Persistent World setting för airsoft

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Teletubbie

Persistent World setting för airsoft

Inlägg av Teletubbie »

God dag kamrater.

Jag har under längre tid funderat på att försöka introducera en djup och detaljerad kampanjvärld till airsoft sverige som alla olika arrangörer är fira att arrangera spel i, och sedan låta utgången/slutresultaten i dessa spel gå in i kampanjvärlden igen och påverka den.
Så att de konflikter, politiska spänningar och allianser, nationer och företag som finns i världen påverkas av de val som görs in game, hur väl ordar och RoE:s följs av spelare med mera. Med detta vill jag få spelare att tänkta ett steg längre än just fram till spelslut när dom tar beslut om hur dom vill/inte vill följa de ordrar och RoE dom får från sin ledning, hur dom agerar mot andra styrkor dom kanske inte har konflikt med i det spelet som pågår men som kanske starkt kan påverka deras ställning i framtida spel.

Tanken är att låta denna kampanjvärld, liksom våran egna "riktiga" värld ha flera pågående hög och lågintensitet konflikter, inbördeskrig, gräns tvister och även eventuellt lite mer fiktiva konflikter som blandar in mega korporationer, konspiratoriska samansvärjelser med mera. Allt för att ge arrangörer en bred grund av fiktion att basera sina spel på.

För att få denna kampanjvärld så öppen för alla som möjlig, och väva in händelser och spelresultat tillbaks i den större fiktion så kommer det krävas en viss topp styrning från en "design grupp" men mitt mål är att låta kampanjvärlden, när den är helt klar, vara så öppen och flytande som möjlig. "Design gruppens" uppgift skall i stort bara bestå av att se till att världen hålls samman, att saker och ting vävs in så organiskt som möjligt och att det helt enkelt inte ballar ur totalt (även om viss hälsosam urflippning nog alltid är bra för hälsan).

Just hur denna värld skall se ut är än så länge väldigt mycket uppe i luften men jag har några idéer jag bollar med, så som till exempel:

Alternativ historia: En värld där en eller flera stora historiska händelser aldrig skett, eller skedde på andra sätt. t.ex Amerikanska inbördeskriget sluta inte med en seger för nord utan ett vapenstillestånd likt det mellan nord och syd Korea, ett norden som aldrig kristnades utan fortfarande är ett expansivt hednadömme, ett Rom som aldrig föll med mera.
Snar framtid: "A future near you". En värld som bygger på den vi idag lever i men x antal år i framtiden, eventuellt med influenser från filmer och spel såsom Bladerunner, Childern of men, Shadowrun med mera.
Helt fiktiv: Ganska själv förklarande?

Den stora frågan för mig just nu, innan jag lägger ner allt för mycket blod svett och tårar på detta mitt lilla skötebarn till projekt, är om det bland spelare och arrangörer ute i vårat avlånga land att spela/arrangera i något dylikt?
Är det någon som har frågor, synpunkter, idéer eller bara generella "bra eller anus" kommentarer så mottages dessa gladeligen. Lika så all eventuell hjälp när/om det väl går så långt att det börjar bli dax att pränta ner saker på papper och börja designa saker och ting.

//Tobbe "Teletubbie" Stenwall
Senast redigerad av 1 Teletubbie, redigerad totalt 0 gånger.
S.T.A.G - Eum qui absistit pudeat
gammla nicket: Trygga Räkan

dinomo

Re: Presistant World setting för airsoft

Inlägg av dinomo »

Gillar idén skarpt, Tror den kan va svår att pull off men jag tror att det går.
Du har i vilka fall som min backning.

Teletubbie

Inlägg av Teletubbie »

Jag har gjort liknande saker flera gånger tidigare inom lajv, roll och konfliktspel och ja det kräver ganska mycket administration. Och det kommer troligtvis kräva ännu mer för att anpassa konceptet till airsoft då det ofta är mer flytande och kommer kräva lite större efterrapportering från både spelare och arrangörer.
Men jag är fullt övertygad om att det är fullt genomförbart och att en presistand world setting skulle vara otroligt rolig att spela i, och det spelen som arrangeras skulle kunna bli mycket mer dynamiska och djupa än statiska eller oneshot kampanjer.

Sedan är jag fullt medveten om att det även skulle kräva mer rollspelande från deltagarna och att det säkert skrämmer bort en hel del airsoftare. Detta tycker jag är väldigt synd då jag gärna skulle vilja se en djupare sammanflätning av airsoft, främst Milsim, och lajv.

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Superfrän idé!
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Kapten Svettbyxa

Inlägg av Kapten Svettbyxa »

Skitkul idé, allt här är bra! Jag hjälper jäkligt gärna till och designar! :D

Det stämmer väldigt väl att det skulle krävas mycket energi i administration, men jag tror inte att det nödvändigtvis skulle krävas så mycket rollspel från deltagare, i vart fall i ett senare skede. Man behöver ju inte begränsa den här typen av projekt till större Milsim och lajv. Det vore i min mening fullt möjligt att ha med även mindre scenariospel (som ju ibland kommer som en naturlig utveckling från rena söndagsspel) där kravet på lajvande kanske inte alltid är så högt. Det kan ju vara så att man som icke-milsimare vill att ens månatliga airsoftspel ska avspeglas i ett större sammanhang, även om man som arrangör/administratör väljer att sköta de stora kampanjavgörande bitarna på större spel.

Om man vill och orkar så kan man definitivt engagera lajvare (och airsoftare som vill lajva) till att spela diplomatroller med förhandlingar mellan parter. Alltså rena förhandlingsspel för de som är intresserade av sådant (som jag :P). Det skulle dock kräva ganska mycket förarbete, speciellt om man väljer att arbeta efter en fiktiv värld eller en annan historia (det finns väldigt mycket faktorer att ta ställning till i den typen av rollspel, såsom exempelvis historiska antipatier mellan stater). Det är inte direkt i den ändan man börjar, men om det blir något av det här i realiteten så tror jag att det är ett utmärkt sätt att engagera lajvcommunityn och göra det mer attraktivt för dem att vara med på Milsim som vapenbärare/lokalbefolkning/makthavare/m.m.,. Genom att ge en kampanj ett djup som går bortom vad åstadkoms på spel (även om det så klart ska vara grundande för hur man lajvar) tror jag att man kan skapa en riktigt häftig grej.
Med det sagt så är det nog fortfarande så att man får börja i milsim-ändan om det ska bli något och sedan röra sig därifrån. Genom att göra bra och intressanta Milsim kan man skapa en "bredare front" på mindre spel och lajv.

Skrivet i all hast, men jag hoppas att det framgår vad jag menar. Kommer tillbaks imorgon om ni har skrivit något! :)
Dr. Wolfgang
Svettis

Teletubbie

Inlägg av Teletubbie »

Den poängen jag ville göra, lite klumpigt, när jag sade att det kommer krävas lite mer rollspel från deltagarna var mer att de måste sätta sig in mer i den roll dom har på sagda spel (t.ex fredsbevarande, rebeller eller vad nu är fallet) och se lite längre än bara fram till spelslut när dom väger sina val.
Som exempel kan det kanske vara lockande att köra över de fem ryska fredbevarande soldaterna som står och kliar sig i huvudet kring en krachad UAV, som nu är ens sista mål att ta innan spelslut, då spelet är slut om 45 minuter och just denna gång kommer inte ryssarna att retaliera och sätta sanktioner med mera. Men hur kommer grundläget se ut nästa spel om en grupp fredsbevarare blivit brutalt slaktade av de rebeller deras land i hemlighet stödjer med träning och vapen? Har man verkligen råd att ta risken att bli av med de tunga vapen system man tidigare under spelet lyckats förhandla sig till bara för att kunna ta en krachad och kanske relativt värdelös UAV?

I min värld är även de rollspelande då man sätter sig in i den roll man faktiskt spelar på spelet.

Med detta sagt så måste jag erkänna att min dröm är att få en sådan levande kampanj så att man, som Herr Svettbyxa säger, kan arrangera allt från större och djupare MilSim spel i till enklare söndagsspel som mer eller mindre bara behöver en lättare setting för att göra spelen mer spännande. Och även i framtiden kanske rena lajv, utan direkta Airsoft inslag, men som fortfarande påverkas av och själva påverkar den setting som framtida airsoft spel utspelar sig i.

Personligen så är jag, förvånande nog, väldigt taggad inför att försöka få igång något sånt här. Men som jag skrev i min första post så vill jag vara noga med att sondera av vattnet innan jag dyker i, därför önskar jag att alla som har någon åsikt om detta, positiv eller negativ, stor eller liten, tar sig några minuter och skriver dem här i tråden.

dinomo

Inlägg av dinomo »

Ja vill bara påtala min syn på rollspelande.
Personligen skiljer jag på 2 olika typer av roller - Individuella och kollektiva.

Individuella är där spelarna på individnivå har karaktärer som ska gestaltas
Kollekiva är där gruppen ska gestalta en annan grupp men där indivuella spelare inte behöver ha roller

Själv har jag inga problem med att tillhöra den kollektiva skaran, men ja vill gäran kunna prata me min vänner om vad vi ska hitta på å så när vi kommer hem även under spel, vilket man som lajvare inte ska, då man ska vara "in" så mycket som.

Jag tror att för en fiktiv kampanjvärld för airsoft är just kollektivt rollspelande grunden.
Det indivduella spelandet har sin plats naturligtvis - just som tidigare inlägg nämnde när det kommer till dipomati osv.

Med det sagt tror jag itne det är så svårt att mobilisera tillräcklgit många airsoftare för att just gestalta olika militära grupperingar, men utan att sätta krav på dem individuellt att skådespela. Det är ju i princip det man gör på varje milsim.
Sedan är det bara för den driftiga administrationen att behandla allt insamlat material och rapporter och framställa det i en överskådlig och logisk berättelse :)

Kapten Svettbyxa

Inlägg av Kapten Svettbyxa »

Roligt att du delar min tanke om en kampanj som kan spelas på flera nivåer, Teletubbie!

Jag tycker att det låter som en väldigt rimlig lägsta nivå av rollspel från deltagare att spela efter lite större mål än att bara få kasta maximalt med plast och faktiskt sätta in sig i den fiktiva verklighet man spelar i. Ja, utan att man för den skull alltid måste spela en individuell roll mer än som en del av en större kollektiv enhet (som dinomo är inne på). Jag tror att många spelare skulle uppskatta den dimensionen i sitt spelande att ens handlingar får konsekvenser på framtida spel.
Dr. Wolfgang
Svettis

Teletubbie

Inlägg av Teletubbie »

Jag vet inte om jag riktigt gillar distinktionen "kollektivt" vs. "Individuellt" rollspelande men jag tror att den kan vara nödvändig då det finns många inom airsoft svängen som drar öronen åt sig så fort rollspelande ens förs på tal.

Att agera som den soldat, frihetskämpe, rebel eller terrorist man ändå gestaltar på "vanliga" milsim anser jag vara att rollspela och det hindrar ju inte att man pratar om "off" saker när man har lite downtime mellan uppdrag med mera. Det jag vill komma bort ifrån är det kortsikta tänkandet, som bara sträcker sig till spel slut, och kanske få majoriteten av spelarna att ta de roller (soldat, frihetskämpe med mera) de gestaltar lite allvarligare genom att bara tänka lite längre än till just de parametrar som ges i just det spelet som just nu utspelar sig.

Personligen, som både gammal lajvare och rollspelare, så gillar jag skarpt ideen med att fläta samman lajv och airsoft mer och mer (se även denna diskutionstråd av Supernaut) och jag tror att det skulle vara mycket lättare att locka lajvare att komma till milsim spel om det finns en djupare värld och story/bakgrund som ger dem mer att spela på/med/mot och det tar nog också bort mycket av den känslan av att bara vara statister och rekvisita åt airsoftarna som många lajvare har klagat på tidigare när lajv vs. airsoft kommer på tal..

Nu grottade jag nog ner mig lite väl i just själva rollspels/lajv debatten och kom lite från grundämnet "presistant world" men dessa två ämnen är nog ganska så sammanflätade så det kanske är helt on topic i alla fall.

dinomo

Inlägg av dinomo »

Jag vill ju trycka på att man måste nog släppa upp rollspelstvånget en aning jämfört med lajv, det är trots allt ett airsoftspel med lajvinslag i mina ögon. Sen visst kan man vända det och kalla det ett lajv med airsoftinslag, men i det fallet så disskuterar vi på fel forum.

Jag vill kunna snacka off även ingame med mina polare, så länge vi håller oss till uppdraget och gör det vi ska, agerar som den styrka vi ska gestalta etc.
Samtidigt vill jag inte heller ha en rollkaraktär eftersom jag är en grunt i mängden.

Om vi föreställer oss ett milsim som disskuteras här som ett Total-warspel. Enheten i sig är intressant, men inte den enskilde soldaten.
Självklart så ska vi som inte är lajvare respektera att folk lajvar och inte förstöra deras upplevelse utan agera med där det behövs osv, även om det kan skötas lite passivt så man inte står i centrum personligen i dessa lägen.

Hoppas alla inser att detta från utsidan sett är hårklyverier :p Milsim är ju egentligen bara ett litet litet steg ifrån ett lajv.

Skriv svar