Airsoft och alkohol

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
YogHippie
Hippie

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av YogHippie »

Handlar väl mest om att frågan luftas.
Sen får ju arrangörer och spelare själva välja vad de tycker är bra för sig själva, sitt lag, andra spelare på event de deltager på och slutligen hobbyn i sin helhet.

Sen om man väljer att använda tråden som ett sorteringsnät för att skippa spel eller banna spelare är nog lite so-so med.

Jag tror inte jag kommer att kunna tillföra mer i tråden... och har lyckats snappa upp en hel del i frågeväg eller vad jag bör kolla upp
lite noggrannare.

Användarvisningsbild
mehailz
Lag / förening: ODA-036
Aktiv sedan: 2009

Inlägg av mehailz »

Intressant diskussion, förstår båda sidor faktiskt. Men hela debatten/frågan känns lite som "Assault Bannen" som håller på att granskas i USA.

Oppositionen säger att det är deras rättighet att ha dessa vapen.

Och laghållarna undrar varför det inte duger med en pistol eller kanske hagel-bössa för "Personal Defence", Varför måste man ha automatiska vapen med 30-skott?

Kanske var lite off-topic...

Iaf så skulle jag känner jag själv att alkohol med hobbyn är något som inte går ihop.

Men men...

Cpt

Inlägg av Cpt »

Le Gradovic&MRK>>

Hur motiverar man den regeln? Jag vinklar alltid pipan ordentligt ned mot marken när jag går runt hörn, för att skjuta i ben/mage regionen(dvs lågt) och inte i huvudet. Har änsålänge bara lyckats med just det...att skjuta i ben och mage.

MrK

Inlägg av MrK »

https://lagen.nu/begrepp/Kränkning

Eller för att tala ren svenska, "den som ger in i leken får leken tåla". Det skulle med andra ord inte falla in under kränkning som du beskriver det.

Tycker ni inte att det är konstigt att andra sporter förbjudit alkohol i samband med utövande?

Vi blev informerade om tallibanrensningar i infotal. Jag ska titta om jag hittar citat
inga skott är det bästa

Picazzo

Inlägg av Picazzo »

Det handlar väl i mina ögon om att respektera Arr alternativt sina medspelare.

Har Arr skrivit in alkoholföbud för att de anser det nödvändigt så ska man såklart respektera det, och vem behöver alkholmätare? är folk så förbannat lättstötta? kränkning? är det ett dagis? beter sig inte deltagaren enligt regler eller på annat sätt förstör så är det bara att be personen att avlägsna sig, det behövs inte en "bevisbörda" - det är ingen rättegång eller ett offentligt arrangemang.

Berusning ihop med effektbegränsade vapen är väl direkt olämpligt och försätter direkt dig själv och dina motspelare inom större fara än om du skulle vart nykter.

Allt handlar i slutändan om att man har ett val.

Väljer ARR att förbjuda eller inte förbjuda alkohol så vet deltagaren oavsett vad de ger sig in på och får och kan välja att delta på spel eller inte, det är ju inte direkt tvång. De gånger jag sett -fulla- spelare i fält var på Berget och de var från en annan kultur där de anser det vara ok antar jag (östblock/ryssar whatnot) och de går att undvika dessa spelare (även i strid) eller undvika arrangemanget.

Jag har vart på flera av Deledams underbara Pandionspel och ser inte poängen med att behöva ett förbud för alkohol på hans spel då spelarna dels har högre standard, högre krav på sin prestation samt inte tid att supa. Hade en deltagare blivit aspackad under spel och betett sig som en idiot behövs det inga regler för att helt enkelt be personen dra för arr.

Regler hindrar dessutom inte människor för att dricka, det ger bara stöd åt ARR att kasta ut personen -om- de kommer på dem, med lite god vilja, egen tolkning och lite uppfinningsrikedom möjligen, för du har inte ens rätt att avvisa personen baserat på dina regler, bara säga att han inte får deltaga mer på arrangemanget. Ni kanske även ska betänka att ARR dessutom -inte- är ett företag eller har ett heltidsjobb för att skapa spel utan sannolikt har mer behållning av att arrangera spelet på sitt sätt än och få de deltagarna som tycker det är vettigt än att försöka anpassa sig till -alla- sveriges airsoftare då åsikterna nästan alltid spretar väldigt vilt och brett om hur saker och ting ska/borde skötas/sköttes.

Då jag själv sitter och planerar för spel till hösten tyckte jag det räckte med denna "klausulen" i reglerna, saknar folk "folkvett" och inte kan bete sig, oavsett alkohol eller inte har de ingenting i airsofthobbyn att göra:
Gemenskap: Alla är på spelet för att ha trevligt, vi kommer att avfärda deltagare som agerar hotfullt eller på annat sätt beter sig illa mot deltagare/arrangörer/civila.

Le Gradovic

Inlägg av Le Gradovic »

Väldigt OT, men måste nog klargöra hur jag menade så inte folk sitter och tror att jag är idiot:

MrK: Menar inte så kallade Libanonrensningar nu, sådana vet jag att man ska ge fan i på närmast alla spel, inte minst för att det är regelstadgat.

Vad jag menade, och för att besvara Cpt (vi menar samma sak tror jag, men jag kan ha uttryckt mig luddigt);
Vad jag anser är fel sätt att runda ett hörn är "James Bond style", dvs med pipan upp i vädret som sedan sänks mot anfallsriktning då hörnet rundas. Första skottet går då i huvudet, och därefter center mass.
Rätt sätt torde vara att runda hörnet med pipan mot marken, och därefter höja den från marken mot anfallsriktning, första skottet går då i benen, därefter center mass.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

MrK

Inlägg av MrK »

Då missförstod vi varandra. Jag har bara angående james bond att vi skall göra vårat yttersta för att undvika skott mot huvudet.

Så ber om ursäkt för detta sidospår
inga skott är det bästa

A_Müller
Admin

Inlägg av A_Müller »

Det känns som att folk skapar förutfattade meningar utav varandra i denna tråd, det känns smärre olyckligt...

Det är ett bra ämne som bör, precis som Yog säger, luftas.
Mitt ställningstagande är att jag kommer givetvis respektera ARR och mina medspelare och aldrig tillåta mig själv eller mina lagkamrater spela påverkade.
Om någon tar en mellanöl till burgaren 2 timmar innan spel kommer jag inte lägga mig i då det är deras ensak och jag litar tillräckligt på mina medspelare (både i lager och utanför) för att anse att man har gjort en vettig bedömning och ens spelande absolut inte, på något sett, kommer påverkas utav detta val. Hade jag inte litat på folk så hade jag inte låtit vederbörande springa runt och skjuta mot mig.

Jag känner bara lite så som 5224 säger, är det ett problem såpass så att vi behöver ta fram en sådan regel om noll-tolerans som bör huggas in lika hårt i sten som libanonrensningar?
Väljer ARR att genomföra alkotester på spel så är det inte mig emot, jag är där för att spela. Men jag ser inte behovet i att spika fast en nationell regel om noll-tollerans inom airsoft (inte som det ser ut i dagsläget IAF).
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Mace

Inlägg av Mace »

Mrk, jag tänker inte ge mig djupare in i det juridiska träsket, men det är mycket möjligt att det stämmer in, det beror helt och hållet på hur lagen tolkas och hur personen har tolkat ingrepet mot individens frihet.

Ger sig in i leken, är möjlig tolkning av vad som händer men bara en. Vidare så har ett civilt "visste reglerna (gav sig in i leken)" ganska svårt att hålla mot ett straffrätsligt brott.
Vidare kan ett "vara med i leken" vara något som är socialtframtvingat inom en grupp konstellation (säg mobing, hur många mob offer erkänner att dessa är mobbade?). Detta gör dock inte kränkningen mindre verklig (juridisk).
Lagen är alltid öppen för tolkningar, allt beror på hur motparterna uttrycker sig och vilken förståelse för juridiken man har.

Med andra ord gör som ni vill men var beredd på konsekvenser om ni springer på fel person (någon som är villig att processa & ser lagen på ett annat sätt).

Btw poängterar ytterligare en gång att jag inte försöker diskutera vad som är rätt eller fel, utan snarare ge de arr som vill skärpa kraven en funderare. Så att dessa inte klampar rakt ut i ett minfält i blindo.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

MrK

Inlägg av MrK »

Om arr har meddelat att det är ett drogfritt spel och du "vägrar att ta ett alkoholtest" kan du inte åberopa ”personlig kränkning”. Det har också rätt att avvisa dig enligt 17 § i ordningslagen.

”17 § Den som inte följer de ordningsregler för en allmän sammankomst eller offentlig tillställning som skall gälla enligt villkor som polismyndigheten har meddelat med stöd av 16 § andra stycket är skyldig att på tillsägelse lämna sammankomsten eller tillställningen.”

Varje god arrangör måste lämna in en anmälan till polisen om ”allmän sammankomst”. Det är arrangören som avgör att det ”råder god ordning vid sammankomsten eller tillställningen”.

Det finns en mängd prejudikat angående alkohol och vapen.

Så alla arr där ute. Var inte rädd. Har ni skrivit i era anmälan till polisen om sammankomst att det är drogfritt kan ingen komma i efterhand och hävda "kränkning".
inga skott är det bästa

Låst