Någon som har kvar länken till sidan som diskuterade miljövänligheten i bio-kulor för ett antal år sedan? Var väl några svenskar som gjorde tester på vad som var i?
Jag har för mig att de testade ett gäng märken, och den enda vettiga biokulan att använda ur miljösynpunkt var Green Devil. Ingen annan specade vad som var i kulorna, och eftersom de "bryts ned" aka "försvinner" betyder det att alla de olistade ämnen man gör kulorna av sprids i naturen. Själv kör jag hellre med vanlig plast som vi vet vad som händer med.
De vanliga kulorna bryts ner till småbitar och blir sand/stoft med tiden. Ungefär samma påverkan som sten, fast nedbrytningen går lite snabbare då materialet inte är lika hårt. Enda miljövänliga nackdelen är spekulation om att fåglar kanske äter dem, men på den fronten är inte biokulorna bättre ändå då det tar flera månader innan de "försvinner".
Att det i sportens PR-synpunkt låter mycket bättre med bio-kulor köper jag helt och hållet. Lura bara inte i er att det faktiskt skulle vara bättre för miljön. Det ser lite finare ut för människoögon bara.
Övergång till endast biokulor - Diskussion / Debatt
Re: Övergång till endast biokulor - Diskussion / Debatt
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Alla får göra som de vill, man kan kolla på miljön globalt och bara ge upp om man nu känner för det. Miljöpåverkan från fabriker och frakt är ju i dagsläget ungefär samma oavsett om det är en bio-kula eller inte, så om vi ska starta en egen fabrik i Svedala eller samåka till spelen kanske kan vara i en egen diskussion.
Jag ville bara lyfta upp så folk blir medvetna om att det inte alls behöver vara bättre för miljön för att kulan försvinner i skogen. Ledsen om jag förstörde någons lilla bubbla där de trodde de var supermiljövänliga.
Eftersom det enda kravet på biokulor är att de försvinner ur vår syn så är det också vad vi bör förvänta oss, inget annat. Om vi vill ha kulor som är bra för naturen så bör vi lobba för det, och inte "bio-kulor" då dessa bara har ett krav, som inte har med naturen att göra.
Som jag mins det så var Green Devil de enda som faktiskt specade vad som var i kulorna, så vill vi kunna välja kulor som är bättre för naturen, och ha koll på vad vi kastar i skogen, så bör vi välja dessa och inga andra när vi vill sända ett budskap till distributörer och tillverkare.
Jag ville bara lyfta upp så folk blir medvetna om att det inte alls behöver vara bättre för miljön för att kulan försvinner i skogen. Ledsen om jag förstörde någons lilla bubbla där de trodde de var supermiljövänliga.
Eftersom det enda kravet på biokulor är att de försvinner ur vår syn så är det också vad vi bör förvänta oss, inget annat. Om vi vill ha kulor som är bra för naturen så bör vi lobba för det, och inte "bio-kulor" då dessa bara har ett krav, som inte har med naturen att göra.
Som jag mins det så var Green Devil de enda som faktiskt specade vad som var i kulorna, så vill vi kunna välja kulor som är bättre för naturen, och ha koll på vad vi kastar i skogen, så bör vi välja dessa och inga andra när vi vill sända ett budskap till distributörer och tillverkare.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Miljö är inte enbart ett mått på hur mycket skit som släpps ut utan också hur man påverkar miljön rent visuellt. Så att en kula försvinner i naturen fortare är ju en bra sak för oss då "miljön" återställs till sitt ursprungliga skick fortare.
Att tillverkning av våra saker förstör Kina och att koskit är något av det som påverkar miljön mest globalt hjälper ju inte oss i vårt utövande av airsoft. Däremot att det ser snyggt ut när vi lämnar spelen och att vi gör så liten miljöpåverkan som möjligt, t ex med lite snabbare försvinnande miljökulor, är bara ett plus i det långa loppet. Att även påvisa att vi gör vårt bästa genom att säga att vi använder miljö- eller biokulor och att vi skriver in i inbjudningar/regler om uppstädning efter spel visar ju att vi är medvetna om vad vi gör och att vi gör vårt bästa för att återställa efter oss.
Det kan aldrig vara några större problem för oss att efterleva en mindre miljöpåverkan och det kommer garanterat att ge oss plus i kanten vid samtal med kommun/stat och markägare.
Att tillverkning av våra saker förstör Kina och att koskit är något av det som påverkar miljön mest globalt hjälper ju inte oss i vårt utövande av airsoft. Däremot att det ser snyggt ut när vi lämnar spelen och att vi gör så liten miljöpåverkan som möjligt, t ex med lite snabbare försvinnande miljökulor, är bara ett plus i det långa loppet. Att även påvisa att vi gör vårt bästa genom att säga att vi använder miljö- eller biokulor och att vi skriver in i inbjudningar/regler om uppstädning efter spel visar ju att vi är medvetna om vad vi gör och att vi gör vårt bästa för att återställa efter oss.
Det kan aldrig vara några större problem för oss att efterleva en mindre miljöpåverkan och det kommer garanterat att ge oss plus i kanten vid samtal med kommun/stat och markägare.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”