Gasvapen har byggts om till skarpa(?) (Artikel)

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Gasvapen har byggts om till skarpa(?) (Artikel)

Inlägg av YogHippie »

Här är en artikel, tar den med en spade salt då aftonbladet i sig aldrig varit särskilt förtroendeingivande,
dock kvarstår ju problemet med hur de rubricerat och påstår saker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8 ... ande-vapen

Vad säger insatta meckare här i airsoftsverige, är det så "enkelt" och ens samtidigt möjligt att bygga om en gas soft air gun till att skjuta skarpt?

LiquidSnake
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:25 pm

Re: Gasvapen har byggts om till skarpa(?) (Artikel)

Inlägg av LiquidSnake »

Artikeln kräver medlemskap vilket kostar pengar, och jag är inte så sugen på ett sådant medlemskap.
Kan du kopiera texten i artikeln? :)


Men utan att läsa artikeln och enbart gå på rubriken så skulle jag gissa att det handlar om gaspistoler som skjuter tårgas.
Dessa går att modifiera genom att byta pipa mm.
Lite samma sak som att vissa startpistoler även går att bygga om till fungerande skjutvapen.

Folk som inte är insatta (läs "alla som inte är nördar") tror att dessa gasvapen är samma sak som en airsoft pistol som drivs av green gas, co2, hpa eller whatever.

SVT hade förövrigt en liknande artikel för några veckor sedan.
Då sa en polis att soft air guns ofta används vid hot mm.

Kombination av okunskap, meningen "soft air guns" och ordet "gasvapen" skapar lätt en felaktig artikel.

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Gasvapen har byggts om till skarpa(?) (Artikel)

Inlägg av jowe »

Precis, inte airsoft eller luftvapen utan startpistoler osv. Men ja, det vet väl inte Svensson...

Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: Gasvapen har byggts om till skarpa(?) (Artikel)

Inlägg av MODDAN »

Jag är inne på precis samma spår som FlytandeOrm.
Vapen som skjuter en slags tårgaspatron och som kunde bäras och användas i självförsvarssyfte var mycket vanliga i Tyskland, i varje fall fram tills dess att vapenlagarna ändrades nyligen. Vet inte hur landet ligger nu efter Dritte Waffenrechtsänderungsgesetz.
De fungerar i princip som ett riktigt skjutvapen då patronen har tändhatt, hylsa och drivmedel. Men istället för en kula skjuts det ut en tårgas/pepparspray som förångas av drivmedlet och, förhoppningsvis, hamnar i det tilltänkta målets ansikte.
Göra om dessa till skarpa skjutvapen kräver nog mycket lite i form av tekniskt kunnande eller påhittighet. Kan tänka ny pipa, givetvis, men också en riktig rekylfjäder då det är en helt annan femma att hantera kraften från en skarp patron. Men Aftonfabeln är Aftonfabeln.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Gasvapen har byggts om till skarpa(?) (Artikel)

Inlägg av YogHippie »

Check på de svar som inkommit.
Har jagat lite efter hela artikeln men inte hittat någon som gett aftonfabeln den pengen. Så kan tyvärr inte pela fram hela skriveriet.

coyote_ugly
Inlägg: 9
Blev medlem: tis nov 28, 2017 6:07 pm

Re: Gasvapen har byggts om till skarpa(?) (Artikel)

Inlägg av coyote_ugly »

Dem vapen som konverteras till att skjuta skarpt är oftast i cal .380. man byter pipan och kanske magasinet, som jag förstått det. Men det är startvapen det handlar om, inte airsoft.

Moffe000
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jan 12, 2016 9:04 am

Re: Gasvapen har byggts om till skarpa(?) (Artikel)

Inlägg av Moffe000 »

Japp, det är så kallade "blank guns" eller startpistoler, dom är licensbelagda i Sverige men inte i Tyskland och en del andra länder.
Mekaniken är samma som ett riktigt vapen, men med skillnaden att magasinen och pipan är gjorda för dom kortare löskotten och vapnet inte är gjort för att klara trycket av ett skarpt skott, så dom ombyggda vapnen saknar precision och har en otroligt begränsad livslängd.
Inget jag skulle rekommendera för något som värdesätter sina fingrar och vill slippa få en mantel i ansiktet .

Skriv svar