriver hemfridsbrott.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Skriv svar