Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen)
Re: Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen
Aja men då håller dom väl på att beta av innehållet så det finns ju hopp fortfarande!
Borde det inte vara ett fel/"brott" att inte få in ändringen när de klubbade igenom hela förslaget från regeringen?
Dvs om det inte kommer med kan man klaga och få in det?
Dvs om det inte kommer med kan man klaga och få in det?

Kommer det inte in den 1:a juli så tycker jag garanterat vi ska ställa frågan till lämplig instans, men som sagt, jag är fortfarande inte helt övertygad över min egen och andras tolkningar om vad som skett, att det faktist skall komma med, men det ser ju ut som det i mina ögon i alla fall.
-
Förstår inte frågan. Riksdagen har inte klubbat någon förändring av 2 kap. 1 § vapenlagen, så någon förändring av lagtexten den 1 juli kommer inte i den delen. Däremot står det i prop. 2011/12:109 på s. 45 (bilaga 1) att "Klassificeringen av effektbegränsade vapen ska även i fortsättningen göras med utgångspunkt från den utskjutna projektilens anslagsenergi. Vapen som har med kolsyra, luft eller fjäder jämförbara utskjutningsmedel ska omfattas av reglerna om effektbegränsade vapen." Regeringen anser alltså att vad som driver GBB:n är ointressant, utan det intressanta är anslagsenergin. Regeringen anser tydligen vidare att detta är så klart i dagsläget att någon ändring av lagtexten inte behövs. Hoppas bara detta går upp för folket på Tullverket...
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Well, står det så är det väl så? 3J/10J stod ju inte i lagtexten tidigare heller men gällde likväl.åkar s
Om tullen bråkar så är det ju bara att hänvisa till beslutet och, om de fortfarande är tveksamma, till tingsrättsdomen. Köper de inte det borde det vara ganska tryggt att gå till domstol eftersom det finns ett riksdagsbeslut om det.
Eller?
Om tullen bråkar så är det ju bara att hänvisa till beslutet och, om de fortfarande är tveksamma, till tingsrättsdomen. Köper de inte det borde det vara ganska tryggt att gå till domstol eftersom det finns ett riksdagsbeslut om det.
Eller?

-
Så är det. Det känns bara onödigt att behöva processa i hur lång tid som helst för att få ta in en GBB. Men Tullverket är inte den första (och säkerligen inte heller den sista) myndigheten som tolkar lagen uppåt väggarna. Jfr hur t.ex. hur Datainspektionen driver sin egen agenda i vissa frågor, hur Försäkringskassan fortsätter att tolka vissa regler på fel sätt trots att de får backning i domstolarna hela tiden osv. (Jag vill inte starta ett flame-war här, jag vill bara påpeka att frågan är inte så enkel som man kunde hoppats).
Ok, kan vara så att jag fattat fel men trodde de hade klubbat igenom det som står i Bilaga 1 också?
"I promemorian lämnas ett antal förslag till ändringar i vapenlagen och vapenförordningen."
Vilket jag trodde skulle resultera i en lag ändring av lagen och förordningen (där det står om joule gränser och halvauto etc).
Men ingen hejare på det politiska...
Känns som att om det inte blir en ändring med "jämförbara drivmedel" så är vi körda...
"I promemorian lämnas ett antal förslag till ändringar i vapenlagen och vapenförordningen."
Vilket jag trodde skulle resultera i en lag ändring av lagen och förordningen (där det står om joule gränser och halvauto etc).
Men ingen hejare på det politiska...

Känns som att om det inte blir en ändring med "jämförbara drivmedel" så är vi körda...

- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Är det inte så att just drivmedel och anslagsenergier alltid har stått i vapenförordningen, inte vapenlagen? Förordningar kan ju regeringen ändra men lagar är riksdagens domäner, om jag fattat det rätt.

Står om drivmedel i vapenlagen:
Vapenlagen skrev: 2 kap. Tillstånd och register
Tillståndsplikt
1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.
Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.
Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel. Lag (2006:386).
Såg att de börjat införa ändringar i förordningen med. Så det kanske är där ändringarna kommer ske, om de sker. Dvs jämförbara utskjutningsmedel samt 10J för halvautomatiska vapen enligt premorian i bilaga 1.Vapenförordningen skrev: 2 § Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule.
Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 3 joule.
Trots vad som föreskrivs i första eller andra stycket skall ett kolsyrevapen som är avsett för att med färg markera träffar på deltagare i stridsspel (paintballvapen) anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om vapnet är konstruerat för att laddas med färgampuller med en minsta diameter om 16 mm.
Ett harpunvapen skall anses ha en sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om harpunen är avsedd att drivas ut med endast en gummikabel och avståndet mellan vapnets framkant och uttag för harpunens upphakning i vapnets stomme inte är längre än 50 centimeter. Förordning (2006:509).
Har spanat fram och tillbaka på sidorna för Vapenlagen och Vapenförodringen och jag ser inga justeringar i sikte, med bara två dagar kvar. Någon annan som har någon teori om vad som skett / kommer ske ?
Jag kommer iaf den 1:a maila UPS och Tullen som jag sa tidigare och referera till den genomröstade propositionen och det relevanta stycket.
Kanske även dags att maila riksdagen och fråga om det kommer nån lagändring eller ej.
Jag kommer iaf den 1:a maila UPS och Tullen som jag sa tidigare och referera till den genomröstade propositionen och det relevanta stycket.
Kanske även dags att maila riksdagen och fråga om det kommer nån lagändring eller ej.