Proffsigare arrangemang

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Kether »

Det finns väl iofs redan ett milsim regelverk.
Större delen av reglerna för mina, Delendams spel är densamma. Mina regler är nästan en direkt kopia av Milsim´s regler på FTBH.
Northern Operations hade en del regler som var lika de regler som jag och Delendam kör med.

Fordonsregler måste dock spikas men det är frågan vad som är realistiskt kontra vad som funkar i airsoftens verklighet.
En enkel sak är tex 40mm granater. Dom funkar inte i airsoftsammanhang mot fordon. Tyvärr.

Marsupilami
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 04, 2012 12:54 am

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Marsupilami »

Dåså, då är det alltså i stort sett klart redan. Har som sagt inte hängt med i vad som hänt på något år.
Det är alltså bara fordonsregler som skall styras upp och de där "nästan" som skall raderas, eller de är så små att de inte påverkar något?

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Kether »

Jag vet inte.

Jag kan definitivt ta på mig arbetet att jämföra reglerna.

Jag har gjort arbetet en gång innan och det jag kom fram till är ju de reglerna jag redan använder.
Men jag tror en jämförelse kan nog inte skada. :)

Sen är ju vissa regler mer anpassade än vissa för vissa spel. Man borde kanske göra ett "plock och pinn" regelverk. Där man tar de bitar man behöver för just sitt specifika spel.
Tex, har man fordon, lägger man till fordonsregler, har man medickedja, lägger man till medickedje reglerna, osv...
Men reglerna är fortfarande standardiserade så att alla vet vad fordonsreglerna är.

Sen kanske man borde testa ett par regler igen. Det är ju inte säkert de fungerar i praktiken lika väl som i teorin.

88roin96
Inlägg: 25
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:57 am

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av 88roin96 »

Mycket bra initiativ Da vinci!

Kether skrev:
Fordonsregler måste dock spikas men det är frågan vad som är realistiskt kontra vad som funkar i airsoftens verklighet.
En enkel sak är tex 40mm granater. Dom funkar inte i airsoftsammanhang mot fordon. Tyvärr.
@kether

Vad är det som inte funkar där?
-----OPTIMUS-----
Futurum nobis est

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Kether »

Att folk i fordonen inte märker om dom får en 40mm granat i sidan eller om det är full auto skur.

Överlag tycker jag att 40mm granater funkar asdåligt i airsoft.

ramfall
Inlägg: 46
Blev medlem: mån maj 14, 2012 8:42 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av ramfall »

Angående 40mm granater - och främst granatgevär som laddas med 40mm granater så har jag alltid undrat lite varför man inte använder såna här: http://www.strikerairsoft.se/airsoftvap ... tball.html

Dom är bland dom vanligaste 40mm granaterna hos svenska återförsäljare, kan laddas med kolsyra och träff eller miss av fordon är ju ganska lätt att avgöra. Färg eller inte färg på bilen... Bör ju vara lättare att avgöra än en skur plastkulor.

Dock ska tilläggas att jag inte har någon egen erfarenhet varken av granaten eller av fordonsstrid på airsoftspel.
Mina affärsredovisningar i tråden nedan:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =121&t=756

88roin96
Inlägg: 25
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:57 am

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av 88roin96 »

Jo så är det, fast fordon ska framföras med rutorna nere ( tror jag är en standardregel på spel?) och får man en dröse kulor på bilen och skytten skriker att bilen är granatad, eller nått så borde det väll funka?

Fast detta är kanske en fråga för sig.
-----OPTIMUS-----
Futurum nobis est

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Kether »

Vet faktiskt inte. Jag har funderat några gånger på att ha paintballs som markörer mot fordon.

Dock tänker jag lite på folk som sitter oskyddade på fordonen om personen som skjuter paintballen mot bilen missar bilen och träffar passagerare istället.

Men... Det är en annan tråd. Inte här. :)

massiive
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:07 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av massiive »

Ett form av sammansatt regelverk hade varit intressant :)
Tror dock det kan bli svårt att komma fram till ett konkret regelverk som alla arrangörer förhåller sig till, men som du säger kether kan det fungera bra med ett "plockepinn-system".

Regler för fordon är en extremt hård nöt att knäcka. Håller med dig kether att 40mm-granater är hopplösa att använda för att markera ut fordon (och överlag ;) ). Denna diskussionen var uppe för något år sedan och den lösning som åtminstone lät som det närmaste man kunde komma var en form av sändare monterad i en at4:a och mottagare i bilen. Dock var där väl rätt mycket praktiska komplikationer, tex att man kunde avfyra från enorma avstånd. En sådan lösning skulle i så fall hänga på ärliga spelare kanske?
I teorin borde det gå i mitt tycke men jag är långt ifrån kapabel att bygga ett sådant system :)
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Picazzo
Inlägg: 43
Blev medlem: sön maj 13, 2012 6:42 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Picazzo »

Sedan är det ju för att folk vill uppnå olika saker med spelen som reglerna förändras, de vill t.ex utveckla medicreglerna, eller testa ett nytt sätt att styra ditt eller datt.

Det finns ju redan ett regelverk som över lag används väldigt mycket och det är ju VSAF's med diverse vidareutvecklingar.

Skriv svar