Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen)

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
nox_umbra

Re: Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen

Inlägg av nox_umbra »

vad jag förstår så har propositionen gått igenom och då ska lagen vara i kraft nu.
men jag hittar inte "jämförbara utskjutningsmedel" i lagen. men propositionen har ju gått igenom så det bör vara fritt fram nu, som jag tolkar det iallafall.

men vill du ta på dig att maila berörda instanser så får du ett stort + i kanten av mig :)
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

NonEx

Inlägg av NonEx »

Sådär. Mailat UPS samt Tullverket. Regeringen tror jag jag struntar i för tillfället. Blev lite svårt o skriva med allting i de små fält som man kunde fylla i men jag får se vad dom svarar och eventuellt följa upp med epost konversation.

2 juli 2012, 08:27:

Intetsägande svar ifrån Tullverket, suprise suprise;
Det är inte Tullverket du ska ställa denna fråga till utan Polisen som är den ansvariga myndigheten för Vapenlagen.
Vilket jag tolkar som att de går efter lagtexten och så länge inte den är ändrar så är det samma som gäller som tidigare. :o

Cuby

Inlägg av Cuby »

Tidigare lydelse:

1 § [Tillståndsplikt för hantering av skjutvapen/ammunition]

Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller
översyn,
d) ta emot skjutvapen för skrotning, eller
e) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet
är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för
målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad
effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen
(effektbegränsade vapen).

Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av
tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om
krigsmateriel. [2000:147]
Ny lydelse:

1 § [Tillståndsplikt för hantering av skjutvapen/ammunition]

Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller
översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.
[2006:386]

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet
är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för
målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad
effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen
(effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om
innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a
eller 7 §. [2006:386]

Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av
tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om
krigsmateriel. [2000:147]
Värkar inte för mig att dom har ändrat någon ting :(

caladria

Inlägg av caladria »

Det såg ju tyvärr inte så bra ut! då sitter man där utan att kunna göra någonting, eller går det att beställa tillstånd av polis att föra in gbb i Sverige?

Cuby

Inlägg av Cuby »

Tillstånd vill du nog inte få oavsätt då vi driver med effekts begränsade vapen. Däremot har ju vapenbutiken direkt import ifrån HK, så det går ju att fråga dom om dom kan ta hem åt dig

[pc1] rektorn

Inlägg av [pc1] rektorn »

Det kommer ingen ändring i den delen. Enligt förarbetena anses även andra effektbegränsade vapen än de som drivs av CO2 som effektbegränsade, därför anser inte regeringen att någon ändring av lagtexten krävs. Detta trots att lagtexten säger något annat...

NonEx

Inlägg av NonEx »

Svar ifrån UPS:
Hej

Det kommer fortsättningsvis skickas sms om drift och produktnamn om det inte står på fakturan.

Tullen släpper fortfarandebara vapen som är luft, fjäder eller kolsyre drivna, Dom stoppargreengas,topgas eller om utgångshastigheten är för hög.
Suck :(

Vetifan om det är lönt att maila RPS och lokalpolismyndinghet och frågade, sist jag mailade om airsoft så fick jag inget svar alls...

EDIT:

Har mailat Rikspolissytrelsen, lokala Polismyndigheten, Regeringen och Justitsiedepartementet följande;

SUBJ: Propositio​n 2011/12:10​9 - Vissa åtgärder mot illegala vapen - gasdrivna effektbegr​änsade vapen (airsoft)?

Hej,

Har en fråga ang. en sektion som finns med i propr 2011/12:109 ang. drivmedel för effektbegränsade vapen.

I dagsläget enligt lagtext så skrivs drivmedel kolsyre-, luft- eller fjädervapen explicit i lagarna gällande effektbegränsade vapen. Detta medför att implicit så blir gasdrivna effektbegränsade vapen olagliga, fast de praktist sätt fungerar nästan identiskt som en kolsyredriven airsoft och dessutom ofta har lägre anslagsenergi.

Tull och speditörer har tagist fasta på denna "tekniska miss" i lagen och det går således inte att importera gasdrivna airsoftvapen till Sverige.

Den 23:e maj 2012 så röstade regeringen igenom proposition 2011/12:109 - Vissa åtgärder mot illegala vapen. I denna proposition så finns följande text att utläsa;

Prop. 2011/12:109
Bilaga 1
45
Sammanfattning av departementspromemorian Vissa
frågor om vapenlagen (Ds 2010:6)
I promemorian lämnas ett antal förslag till ändringar i vapenlagen och
vapenförordningen. Förslagen syftar till att förstärka och effektivisera
kontrollen av vapen samt göra vapenregleringen mera lättillgänglig och
ändamålsenlig.
Förslagen innebär i korthet följande:
? Klassificeringen av effektbegränsade vapen ska även i fortsättningen
göras med utgångspunkt från den utskjutna projektilens anslagsenergi.
Vapen som har med kolsyra, luft eller fjäder jämförbara utskjutningsmedel
ska omfattas av reglerna om effektbegränsade vapen.
Gränsen för när ett halvautomatiskt vapen ska anses som effektbegränsat
ska vara densamma som för andra icke helautomatiska vapen.
? Kraven för att en enskild person ska kunna få tillstånd att inneha
målskjutningsvapen skärps. Skärpningen innebär att det krävs att den
enskilde är aktiv medlem i en av Rikspolisstyrelsen godkänd sammanslutning
eller en organisation som är ansluten till en sådan sammanslutning

Ref: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 112/JuU22/

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true (häri finns textstycken som citeras ovan).

Märk väl tillägget jämförbara utskjutningsmedel, vilket ju kan tolkas som att gas också borde vara OK i så fall. Problemet är att detta inte har införts i någon lagändring i varken Vapenförordningen eller Vapenlagen och således så är situationen detsamma när Tull och speditörer tolkar lagen, dvs. gasdrivna tillåts ej.

Det framkommer även i promemorian DS 2010:6 - Vissa frågor om vapenlagen att det även där anses att gasdrivna effektbegränsade vapen bör tillåtas på samma vis som det idags tillåts effektbegränsade vapen som drivs av kolsyra, luft eller fjäder.

Eftersom propositionen har röstats igenom och den innehåller ovan stycke, innebär det att det i praktiken from. 1 juli 2012 är tillåtet med gasdrivna airsoftvapen? Om inte, vad mer krävs, vad kan göras och vem skall man vända sig till.

Situationen känns väldigt konstig med tanke på parallellerna mellan kolsyredrivna effektbegränsade vapen och motsvarande gasdrivna...

Tack!
Får se om och när någon/några av dessa återkopplar...

DefconEagle

Inlägg av DefconEagle »

Nu har jag väntat ivrigt på denna "lagändring" som inte verkar träda kraft?? Nog med tålamod, det är dags för dessa IQ-befriade politikerna att inse vad denna löjliga vapenlagen har för konsekvenser för denna sport. Kan man inte genom att samla in en massa röster få någon att lyssna??

nox_umbra

Inlägg av nox_umbra »

Om det är många som skickar in den mycket välformulerade texten som NonEx skrivit så kommer det att uppmärksammas.
Jag letar bara efter lämpliga epostadresser att skicka till. känns inte som Reinfelt@hotmail är direkt aktuell :)
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

NonEx

Inlägg av NonEx »

Fritt fram att maila (dock på snyggt sätt såklart! Substans och "fakta") de jag har mailat;

riksdagsinformation@riksdagen.se - Riksdagen, generell mailkontakt
registrator@justice.ministry.se - Justitsiedepartementet, registrator
Anna.Erhardt@justice.ministry.se - Justitsiedepartementet, Anna Erhardt (ref. i PDF om lagar som träder i kraft 1 jul 2012 under Just. dept.)
Linda.Norberg@justice.ministry.se - Justitsiedepartementet, Linda Norberg (ref. i PDF om lagar som träder i kraft 1 jul 2012 under Just. dept.)
rikspolisstyrelsen@polisen.se - Rikspolisstyrelsen
polismyndigheten.skane@polisen.se - Polismyndigheten Skåne (för lokal kontakt se http://www.polisen.se/Kontakta-oss/E-post/)
Tullverket: https://tid.tullverket.se/fragewizard/main.sv.aspx
UPS: https://www.ups.com/upsemail/input?loc= ... svl=Footer alt. sebrokimp1@ups.com

Tror dock att RPS, Lokal Polismyndighet, Just. Dept. samt eventuellt Tullverket är där vi har mest att hämta. UPS har skött det hela väldigt fint och trevligt men dom har inte mycket att säga till om tyvärr.

UPS ringde precis upp mig och bekräftar det jag fick via mail. De har inte fått några nya direktiv och det är Tullverkets bedömning som de rättar sig efter. Och Tullverket i sin tur går efter lagtexten. Jag ska se om jag kan dra en vända till till Tullen med ovan mail och se om de har nått vettigare att säga. Eller, nevermind, de refererar ju ändå bara till Polisen så.

Får dom ett tiotal mail så kanske de tar sig i kragen och ger något vettigt svar istället för ingenting.

Frustrerande är väl decenniets understatement ang. situationen.

EDIT:

Svar ifrån Riksdagen;
Hej,

Tack för ditt brev!

Riksdagen beslutade den 23 maj att sägaja till regeringens proposition. Du hittar information om beslutet här,
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 112/JuU22/

Synpunkter på och frågor om beslutet kandu framföra till partier och ledamöter i riksdagen. Du hittar dem och deraskontaktuppgifter via dessa sidor,

Partikanslier: http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/

Justitieutskottets ledamöter: http://www.riksdagen.se/sv/Utskott-EU-n ... Ledamoter/

Alla ledamöter: http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-pa ... vsordning/
Härligt med robotsvar... :(
Senast redigerad av 1 NonEx, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar