Jag hade en intressant diskussion med en vän härom dagen och det vore kul att höra vad resten av ASS tycker.
många arrangörer på svenska storspel sätter ju rätt så låga krav på uniform, även om många väljer att göra sitt gear så likt en verklig förlaga som möjligt brukar minikravet bara ligga på rätt uniform och bössa.
frågan är då, ser folk hellre att personer som saknar rätt grejer, som stridsvästar, hjälmar etc har på sig fel saker, en billig kina chestrigg, en rund ståhjälm från gud vet var etc eller att personen inte har har nån väst utan har magasin instoppade i diverse fickor eller kanske i en gasmaskväska eller dylik detalj.
Själv föredrar jag att människor har "fel" eller snarlika grejer, speciellt när det kommer till västar och riggar. jag tycker det ser konstigt ut när spelare kutar runt utan nån form webbing på sig.
Mig veterligen brukar sidearms lämnas öppna på många event dels för att de spenderar så mycket tid i hölster att de inte stör helheten och dels för att minska risker för att någon allt för tävlingsinriktad individ skjuter på folk innanför sitt säkerhetsavstånd för att denne saknar sidearm och därför hör just den diskussionen inte riktigt hit tycker jag.
Impressions: Fel eller ingen Gear
Impressions: Fel eller ingen Gear
Senast redigerad av 1 Limpovicz, redigerad totalt 0 gånger.
American components? Russian Components? All made in Taiwan!
Re: Impressions: Fel eller ingen Gear
Hur många milsim har du varit på? Vad jag vet så har kraven varit rätt höga, med all rätt.
Personligen ser jag att om man kör impression så gör du det rätt eller annat.
Kina eller inte, do it right annars dör syftet med att köra impression. Då kan man lika gärna dra på sig flippflopps eller foppatofflor, en cykelhjälm från biltema och en balettklänning och sen påstå att man är navy seal.
Personligen ser jag att om man kör impression så gör du det rätt eller annat.
Kina eller inte, do it right annars dör syftet med att köra impression. Då kan man lika gärna dra på sig flippflopps eller foppatofflor, en cykelhjälm från biltema och en balettklänning och sen påstå att man är navy seal.
Senast redigerad av 1 HollowSWE, redigerad totalt 0 gånger.
milsim är fel ord. storspel/scenariospel är vad jag menade
American components? Russian Components? All made in Taiwan!
... Inte en till tråd som kommer eskalera i att folk inte kan komma överens om vad en impression är >_<
När det gäller storspel/Scenariospel så har det alltid varit lättast och mest effektfullt att hålla det äckligt enkelt; M81 Woodland vs DCU, med eller utan webbing bryr jag mig inte om, åker jag på storspel så åker jag enbart dit för att det finns många måltavlor, inte för någon milsimkänsla.
När det gäller milsim så ställer jag högre krav och vill se att folk ser korrekta ut.
Sist så när det gäller impressioner så vill jag se helt rätt utrustning, inga kinavästar, inga kinafickor, där spelar till och med färgen på fastex-spännena roll (sånt som ofta varierar beroende på årtal då fickan producerades, etc.). En impression innebär att allt är RS så nära det bara går realistiskt (bössorna får vi ju hålla till repro).
När det gäller storspel/Scenariospel så har det alltid varit lättast och mest effektfullt att hålla det äckligt enkelt; M81 Woodland vs DCU, med eller utan webbing bryr jag mig inte om, åker jag på storspel så åker jag enbart dit för att det finns många måltavlor, inte för någon milsimkänsla.
När det gäller milsim så ställer jag högre krav och vill se att folk ser korrekta ut.
Sist så när det gäller impressioner så vill jag se helt rätt utrustning, inga kinavästar, inga kinafickor, där spelar till och med färgen på fastex-spännena roll (sånt som ofta varierar beroende på årtal då fickan producerades, etc.). En impression innebär att allt är RS så nära det bara går realistiskt (bössorna får vi ju hålla till repro).
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
Angående milsim, beror det på vad man menar med just milsim.
Tango ställer t.ex inga jättekrav på gear, i stort sett räcker det med rätt uniform för respektive fraktion(NATO=Nato länders uniform, Sweforce=M90, EFAF=ryskt/od/tan lite blandat). Däremot är det det hårdaste spelet jag varit på med riktigt häftig känsla.
Milsim i min värld är inte enbart utseende, det är även agerande
Tango ställer t.ex inga jättekrav på gear, i stort sett räcker det med rätt uniform för respektive fraktion(NATO=Nato länders uniform, Sweforce=M90, EFAF=ryskt/od/tan lite blandat). Däremot är det det hårdaste spelet jag varit på med riktigt häftig känsla.
Milsim i min värld är inte enbart utseende, det är även agerande

Det kan bli en svår balansgång, "rätt" utrustning kan finnas i flera versioner. Ex en Ghillie suit finns för liten peng (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Kl ... uit-46560/) och större peng (http://www.garderoben.se/camo-systems-j ... c-228.aspx). Då kan spelaren använda "rätt" camo/fickor/utrustning men det ser ändå fel ut, med skillnader mellan tillverkare.
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)
Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)
Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)
Beror på. För ex. US kit finns ju bra kopior och detta är väl helt ok så länge det ser bra ut.
Men bara rätt uniform + random kinarigg och ett sidearm som inte ens används av de man försöker efterlika? Nej, inte en chans.
Man spelar inte US-whatever med en ocp acu och en PLCE. Man är definitivt inte ryss med en gorka och en pantac platecarrier eller vad det nu kan tänkas heta.
Man är inte UKSF med dpm och en sv12.
Använd det som används på riktigt (och huruvida man vill ha kopior eller inte är mig ointressant så länge det ser bra ut)
Edit: Det är ju bara att skaffa rätt rig? Om vi inte pratar väldogt speciella saker så är det inte särskilt dyrt, ännu billigare om bra kopior finns.
I övrigt gäller ju vad arr säger. Men om det är tolkningsbara instruktioner (låt oss säga ex. "rysk utrustning") så torde det innebära att man skall använda just det, och bara rätt uniform är inte nog.
Vad avser fel eller ingen så tycker jag att ingetdera duger. Skaffa rätt istället.
Men bara rätt uniform + random kinarigg och ett sidearm som inte ens används av de man försöker efterlika? Nej, inte en chans.
Man spelar inte US-whatever med en ocp acu och en PLCE. Man är definitivt inte ryss med en gorka och en pantac platecarrier eller vad det nu kan tänkas heta.
Man är inte UKSF med dpm och en sv12.
Använd det som används på riktigt (och huruvida man vill ha kopior eller inte är mig ointressant så länge det ser bra ut)
Edit: Det är ju bara att skaffa rätt rig? Om vi inte pratar väldogt speciella saker så är det inte särskilt dyrt, ännu billigare om bra kopior finns.
I övrigt gäller ju vad arr säger. Men om det är tolkningsbara instruktioner (låt oss säga ex. "rysk utrustning") så torde det innebära att man skall använda just det, och bara rätt uniform är inte nog.
Vad avser fel eller ingen så tycker jag att ingetdera duger. Skaffa rätt istället.
Senast redigerad av 1 ministry, redigerad totalt 0 gånger.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
Många nybörjare sätter upp för höga krav på sig själv. Sen blir det för dyrt att få allt rätt och det slutar i pannkaka.
Man börjar kompromissa med billiga kina västar* och fickor som man fyndat men som kanske inte riktigt är i rätt färg.
Pengar rinner hit och dit och när man börjar förstå vad man vill ha och hur man vill se ut så får man försöka sälja allt man köpt hitttills och börja om. Låång process.
Är du intresserad av milsim men känner att det är långt kvar tills du fått allt rätt så finns det är väg många glömmer. För övrigt tycker jag nog alla airsoftare borde börjare här.
Börja med att köpa en AK. Inget tacticool. Bara en vanlig sliten ak. Föreslagsvis en AKM med trakitt från cyma.
Därefter en chicom chestrig. Populär bland guerilla/frihetskämpar/jihadister/banditer runt om i världen. Sök chicom. Finns både 3 och 4 cells.
Därefter går du ner på myrorna, UFF eller någon annan loppis och börjar leta bland kläderna. Tänk inte att det ska vara snyggt på fredagkväll. Tänk att det fungera i ett bakhåll.
Hitta lite olika mössor. I många kulturer är just huvudbonaden ett viktigt kännetecken.
Slutligen så är det dags att skita ner sig. Rejält.
Ett skägg är alltid populärt men inte nödvändigt.
Landar utrustningen på mer än 500 Kr har du nog haft otur. Dom flesta riktiga milsim jag har varit på så har det alltid funnist lag eller roller som man kan pricka in med dom här grejjerna. Men kom ihåg att allt sitter i de små detaljerna

*Billiga kina västa* Det finns skit och sen finns det bra grejjer. Flyee och pantac tex är bra och har ofta trovärdiga kopior på just den västen som används av just det det där amerikanska förbandet som ni vill likna.
Man börjar kompromissa med billiga kina västar* och fickor som man fyndat men som kanske inte riktigt är i rätt färg.
Pengar rinner hit och dit och när man börjar förstå vad man vill ha och hur man vill se ut så får man försöka sälja allt man köpt hitttills och börja om. Låång process.

Är du intresserad av milsim men känner att det är långt kvar tills du fått allt rätt så finns det är väg många glömmer. För övrigt tycker jag nog alla airsoftare borde börjare här.
Börja med att köpa en AK. Inget tacticool. Bara en vanlig sliten ak. Föreslagsvis en AKM med trakitt från cyma.
Därefter en chicom chestrig. Populär bland guerilla/frihetskämpar/jihadister/banditer runt om i världen. Sök chicom. Finns både 3 och 4 cells.
Därefter går du ner på myrorna, UFF eller någon annan loppis och börjar leta bland kläderna. Tänk inte att det ska vara snyggt på fredagkväll. Tänk att det fungera i ett bakhåll.
Hitta lite olika mössor. I många kulturer är just huvudbonaden ett viktigt kännetecken.
Slutligen så är det dags att skita ner sig. Rejält.
Ett skägg är alltid populärt men inte nödvändigt.
Landar utrustningen på mer än 500 Kr har du nog haft otur. Dom flesta riktiga milsim jag har varit på så har det alltid funnist lag eller roller som man kan pricka in med dom här grejjerna. Men kom ihåg att allt sitter i de små detaljerna

*Billiga kina västa* Det finns skit och sen finns det bra grejjer. Flyee och pantac tex är bra och har ofta trovärdiga kopior på just den västen som används av just det det där amerikanska förbandet som ni vill likna.