Tullfråga

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Titan

Re: Tullfråga

Inlägg av Titan »

Då tar vi lite FAKTA.

Momsen (Mervärdesskatt) är 25% på värdet av försändelsen (varans värde + fraktkostnaden).
Förutom det, så tillkommer en EU-reglerar tull-avgift, för att skydda den inre marknaden, som tas ut i destinationslandet, innom EU. Tullsatsen varierar med vilken typ av vara det är. Våra bössor med tillbvehör, går oftast som leksaker/vapen/industriprodukter, där tullsatsen är 3%.

Den folk skriver om 500 kr, är att försändelser, som är GÅVOR mellan PRIVATPERSONER, kan vara befriade från tull och moms. Detta är så klart inte fallet, då det är ett företag som skickar. Vad som är ikryssat på den gröna deklarationen är ointressant egentligen om avsändaren är ett företag. Kan stå hur mycket "gift" som helst.

Nu är det dock så, att Posten AB har själv tyckt det har varit oskäligt att ta ut en fast avgift om 150 kr, på en försändelse där det totala beskattningsvara värde är under 400-500 kr och där själva administrationsavgiften, skulle överstiga momsen och tullen.
UPS och de andra speditionsbolagen har tidigare haft samma inställning, men verkar nu följa lagen mer korrekt.

Den fasta avgiften, är en avgift speditionsbolaget tar ut för att göra tulldeklarationen för godset, samt administrera inbetalningen av skattepengarna.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Supernaut

Inlägg av Supernaut »

Gör det enkelt för er, räkna ut det. Fyll i 150 kr för tullverkets avgifter så blir ni inte ledsamt överraskade.

http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 00173.html

kimjoh560

Re: Sv: Tullfråga

Inlägg av kimjoh560 »

Lånar tråden lite:

Efterlyser ett paket som gått igenom tullen i sverige 4/4. Det skickades hit med tjeckisk post. Det vet jag tack vare spårningsnumret.

Nu börjar jag bli lite orolig för mitt paket dock. Någon annan som befunnit sig i samma situation och hur har ni gått tillväga för att få svar?

Jag vet inte vem som tar över leveransen på hemmaplan.
Lgt. Skalptagare

Dj_komodo

Inlägg av Dj_komodo »

Från airsoftpro? senast jag beställde därifrån tog det 14 dagar innan jag fick paketet, dock så tog det 2 dagar från att den anlände till malmö till att den levererades till mig genom posten i sthlm... va lite svettigt måste jag erkänna, fast har man inget olagligt så har man inget å svettas över ;)

Picqo

Inlägg av Picqo »

Jag åkte på en liknande grej med UPS förra året. Beställde ett gasmagg som inte fanns hos svenska ÅF från Redwolf för ca 240:- och sen ville UPS ha 230:- tull/moms av mig. Jag vägrade betala, sa åt dem att de kunde slänga eller skicka tillbaka paketet, och efter diverse väldigt intressanta samtal med olika människor på UPS kommer jag aldrig att använda mig av dem igen.
"Du, vi har streetsmarts som får Zeb Macahan att se ut som rainman"

Mr_D

Inlägg av Mr_D »

Från Tjeckien med dpd så tar svenska posten över transporten i Sverige, surfa in där med kolinummer så får du nog se vart ditt paket sitter fast, tog posten import i Malmö 2 dagar innan mitt paket gick vidare för transport inom Sverige, 2 co2mag och zerotrigger till vsr

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Det stämmer bra att det är posten som tar över. Jag hann lagom ställa frågan så damp det ner en avi i brevlådan.

Airsoftpro, jajamen. Svettigt är bara förordet. Prylar för en mindre månadslön i det paketet!
Lgt. Skalptagare

Titan

Inlägg av Titan »

Lite intressant läsning...
Om försändelsen innehåller varor med ett värde av högst 1 300 SEK behöver du inte betala någon tull. Posten eller din speditör beräknar importavgifterna enligt de uppgifter som finns tillgängliga vid förtullningen. Befrielsen gäller inte för alkoholhaltiga drycker, tobaksvaror, parfym eller luktvatten.
http://www.tullverket.se/innehallao/c/c ... 06445.html
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Det är snarare tullombudet som avgör på helt egen vilja om din sak för 60kr skall debiteras 100kr handläggaravgift samt 25% på varans värde+frakt och eventuell tullmoms.

De har rätt till att lägga på tull från allt som kommer utanför EU, oavsätt värde. Sen om det gör det eller inte är en annan femma.

Det finns inga lägre gränser längre, utan de handlar om att den som tittade på varudeklarationen känner för att tulla dig eller inte.

Jag har nyligen tagit in två kom-radios med PTT i två olika försändelser (samma värde och innehåll i båda) en fick jag betala extra för och den andra lade de på avgifter.

Båda paketen kom via Posten, så det är bara att räkna med tullen varje gång och bli glad när du inte behöver betala.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Skriv svar