minderårig, köpa enbart gearbox

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: minderårig, köpa enbart gearbox

Inlägg av Namboy »

Låter jäkligt vettigt om jag får säga det själv. :)
Lycka till!
"We're surrounded. That simplifies things."

Vasilli
Inlägg: 39
Blev medlem: fre maj 11, 2012 11:52 am

Re: minderårig, köpa enbart gearbox

Inlägg av Vasilli »

Fast mindre vettigt att du som 17 åring redan verkar äga co2 vapen av dina tidigare trådar att döma :o
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 20&t=15629

"Tänkte köpa lite smörjmedel då jag är mån om mina saker, så tänkte kolla om ni kan rekommendera något ifrån biltema, har några olika produkter jag funderar på.

För övrigt så har jag dessa plastkastare:
steyr m9-a1 GNB (co2)
tokyo marui steyr aug (lite trimmad med fjäder, precpipa, bättre hopupgummi, stålbussningar)
co2 driven uzi, vet inte modell eller liknande än då jag inte fått hem den (köpt av privatperson, dock ny)"
New times new goals

LIMA DELTA 50
Min affärsredovisningar
http://new.airsoftsverige.com/forum/vie ... FT+Vasilli

flexxo
Inlägg: 23
Blev medlem: ons okt 31, 2012 8:40 pm

Re: minderårig, köpa enbart gearbox

Inlägg av flexxo »

ja jag tänkte så också!

vasilli du har helt rätt, jag har domdär hemma redan, det jag gjort med dom so far är att bara plocka ner lite och kolla hur saker och ting fungerar, smörja dom osv. jag skjuter inte med dom då jag somsagt inte är 18 än. men jag vill inte ner och riva upp allt i helt fungerande saker, så tänkte att en lös gearbox vore bra att ha!

och jag vet att det är emot lagen att ha airsoftvapen när man är under 18 år gammal, därför gör dom sig bra i en garderob just nu..

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: minderårig, köpa enbart gearbox

Inlägg av kimjoh560 »

Jag lusläste all lagtext jag kunde hitta vid något tillfälle då någon sa att det "antagligen var olagligt att tillverka en egen avtryckare till boltsniper" Vad jag förstod skiljer man i stort sätt endast på "riktiga" vapen och effektbegränsade vapen när det gäller kraven för att bedriva handel samt kraven för innehav av dessa.

Det är farligt att ge råd i sådana här saker utan juridisk kunskap. Min (igen, amatörmässiga) tolkning är att du som minderårig inte får inneha vitala delar, bedriva handel, utföra reparationer eller modifikationer på effektbegränsade vapen precis som du inte får det utan flera specifika licenser när det gäller riktiga vapen. (Du får reparera/byta ut en trasig del mot en likvärdig på vapnet du har licens för om du inte kraftigt ändrar vapnets effekt eller funktion)

Frågan är vad som räknas som vital del i det här fallet. En RC-elmotor? tryckjäder? Kugghjul? Hela boxen? Batteriet? Nästan allting i vapnet är ju helt okej i andra sammanhang.

Resonemanget att "en gearbox är ofarlig" håller inte riktigt oavsett vad lagen säger. Vapenkroppen är med ofarlig. Pipan är bara ett rör och hopupen bara en plastbit. Batteriet.. ja ni fattar.

Rent juridiskt kanske återförsäljen inte gjort fel. Men likförbannat är det moraliskt fel att bidra till att ett airsoftvapen (potentiellt) hamnat i händerna på en minderårig, eller?
Lgt. Skalptagare

Possum
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jul 23, 2012 8:02 am

Re: minderårig, köpa enbart gearbox

Inlägg av Possum »

Hur många här, som är 18+, hade airsoft springers eller luftgevär innan 18 års ålder?

Hur många här har Gas drivna airsoft vapen, samt bedriver handel med det här? (vilket även det är olagligt)

:-) ursäktar om jag inte bidrog till tråden - bara mina tankar kring ämnet (dock är min åsikt frågan ej specificerad i ovan kommentarer)

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: minderårig, köpa enbart gearbox

Inlägg av TwinkleDew »

Precis. Alla här säger ju att de inte vill bidra till vapenbrott. Då borde ni egentligen inte heller supporta den olagligla handeln av gasvapen.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: minderårig, köpa enbart gearbox

Inlägg av Skepparn »

Att man själv gjort fel som liten betyder inte att man ska acceptera det som vuxen.
Jobbar på Röda Stjärnan

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: minderårig, köpa enbart gearbox

Inlägg av TwinkleDew »

Det var inte det jag syftade på. Självklart skall inte minderåriga tillåtas skjuter kärringar från balkongen med hobbexpistoler för 99 :-.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: minderårig, köpa enbart gearbox

Inlägg av kimjoh560 »

Airsoft, luftgevär, pilbågar, redan innan tonåren. Jag kommer från en familj av jägare och tävlingskyttar och fick lära mig skjuta och att ha respekt för vapen väldigt tidigt. Tyvärr fungerar inte så i de flesta hem och därför är nuvarande lagstiftning nödvändig.

Vi förstår ju allihop att en minderårig som bara skruvar med en gearbox inte kommer åka fast för det. Och det är på många sätt jämfört med "gasvapen grejen". Han skadar heller ingen så det finns ingen anledning för någon att oroa sig. Snarare tvärt om.

Problem blir det först den dagen han plockar ihop en hel bössa. Enkelt om det går att köpa allt styckvis.

Det är ju 100ggr bättre i så fall att mamma eller pappa följer med och handlar då vet man att någon har lite koll.
Lgt. Skalptagare

Vasilli
Inlägg: 39
Blev medlem: fre maj 11, 2012 11:52 am

Re: minderårig, köpa enbart gearbox

Inlägg av Vasilli »

problemet är ju inte att han vill plocka med en gearbox utan att han redan vid 17års ålder redan äger ett par AEGer och gasvapen
och vi ska inte uppmuntra minderåriga att äga vapen eller hur ?
New times new goals

LIMA DELTA 50
Min affärsredovisningar
http://new.airsoftsverige.com/forum/vie ... FT+Vasilli

Skriv svar