Spelidè folkracebössan

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
harlekin

Re: Spelidè folkracebössan

Inlägg av harlekin »

går den dåligt vill ingen ha bössan... 8-)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Jag förstår inte frågan. Det är i ditt eget intresse att komma till spel med en bössa som funkar och gör den inte så är det bara "airsoft as usual". :-)

Det här är en spelidé.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Karre

Inlägg av Karre »

Good point! Man vill ju inte spela med en defekt bössa :P

Det jag menade med min fråga var att om man på något sätt skulle reglera vapnens skick så att man har någon slags undre gräns på kvalitén men då man även spelar med vapnen så löser sig det problemet.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Hela idén bygger på spel. I verkligheten kommer det nog inte att köpas eller säljas speciellt många vapen. Priset sätter man för att ta bort den ekonomiska faktorn. Alla ska kunna vara med på lika villkor.

Genocide

Inlägg av Genocide »

Precis det som är tanken. Det är ju satt ett maxpris till försäljning tex 500 för att spelaren inte ska stoppa in värsta supersakerna.

Man ska ha i åtanke att bössan KAN säljas.

Skicket på bössan är ju upp till var och en. Men hur roligt är det att spela med en missmatande bössa?

Begmarknaden kommer bli underbar!!!
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Soulforge

Inlägg av Soulforge »

Lätt en av dom bästa idéerna på länge. Jag tror att det är väldigt många spelare som varit med några år som sitter på en och annan B-bössa hemma i garderoben. Gudarna ska veta att jag har en och annan bössa i den kategorin. Skitbössor som funkar, men som man ändå inte vill lura på en nybörjare. Men som Folkrace-bössor skulle alla dessa hyllvärmare och dammsamlare ju få nytt liv.

Arrangera nåt nu! :D

Själv ska jag försöka sätta ihop nåt lokalt spel av den här typen till sommaren. Det gäller bara att vi spikar dom regler som skall gälla nationellt.

visum

Inlägg av visum »

Tycker iden är intressant men jag har tre farhågor jag vill ni tänker igenom innan ni lanserar iden på riktigt.

1: Om man vet att det finns en lättillgänglig marknad där man kan köpa en bössa för 500 efter att man varit tvungen att sälja sin för 500 kan man lätt komma igång igen utan att bli ruinerad. Men för att börja måste man i praktiken vara beredd på att förlora pengar eftersom det i ärlighetens namn inte finns många som idag vill sälja sin bössa för under 1000. De enda bössor som säljs för 1000 och lägre är trasiga, nerskruvade eller icke kompletta bössor och även dessa bössor kan ibland betinga mer än 1500 sek. Alltså börjar alla med bössor till ett värde av klart mer än 500.

2: När det har skapats en stabil folkairsoft-marknad är risken överhängande att någon oseriös lägger bud på en bössa med enda avsikten att sälja den för 1500 efter lite falsk marknadsföring. Bedrägeri förekommer ju redan idag men kommer bli ännu vanligare då. Frågan om en folkairsoftmärkning är därför något ni måste fundera på.

3: Förlängningen av fråga 2 blir i praktiken att ni kan räkna med att den ordinarie airsoftmarknaden kommer att tappa nästan all luft då alla som letar efter en funktionsduglig airsoftbössa kommer att handla folkairsoft. Därmed har ni på artificiell väg sänkt andrahandsmarknaden för alla utomstående.

Varför inte istället köra ett system där
* Alla bössor lämnas till arr.
* Sedan lottas bössorna ut till anmälda spelare
* När spelet är klart får man tillbaka sin bössa

Då har man inget att tjäna på att überkitta och trimma sin bössa eftersom man inte får spela med sin egen. Ingen kan tjäna pengar på bedrägeri via onormalt låga priser och den normala marknaden påverkas inte. Man kan införa en hyra på bössorna så att de utan egen bössa får betala lite och de med flera bössor tjänar lite. Självklart behövs ID-kontroll och kontrakt med ansvarsfördelning mm.

David

Glader

Inlägg av Glader »

visum: då blir folk istället motiverade att bygga bössor som är åt helvete dåliga med matningsfel och sandpapprade pipor ;)
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

Postaldude

Inlägg av Postaldude »

Tror vissa bara läser att man kan köpa dom inte att dom som äger dom innan kommer att lira med dom också .

Sen du är ju inte tvingad att köpa en bössa som går dåligt...

det säger ju sig självt du köper ju inte den som du inte vill ha....

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

...och inget hindrar folk från att bygga bössor av skrot och lura på nybörjare dem idag heller.

Jag tror att grundidén gått förlorad någonstans i resonemangen här. Poängen är ju inte att det ska köpas och säljas en massa bössor utan att alla ska kunna vara med och spela oavsett ekonomi, nästan iaf. Precis som i folkrace gäller det alltså att delta i första hand och att göra det med något som ingen kommer att vilja köpa för det utsatta priset. Kommer man med något som faktiskt är värt femhundra eller mer får man skylla sig själv.

Skriv svar