Tandskydd

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Bay Cat

Re: Tandskydd

Inlägg av Bay Cat »

Skillnaden är väl just det att man kan prata som folk med dem och att man inte får kväljningskänslor?
Låter lätt värt att lägga 150kr extra på detta istället för att aldrig använda skyddet som jag gör nu med mitt för 49kr.

Frågar en fråga som var uppe tidigare, vilken tjocklek köpte ni andra?

Lazt

Inlägg av Lazt »

Jag tog den tunna. Kan ju tilläggas att eftersom det är så tunnt och format så glömmer man nästan att man har skyddet i, vilket man inte gör med en stor gummiklump i munnen om man köpt nått billigt på stadium. Ung som ett proffsformgjutet, fast tunnare.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Nicolai

Inlägg av Nicolai »

Tänkte skyddsmässigt, kan nog stå ut med en extra millimeter i munnen, hellre det än en utskjuten tand, tror du/nån annan som har dessa att det skulle gå att få en tand utskjuten med 1,6 mm? (Anta worst case scenario, hög trim innanför säkerhetsavståndet rätt på tandskyddet)

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Om du ens funderar så köp det tjockare. Enkelt.

DaToolBox

Inlägg av DaToolBox »

@Nicolai,
Även med ett tandskydd så kan en tand gå av, Tandskyddet minimerar dock risken avsevärt.
Vill du vara helt säker använd helmask.
M.v.h.
Charles a.k.a DaToolBox "The Father of Wulfjawz"
I'm just an old fart, Trying to cope with today's reality
Mina affärsredovisningar

Glader

Inlägg av Glader »

Har precis fått hem och gjutit mina 2.4mm SISU tandskydd och eftersom att ALLT är roligare än att tentaplugga bestämde jag mig för att ta en titt på deras vetenskapliga studie som ligger till grund för deras påståenden om överlägsenhet:
Original PDF
Spegel för när dom oundvikligen flyttar på dokumentet

Är det bara jag tycker det ser ut som ett reklamblad? :?
Det dom påstår är att deras material deformeras 30/50% (1.6/2.4mm respektive) mindre under fysisk påverkan än traditionella mjuka skydd, samt att det...är bakteriedödande? "There are no germs on SISU" är ett förbannat vagt påstående.

Frågorna jag vill ställa på rak arm efter att ha läst denna smörja är:
HUR togs mätvärdena fram? (vart på skyddet mättes anslag, hur stor yta).
Vilket tandskydd jämförde dom med?
På hur många exemplar gjordes mätningar?

Vad hade deras skydd utsatts för innan dom svabbade för bakterier?
Vad hade deras KONTROLL utsatts för innan dom svabbade för bakterier?
Under vilka förhållanden är SISU't bakterie-fritt? Är det aktivt bakteriedödande, lite mindre trevligt för bakterier eller var det bara ett sammanträffande att det var fritt från bakterier?

Har det gjorts någon studie på hur dom här labb-resultaten översätts till verkligheten?

Nåväl att deras skydd faktiskt är hårdare samt perforerat och därför bör vara överlägsna solida mjuka skydd men hur deras pendel-slag-test översätts till inkommande 6mm plastbollar känner jag mig verkligen inte klokare på...
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

Erka

Inlägg av Erka »

Denna tråd fick mig att tänka på en film jag såg tidigare som berör ämnet. :)
Dåligt test, men kanske lite talande.
http://www.youtube.com/watch?v=gCGwl-IGu0k&sns=em

Biotoxin

Inlägg av Biotoxin »

Jag förstår att det säkert räcker att täcka den övre tandraden, men är man väldigt rädd om tänderna (Hej) så kanske man vill skydda den undre tandraden med? Frågor: Är det nödvändigt? Fungerar SISU 1,6mm för det isf också, eller är den för stor?

Skriv svar