Skjuta GBB/GBBR gas och CO2 i lägenhet ?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
NonEx

Skjuta GBB/GBBR gas och CO2 i lägenhet ?

Inlägg av NonEx »

Jag har en fråga jag funderat på ett tag, mest för min egen del.

Hur ser ni andra på att skjuta era GBB och GBBR vapen med gas och CO2 i en lägenhet? Det smäller ju ganska hägt. Min KJW MEU CO2 och RA Kimber CO2 är sjukligt högljuda.... Och inte bara att det låter högt, det är ju lite "suspekt" ljud också. För att inte tala om en full auto skur ifrån en GBBR :p

Fråga ett, är det någon som har haft problem med att skjuta i lägenheten när det gäller ljud etc?

Fråga två, är det någon som haft problem med att skjuta ett effektbegränsat luftvapen i en lägenhet rent allmänt?

Fråga tre, är det någon som haft problem med inandning av gas eller CO2 i en lägenhet om man skjuter mycket i en sittning?

Fråga fyra, är det någon som haft problem med grannar som frågat vad som pågår, och vad blir reaktionen om ni berättat för dom ?

Fråga fem, nån som haft problem med eventuellt hyresvärd eller BRF styrelse som haft åsikter ?

Det handlar om torrskjutning eller att skjuta på en väl fungerande, stor, måltavla, som fångar kulorna. Sen har jag såklart skyddsglasögon etc. och täcker över kännsliga saker. Men saken är ju att det är ju inte direkt så att kulorna kan gå igenom till grannen, om man inte bor i väldigt dåligt boende :p
Fär min egen del gäller det en bostadsrätt så eventuella skador som skulle kunna uppstå är ju på mig själv.

Eftersom jag mest samlar och inte spelar aktivt så har jag inte direkt något ställe att skjuta på annat än hemma.

Så, vad säger ni, skjuta hemma i lägenhet, YAY eller NAY ?

Jag tänker inte främst i avseende att man kan råka skjuta sönder sin TV eller liknande utan vad grannar och andra kan ha att säga om saken.

Jag har en lite tråkig gubbe under mig som gärna lägger sig i vad man gör och inte gör i sitt eget boende etc...

Finns det några lagar eller bestämmelser som skulle gå emot det, eller allmänna bostadsrättsbestämmelser, förutom då om ljudet stör någon ?

För er referens: http://www.youtube.com/watch?v=IG6hl_bYfiQ . RA Kimber i action.

Stygge

Re: Skjuta GBB/GBBR gas och CO2 i lägenhet ?

Inlägg av Stygge »

Rent krasst skulle jag kanske möjligen kunna tänka mig att det kan vara lite kinkigt om någon nitisk rackare skulle få för sig att räkna det som planlagt område men så länge man inte stör grannarna så ser jag inga problem i det.
Skulle ju personligen bli lite grinig om någon granne gick loss med en GBBR klockan 20 när man precis nattat ungarna men om det handlar om förmiddag/eftermiddag och inte konstant i 30min så har jag svårt att se att det skulle vara mer störande än mina grannar som för tillfället verkar göra Schweizerost av sina väggar medelst slagborr.

Tror nog det mest är upp till hur toleranta grannar man har och stör de sig på oljudet får man helt enkelt be om ursäkt, vidare förklaring till vad som låtit behöver man ju inte ge. Tänkte då mest på nyfikna, griniga gubbar, låt dem fundera på orsaken bäst f*n de vill.

ministry

Inlägg av ministry »

Jag håller med Stygge, och vill bara poängtera att utsläppet av co2 i en lägenhet är mindre hälsovådligt än att andas ut (det är mer co2 per utandning än per skott).
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Shotgun Bob
Aktiv sedan: 2008

Inlägg av Shotgun Bob »

Jag har skjutit med en del olika typer av AS vapen som pistoler, smg, automatkarbiner, granatkastare och hagel med HFC 134A och greengas.
Jag byggde en måltavla på en flat-tv kartong med förstärkningar och lite skumplast inuti som ljudisolering och kulfång.
Ingen granne som jag vet eller känner har sagt något. Nu bor jag ju i hyreshus dock, så här finns ju ingen så kallad självutnämnd "bostadsrättspolis"
som måste lägga sin stora näsa i blöt.

Det kan däremot vara bra att ha öppet fönster och balkongdörr då greengasen inte är så trevlig att inandas upptäckte jag vid ett tillfälle.
Och kanske tänka på vilken tid på dagen eller kvällen som man vill göra det.
F.D Doc_Glock från forumets tidigare gyllene dagar.

NonEx

Inlägg av NonEx »

Tackar för svaren så långt.

Ang. inandning av gasen. Jag hade ett tillfälle där jag provsköt ett antal magasin med CO2, och när jag kollat att alla fungerade så dumpade jag ut typ 6 kapslar under kort tid, nära mig själv, kände mig inte helt OK efter det om man säger så :)
Insåg efter det att det kanske inte var helt smart att göra så :D

Det handlar om att jag vill skjuta nån gång då och då, typ 1 gång i månaden kanske, en eller två pistoler/vapen per gång, ofta på helger på em. och så. Såklart aldrig sent eller vid andra olämpliga tider.

Är det någon som har typ testat o vara i en grannlägenhet eller likannde när det skjutits i en annan, hade ju varit intressant o veta hur mycket det låter och vad det kan uppfattas som.

Sen glömde jag skriva att jag har fördelen av att bo granne med ett gammalt militärområde och skjutbana så skott och smällar är lite vardag här rent allmänt, så det kan ju förmidlra lite faktist.

ministry

Inlägg av ministry »

Det beror ju helt på hur huset är byggt. Vissa (framförallt äldre) lägenhetshus är fantastiskt bra på att inte släppa igenom grannens ljud medan i vissa (typiskt massbyggnationer likt miljonprogram eller så) hör man när grannen kokar te.

Hur det låter i mitt hus är nog en dålig fingervisning för det låter i ditt, tyvärr.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Stag

Inlägg av Stag »

Som sägs här sist, mycket beror på hur huset är byggt. En polares lägenhet skulle du nog kunna skjuta av skarpladdat i utan att det skulle höras.. Nej, men skämt åsido, den lägenheten hörs det aldrig något i.

Så det hänger nog mycket på det.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

NonEx

Inlägg av NonEx »

Jo det har ni såklart rätt i. Huset är byggt 2005 och är gipsväggar rakt igenom... :o
Men generellt sett så hörs inte granljud speciellt...

delendam

Inlägg av delendam »

Kommunallagen om att man inte får skjuta utan tillstånd i detaljplan, gäller inte när man är I en byggnad.

MarLin

Inlägg av MarLin »

Annars kan man dra på lite bra musik medan man skjuter så döljer man knallarna lite.
Jag har gjort så när jag bodde i lägenhet, inga klagomål alls.

Då kan man dessutom göra lite coola dance moves ala James Brown när man sjuter bra serier... :twisted:
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Skriv svar