Slipade skyddsglasögon

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Oiric
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008

Re: Slipade skyddsglasögon

Inlägg av Oiric »

Själv kör jag med ett par BodySpecs Pistol+ med RX insert. I princip samma som ESS ICE men har några extra skyddsklassningar (inte för att de på ESS ICE inte räcker...) och är framför allt aningen billigare i inköp, drygt 550kr på Garderoben men säkert billigare från utlandet.

Sedan knatade jag bort till min vanliga optiker och bad henne att fixa slipade glas till RX-bågen. Hon tog däremot ett hutlöst pris för det (1700kr!!!) men jag hade bråttom och hon fixade det på en vecka.

Det jag gillar mest med BodySpec-brillorna över ESS ICE är att de täcker några millimeter längre bak på sidan av huvudet, så risken för träff i tinningen minskar markant. Har blivit träffad där en gång och det var något av det mest obehagliga jag har varit med om.

OviDiuS

Inlägg av OviDiuS »

Hej Hypokondrikern.

Jag har mig 3 par ESS. ICE , Crossbow och Supressor med glassögon inlägg. Har använt mig av dessa efter en arbetsolycka som gjort att jag själv valt att bära glasögon för att slippa köra över folk i trafiken (Har inget krav på att jag måste bära då syntestet visar att jag ser nog bra ändå). Använder mig av mina ESS i alla lägen Airsoft, Bilen, Jobbet etc.

Och det jag tycker funkar bra med just ESS skyddsglasögon som är i polykarbonat. Är att man får en liten distans från ansiktet så luft kommer igenom och man slipper det obehagliga imman som oftast uppstår om man använder sig av low profile nosepicen som oftast kommer med själva skyddsglasögonen. Men med VICE RX Insert så är fortfarande tätt nog för att slippa kulor som kan tänkas slinka igenom uppåt eller neråt. ESS har 3 versioner av inläggs fästen sen senast jag kollat och det är 2 i Plast ram och en i metal. Den ena i plast ska vara US army standard för deras skyddsmasker och liknande. Vet dock inte vilken av dom det är.

Jag använder mig av den i metal och har skydds behandlat mina glas och reflektor behandlade (Där av en stor kostnad men tyckte att det var värt det) dom så man ser ett mindre blänkande i grönt som inte stör ögonen.

Det jag gjort är att jag beställt Crossbow och Supressor bågar med ett par VICE RX Insert och en High-Clearance Vice™ Rx Replacement Nosepiece från ESS hemsida.

Det kostade en del men jag var så nöjd med mina ICE som jag köpte från Garderoben så jag tänkte inte på priset alls.

Enda som jag gjorde efter beställningen var att gå med VICE RX Insertsen till närmaste optiker och beställa glaset till dom. Fixat och klart. Har haft dom nu i flera år. Och har räddat mina ögon under ett antal gånger. Och enda som jag behövt byta ut är själva skyddslinsen då jag haft spliter flygande på mig från övningar och allt möjligt. Samt en del spelande. Har inte ännu haft någon olycka där att polykarbonatet inte hållit måttet.

Har även testat med Bly hagel nr 6 på 5 meters avstånd och det har inte gått igenom. Linsen höll form men med alla kulor inbäddade halv vägs igenom. Så jag litar på produkten.

Enda jobbiga jag känt av är att om man inte är försiktig med skyddslinserna så kommer dom repa. Så är man i dammig miljö så bör man inte putsa upp linserna. Utan man ska blåsa av dom eller skölja av dem med rikligt med vatten innan man putsar upp dom. Och sen att om man går från vinter miljö (-15 och neråt) in i ett varmt hus/hydda/tält så har linserna kraftigt behag att imma igen under en mindre stund på kanske 5-10 min innan dom av klimatiserat sig från kylan av sig själva. Sen sista som jag känt av. Och det är att om man är fettig om fingrar så syns det lätt på linsen men lite putsande så är det inget problem.

Hoppas denna info är till behag. Och om det inte texten pratar för sig själva.

-"ESS is OviDiuS approved"-
OviDiuS The Green Mean War Machine ! :twisted:
Mina Affärsredovisningar
緑色の平均戦争マシン!

Hypokondrikern

Inlägg av Hypokondrikern »

Tack för fler bra svar!

Ja, hur gick det då i slutändan? Det fick bli ett par Bodyspecs Pistol. (( http://www.bodyspecs.com/detail.cfm?pageid=210 ))

Jag valde att beställa allt från USA då det verkade billigare än Garderoben. Dessutom kunde jag få med inserts och andra linser i samma veva.
Dock åkte jag på smällen att glasögonen inte hann fram till Berget och jag fick spela med samma kombo av glasögonen inunder Jula-skyddsglas som föra året. Bodyspecs kundservice är däremot den bästa jag någonsin varit med om och de ordnade slipning av mina glas till insertsen. Allt arrangerades över trevliga samtal från andra sidan atlanten.

Nu med glasögonen i hand och en nota på cirkus 1200 kr är jag sådär nöjd. Det är fortfarande en lillfingers glipa mellan kinden och glasögonen och insertsen gör mig lite virrig. Tydligen är det något man kommer vänja sig av med då insertsen bara är närmare ögat än vanliga glajjor.

Sökandet efter airsoftsäkra slipade skyddsglasögon fortsätter och jag har nu kontaktat en insider på marknaden för mer hjälp.

n_sandstrom

Inlägg av n_sandstrom »

Annars finns det ju dygnet-runt-linser.
Mina ögon är hyfsat gnälliga av sig, men kan utan större problem ha ett par sådana inne en vecka i streck vid behov, om dom bara får lite ögondroppar/linsvätska droppade i sig nån gång per dygn.

_ace

Inlägg av _ace »

Bra tråd, jag har haft teminalglasögon i ett par år fram tills nyligen då jag använder dem dygnet runt med en mindre korrigering (brytningsfel) och jag har inte haft tid att tackla problemet med glasögon och skyddsglasögon.
Linser har jag inte skaffat än men jag beställde inserts till mina ess ice som bör anlända om ett par dagar och då blir det en tripp till optikern.

Valde att fortsätta med mina ess efter inlägget av OviDiuS.
Återkommer när jag har fått allt fixat.

_ace

Inlägg av _ace »

Har pratat med optiker nu och eftersom jag har ett såpas litet brytningsfel så finns det inga standardglas i rätt tjocklek som går att använda.
Glasen som passar i inserten har en tråd runt om glaset och agerar som fästpunkt, så optikern måste ta ett tjockare glas än vad som används för mitt brytningsfel och slipa ner det mitt i men lämna kanterna tjocka nog för att fräsa in en tråd för infästningen.
Kontentan är att om optikern använder samma material som mina glasögon är gjorda i så kostar glasen 3200kr och om de använder ett material som de inte rekommenderar och vill helst sälja som ska va skörare så ligger det på 1700kr för glasen.

Ipplever samma sak som hypokondrikern att det blir en större glipa mellan ansikte och skyddsglas än tidigare men ingen jättestor skillnad mot tidigare men känslan är lite ovan.

Tror att jag inväntar mina linser istället.

Genocide

Inlägg av Genocide »

Det är så att de måste ha rätt fokusavstånd.
När man får glasögon slipade så ligger de ett visst avstånd från ögat.

Rx hållare tenderar att ligga närmare då de bygger innåt.
Ta med hela faderullan och visa optikern.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Wasp
Lag / förening: Whiskey Recon Team
Aktiv sedan: 2007

Inlägg av Wasp »

Hej Hypokondrikern!

Har kört med "Smith Optics Elite Aegis Echo" + "Smith Optics RX system" både privat, jobb och i spel.
Köpte mina på Röda Stjärnan i Malmö efter det gick jag till min optiker och gjorde en ny synundersökning och lämnade in RX systemet, fem dagar senare var de färdiga. Har nu använt dem sedan slutet på Maj samt hela sommaren och kan inte säga annat än att jag är skitnöjd, vill man sen inte ha bågar utan bara googles så finns det också. Både bågarna och "googleserna" finns i Tan, Svart och Multicam så man kan matcha sin utrustning om man är lagd på det hållet.

Googles:
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... vart-25718
Bågar:
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... vart-24429
Inserts:
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... stem-24085
...:::Whiskey Recon Team:::...
"IN VALOR THERE IS HOPE."

Skriv svar