Frågor angående hemmabyggen (sci-fi, justerbar fps, etc)

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Plyschmannen

Frågor angående hemmabyggen (sci-fi, justerbar fps, etc)

Inlägg av Plyschmannen »

Linus var namnet, är egentligen paintballspelare men ger mig ut och spelar airsoft lite då och då, framförallt när det erbjuds cqb och man vill vara lite anonym :)

Jag har nu kikat en hel del på olika airsoftbösssor och slås direkt av hur ostabil hela AEG platformen är, i synnerhet vid höga boll-per-sekund och i KSP-roller.
Efterssom jag är en mekare börjar jag ju givetvis direkt fundera på hur man skulle kunna applicera "paintball-teknologi" i airsoftvapen, och jag har nu en ganska god plan på hur man kan gå tillväga.

Syftet med detta, är först och främst att bygga på en stabilare plattform för KSPs som kommer kunna skjuta 100.000 kulor utan att rasa eller kräva någon nämnbar mängd underhåll.
Andra fördelar med systemet är att FPS kommer vara justerbart, så att en och samma bössa kan justeras upp till 120m/s vid skogsspel, och sedan justeras ner när man veckan efter skall spela cqb och vill komma in runt 90m/s. Systemet för att justera utgångshastigheten är låsbart, och kan således inte påverkas under spel utan användandet av verktyg.

När detta diskuterats med airsoft-kunniga (främst herren på combatzone i Göteborg) så har en del frågor dykt upp som jag skulle vilja ta upp för diskussion och få feedback på.

1. Vapen med justerbar FPS är tydligen en kategori som inte riktigt finns, iallfall i den utsträcknignen att man inte kan göra det utan att byta fjäder eller drivgas.
Hur ställer sig airsoft-comunityt till en sådan utveckling? iochmed att man teoretiskt ute i spel kan justera upp en bössa i skyhöga fps och sedan skruva ner den igen så att ingenting märks vid chronon. Systemet är som sagt låsbart och i paintball-sammanhang är det en grundregel att alla chronar sig själva och att man håller sig under den tillåtna maxgränsen. Problemet med att folk fuskar med fps och justerar ute på banan existerar således inte.

2. realism och/eller sci-fi vapen.
Då jag inte är vidare noga med att airsoftvapen skall vara till 100% kopior av en existerande förlaga, så spelar realismen i vapnens utförade ingen roll för mig, sålänge man håller sig till reglerna (inga hicap magg på vanliga bössor och inga fjäderlätta ksps)
Hur ställer sig airsoftcomunityt till att man spelar med vapen som kanske påminner om tex en rysk RPK, men inte ser ut som en till 100%? Hur ställer sig airsoftcomunityt till att vapen byggs till att efterlikna sci-fi förlagor? att detta är viktigt i milsim sammanhang är ju självklart, så min frågeställning gäller först och främst söndagsspel.

3. boll-per-sekund.
Jag har inte funnit någon indikation på att det finns en maxgräns för tillåten boll-per-sekund, dock har jag sett poster på forumen där folk hänvisar till smgs med hastigheter på runt 25bps,
I paintballsammahang har jag ett dubbelpipigt bygge motsvarande en KSP där eldhastigheten ligger på 40bps vilket aldrig varit några problem för vare sig spelare eller arrangörer.
Finns här någon oskriven regel eller handlar det enbart om avtryckardisciplin så man inte skjuter folk "mer än nödvändigt"?

Jag hoppas på en konstruktiv diskussion och mycket feedback :)
(jag valde att lägga tråden i Nybörjare istället för Allmänt om Airsoft eftersom jag är novis på området)

/Linus

Packe

Re: Frågor angående hemmabyggen (sci-fi, justerbar fps, etc)

Inlägg av Packe »

Låter som en bra ide, luftbasserat system då eller?

För det finns faktiskt redan, kolla Polar Star, det är väll den mest användarvänliga, och kända, finns fler men de är lite ovanligare.
Min Affärsredovisning

ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

harlekin

Inlägg av harlekin »

1. Finns ju visst. A&ks m249 bland annat. Fjäderbyte på under en minut. Dom är väl inte jättevanlig hör uppe i norr iaf. ;)

3. finns inga regler alls.

Är det 6 mm paintballmarkör vi pratar om nu? ;) Jag är intresserad.
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Nybörjare > Allmänt
  1. Jag tror att de flesta skulle vara positiva till det. Någon kommer säkert att oroa sig för att folk skruvar upp under spel men det är ett rent hypotetiskt problem egentligen. Man ser ofta uttryck för en vilja minska fusket mha regler eller teknik men tänker man efter är det ologiskt. Den som vill fuska kan fuska. Att skriva en regel som förbjuder regelbrott är en logisk ogiltighet och att hålla på med spärrar osv förhindrar inte att man smugglar in ett "hetare" vapen som man inte chronar.
  2. Det är från spel till spel och upp till arrangören. I CQB på arena eller många söndagsspel kan du i princip spela som stormtrooper med blaster eller i gorilladräkt med GBB-banan om du vill. På storspel och milsim är det förmodligen inte ok.
  3. ROF-begränsningar har diskuterats till och från men om de någonsin införts så har iaf jag inte hört talas om det. Man kan diskutera visdomen i det men det hör inte riktigt hit så jag släpper den bollen. Det är iaf helt fritt än så länge och bössor med över 40 BPS förekommer.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Plyschmannen

Inlägg av Plyschmannen »

Packe: ja precis, tryckluftsdrivet och med kretskort som styrenhet (Justerbar BPS och eldläge)

harlekin: Det systemet har jag sett, men då är man fortfarande låst i en gearbox som förr eller senare kommer rasa :)

Twist: tack för bra post!

Efter lite googlande fann jag också Polar Star, borde googlat på rätt termer från början antar jag :)

Packe

Inlägg av Packe »

Men kan du göra ett kit som går på under 7k så tar jag gärna en ;)
Min Affärsredovisning

ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

Plyschmannen

Inlägg av Plyschmannen »

Packe: Vi får se, i dagsläget har jag bara ett koncept och inte ens en fungerande prototyp. När och OM min ide fungerar kommer jag börja fundera på pris och eventuell tillverkning, men detta är välldigt lösa när och om :)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Om det är ett PB-system ombyggt till airsoft du tänker på har jag för mig att RAP4 finns i AS-version. Där kan du kanske få en del idéer eller hitta passande delar.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

PerceptIon

Inlägg av PerceptIon »

Har skissat lite på att ta paintballens spoolvalve (en ganska kompakt mekanism) och göra nån slags drop-in-gearbox som är co2 driven. gasen skulle kunna rymmas i pistolhandtaget där motorn höll hus förut. Iofs ingen vidare idé för kulsprutebössor men ändå.
Då får man iofs knappt nån kick men iallafall skulle man kunna använda AEG-magasin :)

Omegamortis

Inlägg av Omegamortis »

Det låter ju inte helt fel! Löser du det, så har du nästan garanterat en köpare här :P

Skriv svar