Skadeförsäkring

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Cleaner
Inlägg: 159
Blev medlem: tor maj 10, 2012 8:36 pm

Re: Skadeförsäkring

Inlägg av Cleaner »

Avalyst

Ok, då är jag med ;)

Tack för förklaringen.
Prickskytt

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Skadeförsäkring

Inlägg av Stygge »

Stöldbegärligt material täcks oftast bara om det är just inom hemmets fyra väggar. Kan bli problem redan om det förvaras i ett förråd (har vi sett bevis på här tidigare), i en bil till/från spel är ännu värre och lämnat i ett tält/SZ på ett spel så kan man nog se sig i stjärnorna efter ersättning oavsett hur bra hemförsäkring man har.

Finns tilläggsförsäkringar för stölder utanför hemmet och dyl men väldigt osäker på om någon av dessa skulle täcka något som som lämnats utan uppsikt i skogen, oavsett om det kan anses vara avgränsat område eller ej.

Även bevisbördan kan vara svår att uppnå, speciellt om det rör sig om begagnade saker, hur många skriver tex kvitton på saker på köper på K&S?
Det man kan göra är att fotodokumentera allt man äger och föra detaljerad lista på alla saker, har man tur räcker detta i en ev tvist men absolut ingen garanti.

Myt4z
Inlägg: 359
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:56 am

Re: Skadeförsäkring

Inlägg av Myt4z »

Jag jobbar med skadereglering, dock med motorskadereglering. Har tidigare jobbat med att reglera skador på hemförsäkringen.

Tveksamt om jag skulle klassa airsoftprylar som stöldbegärliga. Det skulle i så fall en reglerare göra som är kunnig inom ämnet. De skulle förmodligen inte riktigt förstå vad det är för prylar, utan ser datorer mobiler etc som stöldbegärligt.

Iaf, det är skillnad från bolag till bolag gällande villkoren, såklart. Vissa har att allrisken "drulle", täcker stöldbegärlig egendom som blir stulen, tex ur bil. Andra bolag täcker det inte. Så kolla igenom villkoren för din försäkring eller kontakta bolaget och förklara läget. Dock är det bra dubbelkolla informationen ett par ggr då det ofta sägs olika saker beroende på vem du pratar med. Maxbeloppet på drulleförsäkringen brukar vara 50 000 kr på de flesta bolag.

Gällande fysiska skador i samband med utövandet så rekommenderar jag att teckna en olycksfallsförsäkring då hemsförsäkringen inte täcker så mkt gällande detta.

Men som sagt, läs igenom era villkor, och skriv ner funderingar, ring och fråga. Det är bäst.

Om det behövs hjälp med att förhandla fram någon försäkring för föreningen så kan jag hjälpa till med input. Har även en till som jobbar med försäkringar i vårt lag som säkerligen hjälper till. Bara Pma mig isf.

Skriv svar