CM16 Raider GBB ver 1 eller 2

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
cXi11

CM16 Raider GBB ver 1 eller 2

Inlägg av cXi11 »

Hejsan!
Jag behöver hjälp med att identifiera vilken version det är på cm16 raider gbb:n som finns på airsoftbutikens hemsida.
På den med lång pipa står det "Gas, Ver.2, Long" men enbart under bilden och på den med kort pipa står det inget alls.
Någon som vet?

Länk http://www.airsoftbutiken.se/category.h ... -gasdrivna

Dantheman

Re: CM16 Raider GBB ver 1 eller 2

Inlägg av Dantheman »

Tja. jag har en G&G GBBR som jag beställt ifrån - http://www.tacticalstore.se/se/art/gg-c ... e-gbbr.php denna version.
Och den enda skillnaden förutom den främre railen som jag kan se är att de med RIS/RAS är att magasinen har 5.56mm markeringar på magasinen. Dock så är magasinen som tillbehör om du
klickar in på vapnen exakt likadana som mitt. Men version 2 ska kunna använda båda magasinen men inte version 1. Skillnad på de 2? Tja inte mycket, Version 1 vilket jag har slutar skjuta när dina 30 skott är slut. Och då klickar avtryckaren, Då krävs det att du laddar magasinet med kulor och sätter i det igen och "mantlar" geväret så är den redo att skjuta igen så den har sin egen inbyggda "bolt catch".
medans version 2 också slutar skjuta när dina 30 skott är slut men där funkar bolt catchen. Du slår till den på vänstra sidan av geväret när du laddat om magget sen är du redo att skjuta.
Båda versionerna har en funktion på magasinen som tillåter dry firing. Vilket visas i denna video http://www.youtube.com/watch?v=X26Ut7muOpI.

Det som skiljer V1 och V2 är även att V2 är Ambidextrious. Dvs Fire selector är på båda sidorna. Vilket V1 icke har.

Jag rekommenderar G&G's GBBR skarpt! i stort sett inget "cooldown" problem alls. jag kan mata iväg en salva på 30 skott i fullauto utan minsta lilla fördröjning på den redan höga 1200RPM i 24graders värme.
Kickar jävligt gött i axeln och kinden. Jag har testat WE's GBBR. Du kan knappt skjuta iväg 5 skott i full auto utan att den börjar låta som den har fått punka eller nåt och tappar något enormt i kraft
och RPM. Ska slänga upp en video imorgon där jag ska visa vad jag menar med ingen cooldown på G&G version 1.
hur som helst är det en underbar liten mechbox som du kan slänga in i stort sett vilken M15 variant som helst med minimalt modifiering! :D

Fillthee

Inlägg av Fillthee »

Lånar er erfarenhet lite här bara. ;)
Funderar på att köpa v2 av denna. Så jag tänkte bara höra lite mer om era erfarenheter av den. Känns kroppen stabil och bra trots att den inte är i metall? Lätt att få ta i magasin och reservdelar? Vad cronar den direkt ur lådan?
Tack på förhand. :)

Dantheman

Inlägg av Dantheman »

Jodå kroppen känns stabil. Det är ju nylonfiber förstärkt plast så inte ABS även om det står det på vissa sidor.
men som sagt det är bara att köpa en V2 metal reciever och slänga in mechboxen i om man vill det.
Dock så tror jag att den höga RPM och att gasen håller för 120+ kulor i 24grader beror just på att det är plastkropp. Väldigt stadig bolt och super lätt att demontera mechboxen.
Om ni köper det så råder jag dock er att använda Loctites gänglåsning, Den blåa. Det krävs absolut lite av det på buffertubs skruven samt 4 små skruvar uppe på mechboxen.
Fixade det 2a dagen jag ägt geväret och har hållit än så länge! :)
Där är ju dock lite ABS plast som på alla andra AR15 modeller. Handguard om nu det finns samt stock.

Fillthee

Inlägg av Fillthee »

Tackar för din input! :)
Vet du hur det är med reservdelar? Är de kompatibla med något annat märke? Inga problem med att hitta magasin?

Dantheman

Inlägg av Dantheman »

Dä ä lugnt! De är kompatibla med GHK. Vet dock inte så mycket om det. Magasin finns ju how flera svenska återförsäljare. såsom Tacticalstore.se och airsoft butiken. Finns även hos fler.

Skriv svar